S
steve5432: Är snarare inne på att göra tvärtom, då täcksidan syns oerhört mycket mer än ryggen, dels är den skuggad av bänksidan och sen står det barstolar framför. Det framgick dock inte så bra av mit inkägg exakt hur vi hade tänkt oss. /S
8 svar · 11,8k läst
·
B
byggankan: Efter mycket räknande och funderande så har jag kommit fram till att vi köper luckor från IKEA och lackar dom. På pickyliving så gick luckorna på nästan 1000 kr styck. Vilket vi kanske hade kunnat betala i ett kök, men inte i tvättstugan. Hittade ett lackeri inte så långt bort där jag får 8 luckor lackade för ca 2700 och luckorna kostar ca 1200 så då får jag allt för under
7 svar · 5,6k läst
Misse
Misse: [citat] Tack!
7 svar · 3,0k läst
E
Edvinb: Hej Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären. Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har
22 svar · 87,9k läst
·
E
Edvinb: Hej Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären. Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har
3 svar · 11,4k läst
·
H
Helde: Vi hade en säljare hos oss idag från Carlstadkök som även går under namnet Örsholmslackeringar i Karlstad Aktiebolag då de har en verksamhet med lackering av köksluckor. Vi fick ett uppritat kök med stommar, luckor, bänkskivor, diskho, täcklister och socklar mm. Det som inte ingick var blandare och vitvaror och detta till ett pris av 50 000 kr inkluderat rivning och montering. De har
0 svar · 5,8k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] Det kunde varit kul att få se en bild på köket, med den tråkiga metallbänkskivan............ men jag tvivlar på att en nedsänkt ho, hade överlevt dessa 50 år. Det var då jag började att bl a jobba med kök ( 1960) så jag kommer väl ihåg modet då. Stor hemsk kakel, ibland blodröd, tapetserade dörrar, inramat med lister o s v . När det gäller den rostfria diskbänken, så
5 svar · 5,3k läst
K
kindvall: Ja, det brukar bli bäst om man torkar av det som går att få bort innan man kör pyrolys.
3 svar · 11,5k läst
Koppetorparn
Koppetorparn: [citat] TACK snälla för länkar! Nu borde vi kunna hitta något som faller oss i smaken! //Solhaga
5 svar · 3,0k läst
pinebar
pinebar: Jag brukar oftast stå vid bänken eller diskbänken när jag jobbar. Ska man då ta ut något ur skåpet får man ju gå runt dörren som den är hängd nu. Alternativt byter du plats på den och lådorna och gör skåpet till kastrullskåp. Dessutom kanske det är läge för en gammaldags utdragbar skärbräda ovanför lådorna om du gillar sådana kom jag just på.
10 svar · 1,9k läst
C
charta77: [citat] Om jag påminner dig om detta forums natur, så är det både rimligt att du menade allvar och att du vispar grädden med cirkelsågen och gör sallad med gräsklipparen. ;) Nej då, förstod att du inte var allvarligt, men tyckte det var lite smålustift att ställa en halvseriös fråga. Sent from my ST18i using Tapatalk
20 svar · 4,5k läst
thomas33
thomas33: Byter du enbart den delen där hällen sitter så kan det bli skillnad på den, mot den befintliga som blir kvar. Kanske det fungerar om du klär området runt hällen med kakel eller någon kraftig plåt, som då döljer gamla hålet. Om det går att lägga kakel, så får givetvis hålet minskas med en inlagd bänkskivebit, men då spelar det ingen roll hur den ser ut. Bara viktigt att den
1 svar · 1,1k läst
Y
yuphin: Renoverar köket och funderar på att kakla hela vägen från diskbänken upp till taket...Problemet är att över spisen är det en lång spricka i väggen, grannen har en likadan och frågan är om man bör kakla denna väggen? Det kan väl spricka igen antar jag i och med att huset rör sig, så kan hända måla är bättre, eventuellt dom norska köksskivorna kanske är ett alternativ?
0 svar · 808 läst
J
jaso: Jag är helsåld på avfallskvarn men bor i en kommun där det inte tillåts i kommunala VA-nätet. Ni som bor i bl.a. Stockholm är lyckligt lottade på den här punkten!
82 svar · 18,5k läst
Matti_75
Matti_75: Har dom kvar någon spillbit av bänkskivan? Isåfall kan man använda en Borr och pluggats från Classe och laga med
2 svar · 2,9k läst
P
PeeWee: Tror man kan välja det på Epoq som säljs på Elgiganten.
1 svar · 1,0k läst
T
thomasx: Våtrumsfärg bör ju funka, det finns även "vanliga" färger som tål att torkas av med våt trasa. Hör med butiken där du köper färgen, dom bör ju ha bra koll. Eller kolla färgtillverkarnas hemsida, det är nog ingen ovanlig fråga.
1 svar · 4,7k läst
S
starmanin: [citat] Det är inte inne i maskin som luktar för där gör jag rent utan det är disken som står där som luktar. Vi är bara två i hushållet så det blir inte diskat så ofta så det står o gror till sig. Mysigt va? :D
12 svar · 2,1k läst
·
M
mr_bygg: Om ni vill ha bra svar så ska ni nog börja med att lägga er fråga i en annan del av forumet än kökavdelningen. Annars kan ni börja med att söka på forumet på Borohus så får ni lite svar.
3 svar · 1,0k läst
S
steve5432: Hej! Problemet i köket är att ingen av oss gillar lysrör speciellt mycket. Det vi har idag används bara en gång i veckan när vi dammsuger. Och då är det lite av en plåga. Och när vi nu är i processen att göra om i köket kommer vi att tappa arbetsbelysning pga att vissa väggskåp försvinner, och då behöver vi en belysnnig vi kan använda både som städbelysning och som
9 svar · 2,4k läst
S
steve5432: Svårt att se vad som är fönster respektive väggar, men varför inte: 1) ställa kyl/frys där fläkt är idag (och leda om ventilationen i taksockeln) 2) Ha vask och spis längs med väggen där vasken är idag, inga problem att flytta ett perilexuttag... 3) Platsbygg en köksö där köksbordet är idag, då får du bra med arbetsyta, utnyttjar triangeln samt får en massa extra förvaring.
7 svar · 1,9k läst
·
Ankan78
Ankan78: hej hej, jag hyr ett hus där köket är utrivet, jag har ett bättrebegagnat jag ska sätta in, men först ska jag fixa väggarna. jag tänkte se till så de gammla är jämna och sen sätta gipsskivor över, eller finns det bättre metod?? vad ska man tänka på med att sätta upp skivorna? hur ska sparklådan eller vad det heter under skåpen se ut? hur många skruv bör jag fästa upp
0 svar · 821 läst
A
Allmänobildad: 210kr var inte så farligt med tanke på att jag kan använda bitarna till att göra täckbitar av istället. Jag behöver en bit på ungefär 2m. Men nu när jag vet att det finns skivor som är 10 och 12mm, bara inte hos kalle anka-byggvaruhusen, så kan jag ta mig tid att leta reda på en sån. Bygghandlarna har ju bara öppet 7-16
6 svar · 5,8k läst
V
vitaudi: OK, tack för alla svar. Nu borde jag ha all info för att fixa detta :)
11 svar · 11,4k läst
·
pelpet
pelpet: Hmm.. är blodpudding godare stekt i smör eller i baconflott?
2 svar · 3,9k läst
A
Ante_Stockholm: Någon?
1 svar · 2,2k läst
K
kjmb: Hej Köpte mig ett ekfanerbord. Problemet är bara att detta bord var ljusare än vårt förr och vi skulle vilja ha liknande ton som det förra, då vi har stolar i den tonen också. Kan man använda någon olja som gör bordet mörkare eller hur gjör man God fortsättning på Julen
0 svar · 1,1k läst
C
cecar33: Det var väl ändå bubblan som skulle "göras" fin igen?? Prova det jag skrev här ovan om bänkskivan fortfarande är fuktig för det fungerar men kan ta några dagar för skivan att torka ut.Lägg träbiten över bubblan och dra tvingarna utav bara h..vete och vänta tills det är torrt.
7 svar · 3,6k läst
Stefan N
Stefan N: Menar du kakellisten? Den sätts i samband med att kakel sätts i ytterhörn, det är inget man får dit i efterhand i innerhörn. När man sätter kakel är det alltid värt att ta några minuter och planera sin vägg, kolla vart det lutar och vilka bitar som blir lämpliga. I detta fallet skulle ju allt ha dragits åt vänster så bitarna blir lika stora på bägge sidor. Sen att sätta utan
10 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.