31 208 läst ·
27 svar
31k läst
27 svar
Induktionshäll utan problem och oljud
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Har en ganska dyr Electrolux : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=300053
Fläkten går rätt ofta, varvar upp mer ju mer effekt du använder. Jag tycker det låter som en väldigt billig fläkt, med tanke på att bra tysta PC-fläktar är rätt billiga tycker jag det är en konstig besparing från Elux.
Pip får man ibland precis när man startar en platta men det försvinner fort, känns som att det oftast händer där det är nåt skit mellan plattan och kärlet dvs ojämt underlag.
Induktion är vad jag har märkt känsligt för dåliga kokkärl. Jag kör i princip bara dyra prylar eftersom jag har ett intresse, och pipet är då som sagt försumbart. Ljudet blir också kraftigt om man använder kärl som blandar material i botten, det är rätt vanligt att det är en kärna av en annan metall än resten, då blir det ljud.
Le Creuset gjutjärn låter t.ex. absolut ingenting.
Betyg på denna Elux: 3,5/5.
Fläkten går rätt ofta, varvar upp mer ju mer effekt du använder. Jag tycker det låter som en väldigt billig fläkt, med tanke på att bra tysta PC-fläktar är rätt billiga tycker jag det är en konstig besparing från Elux.
Pip får man ibland precis när man startar en platta men det försvinner fort, känns som att det oftast händer där det är nåt skit mellan plattan och kärlet dvs ojämt underlag.
Induktion är vad jag har märkt känsligt för dåliga kokkärl. Jag kör i princip bara dyra prylar eftersom jag har ett intresse, och pipet är då som sagt försumbart. Ljudet blir också kraftigt om man använder kärl som blandar material i botten, det är rätt vanligt att det är en kärna av en annan metall än resten, då blir det ljud.
Le Creuset gjutjärn låter t.ex. absolut ingenting.
Betyg på denna Elux: 3,5/5.
Det som gäller är att det ska vara bra magnetkrafter t. ex. gjurtjärn, och planheten i botten på kärlet, för att det inte ska låta. även om de är dyra så är det ingen garanti att de är plan i botten,men ofta är de svarvade och då är de plana när de är nya, men tunt matrial gör att det slår sig när man andvänt dom ett tag.
Var inne i en Eon butik idag och fick titta undertill på några hällar.
Whirlpool ACM 751/BA hade två styck radial fläktar medan den Samsung jag tittade på endast hade 1 fläkt.
Eon ger också 5 års garanti på några utvalda induktionshällar så vi lutar åt Whirlpool hällen.
Whirlpool ACM 751/BA hade två styck radial fläktar medan den Samsung jag tittade på endast hade 1 fläkt.
Eon ger också 5 års garanti på några utvalda induktionshällar så vi lutar åt Whirlpool hällen.
Råkade ut för något otrevligt idag.
Vi hade besök och fick samtidigt som present en uppsättning av IKEAS dyraste kokkärl (har glömt va de heter men snäppet ovanför 365+). Och när vi skulle testa att koka lite te-vatten hördes ett riktigt obehagligt ljud som nästan gjorde mig illamående. Våra bekantas barn (2 år) började gråta och skrika och hålla för öronen. Även jag som är till åren kommen hörde ljudet, men antagligen inte lika högt. Det lät för mig som de där mus-skrämmarna man kan köpa och plugga in i ett vägguttag, de tjuter på någon otrevlig frekvens. Kan tänka mig hur detta lät för ett barn som hör betydligt fler frekvenser än mig.
Våra äldre kokkärl som vi hade som fortfarande fungerade på induktion har det inte hörts någonting från alls. Märk att ljudet bara hördes när vi körde booster, satte vi på typ 10/14 och då hördes det inget speciellt. Barnet höll sig tyst i alla fall...
Ja, induktion är ett äventyr¨, och jag tror inte dyrare kokkärl typ Jamie Oliver är någon garanti för en tyst häll. Och dessa IKEAs gtejor var ändå ganska dyra, 280 kronor för en 1 listers kastrull... totalt tror jag grejorna kostade 1500.
/S
Vi hade besök och fick samtidigt som present en uppsättning av IKEAS dyraste kokkärl (har glömt va de heter men snäppet ovanför 365+). Och när vi skulle testa att koka lite te-vatten hördes ett riktigt obehagligt ljud som nästan gjorde mig illamående. Våra bekantas barn (2 år) började gråta och skrika och hålla för öronen. Även jag som är till åren kommen hörde ljudet, men antagligen inte lika högt. Det lät för mig som de där mus-skrämmarna man kan köpa och plugga in i ett vägguttag, de tjuter på någon otrevlig frekvens. Kan tänka mig hur detta lät för ett barn som hör betydligt fler frekvenser än mig.
Våra äldre kokkärl som vi hade som fortfarande fungerade på induktion har det inte hörts någonting från alls. Märk att ljudet bara hördes när vi körde booster, satte vi på typ 10/14 och då hördes det inget speciellt. Barnet höll sig tyst i alla fall...
Ja, induktion är ett äventyr¨, och jag tror inte dyrare kokkärl typ Jamie Oliver är någon garanti för en tyst häll. Och dessa IKEAs gtejor var ändå ganska dyra, 280 kronor för en 1 listers kastrull... totalt tror jag grejorna kostade 1500.
/S
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Vet inte om du avser mitt inlägg, men där är det inte IKEA 365 vi använder utan deras FAVORIT serie, som ligger nån hundring dyrare än 365. Men även dessa verkar blanda material, som orsakar detta öronplågande ljudet.Stringfellow Hawke skrev:
Vi har en emaljerad gryta från 60-talet som fungerar bra, den är inte i gjutjärn....
Är det Jamie Oliver för 899 kr för en kastrull som gäller eller vad?
/S
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Emaljerat funkar ofta jättebra! Älskar mina Le Creuset.steve5432 skrev:Vet inte om du avser mitt inlägg, men där är det inte IKEA 365 vi använder utan deras FAVORIT serie, som ligger nån hundring dyrare än 365. Men även dessa verkar blanda material, som orsakar detta öronplågande ljudet.
Vi har en emaljerad gryta från 60-talet som fungerar bra, den är inte i gjutjärn....
Är det Jamie Oliver för 899 kr för en kastrull som gäller eller vad?
/S
Tyvärr verkar annars dyrare vara tystare när det gäller kärl på induktionshällar. Jamie Oliver tycker jag inte håller acceptabel kvalitet för det priset.
Annars har du bra grejer här: http://www.prokok.se/demeyere-c-42_247.html
hmm...induktionshällar verkar vara satans verk av att bedöma av all problem som finns med dom, där t o m folk börja gråta av dessa tragiska oljud. Jag ska köpa en häll och vill ha stekpannan nere till vänster, funderar på denna AEG....någon som har erfarenhet kring den eller är det som att kasta bort pengarna och köpa en stereo full med oljud istället för en häll?
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/aeg-hk654200fb
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/aeg-hk654200fb
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden