17 346 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Sätta regel under bänkskåp, hur fungerar det?
Sida 1 av 2
När man sätter IKEA-kök, speciellt bänkskåp så brukar snickaren sätta en sång spånskiveregel på väggen som stommarna vilar på under sättningen. Får man med en sådan vid köp av IKEA-kök? Eller måste man fixa den själv?
Tar man bort den efteråt?
Jag har även sett folk som använt en för överskåp, men den tar de iof bort...
Tar man bort den efteråt?
Jag har även sett folk som använt en för överskåp, men den tar de iof bort...
Jag använder det förvisso mest till överskåp men principen är den samma så jag svarar ändå.
Nej det följer inte med från Ikea då det inte är ett måste utan används för att göra jobbet lättare och snabbare. En vanlig regel köps för inga pengar på vanlig bygghandel och används till detta. Då kan man sätta regeln med hjälp av ett vattenpass och använda som stöd så man vet att skåpen sitter rakt
Edit: Jaha då var det spånskiveremsa du menade o hade rätt o jag hade fel men bjuder på det.
Jag kastade den utan att reflektera på att den ens hade en funktion och tog en vanlig regel som bärlina precis som Vojma
Nej det följer inte med från Ikea då det inte är ett måste utan används för att göra jobbet lättare och snabbare. En vanlig regel köps för inga pengar på vanlig bygghandel och används till detta. Då kan man sätta regeln med hjälp av ett vattenpass och använda som stöd så man vet att skåpen sitter rakt
Edit: Jaha då var det spånskiveremsa du menade o hade rätt o jag hade fel men bjuder på det.
Jag kastade den utan att reflektera på att den ens hade en funktion och tog en vanlig regel som bärlina precis som Vojma
Redigerat:
Det följer med en remsa med socklarna. Den är av 16mm (tror jag) spånskiva men är i mina ögon något klen. Jag brukar montera en 34x45 som jag sedan låter sitta kvar. Se till att skruva den i väggreglarna för bästa bärighet.
Den är som sagt inget måste och behöver egentligen inte ha någon direkt bärighet då skåpen ändå skall fästas i väggen, men den underlättar ju enromt om man har en lång rad som skall upp då alla stommarna får samma höjd och man slipper väga in varje stomme för sig själv.
Tänk bara på att inte sätta någon där diskmaskin hamnar, kan bli bökigt att såga av på plats.
Så den där spånskiveremsan som följer med ibland är verkligen avsedd att användas? Eller är det någon som kommit på att man lika gärna kunde använda den när man ändå hade den? Jag har alltid trott att det var något slags emballage och kastat den.
Hahaha, exakt samma här. Jag hade inte ens reflekterat över användningsområdet och hämtat en bärlist i verkstan bara...andersmc skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo, den är faktiskt tänkt som bärlist om man nu gillar att använda detta.
Själv använder jag dess monteringsstativ som är oumbärliga för min del...
http://www.obm.se/pdf/produktblad_monteringstod_08_11.pdf
Sätter bänkskåpen och sedan ställer man två sådana på bänkskåpen och lägger ett långpass i klykorna och väger in det på rätt höjd...
Sen är det bara att lyfta upp ex antal väggskåp på detta och dra fast dem i väggen.
Sparar ENORMT mycket
Själv använder jag dess monteringsstativ som är oumbärliga för min del...
http://www.obm.se/pdf/produktblad_monteringstod_08_11.pdf
Sätter bänkskåpen och sedan ställer man två sådana på bänkskåpen och lägger ett långpass i klykorna och väger in det på rätt höjd...
Sen är det bara att lyfta upp ex antal väggskåp på detta och dra fast dem i väggen.
Sparar ENORMT mycket
Paul> vad kostar ett par sådana?
Jag vill inte låta dryg , men hur ska man klara av att sätta upp ett kök om man frågar en sådan fråga .. spånskivereglar ?? det räcker med en tegelläckt till underskåpen i bakkant ..i framkant har du skruvfötter ....tegelläkten ska sitta kvar !!! ...sedan kan du om du har råd köpa en liten tegel läkt ..kostar 1.50 kronor meter ....oj så dyrt....och sätta under överskåpen ...och den ska du självklart ta bort om du inte vill ha den som kakel list 
Men det gör du. Låter dryg, alltså. Väldigt dryg. En del skulle till och med gå så långt som att tycka att du låter hånfull.robertbmw skrev:Jag vill inte låta dryg , men hur ska man klara av att sätta upp ett kök om man frågar en sådan fråga .. spånskivereglar ?? det räcker med en tegelläckt till underskåpen i bakkant ..i framkant har du skruvfötter ....tegelläkten ska sitta kvar !!! ...sedan kan du om du har råd köpa en liten tegel läkt ..kostar 1.50 kronor meter ....oj så dyrt....och sätta under överskåpen ...och den ska du självklart ta bort om du inte vill ha den som kakel list![]()
Frågorna är i högsta grad berättigade. Vilken fråga är det som gör att man inte kan sätta upp ett kök? Jag har i alla fall klarat av att sätt upp kök utan att känna till spånskiveregeln.
Vad är det där som du kallar "tegelläckt/tegelläkt/tegel läkt"och som kostar 1,5kr/metern som du tycker man ska ha? Det får du ju inte en blompinne för.