4 770 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Låt oss drömma, kamin i köket ?
Jag tycker tyvärr inte att det blir bra alls vare sig med en fristående köksö eller någon slags halvö. Tycker att det berövar rummet på rymd och det känns mest som att det bara är i vägen. Det kan inte vara mer än drygt en meter mellan halvön och väggen vilket känns konstigt. När man öppnar dörren från hallen kommer man att mötas av utskjutande halvön som man måste gå runt för att nå själva köksdelen. Köket kommer att upplevas som mycket trängre än vad det är.
Jag kan inte riktigt förstå trenden med att absolut stoppa in en köksö vare sig det passar eller inte. Och det passar inte i ett vanligt köksrum om det inte är mycket stort och det är inte detta rum. Vi har själva en köksö men vår planlösning ser helt annorlunda ut.
Jag skulle inte heller sätta in ett "walk in"-skafferi som du kallar det. Faktum är att ett sådant inte är så praktiskt som man kan tro och det rymmer inte heller så mycket som man tror. Hyllorna i ett sådant skafferi måste av praktiska skäl bli ganska grunda (för att man ska kunna gå in i det). Sätter du två vanliga högskåp med utdragbara lådor får du mycket mer plats.
För att kunna njuta av en brasa eller kamin är det bäst om du har en mer traditionell köksinredning som går längs väggarna. Då får du också plats med en soffa, t.ex en kökssoffa (heter det så) med lock och förvaringsmöjligheter under och ett litet bord framför för frukost, receptläsning eller kaffe.
Jag kan inte riktigt förstå trenden med att absolut stoppa in en köksö vare sig det passar eller inte. Och det passar inte i ett vanligt köksrum om det inte är mycket stort och det är inte detta rum. Vi har själva en köksö men vår planlösning ser helt annorlunda ut.
Jag skulle inte heller sätta in ett "walk in"-skafferi som du kallar det. Faktum är att ett sådant inte är så praktiskt som man kan tro och det rymmer inte heller så mycket som man tror. Hyllorna i ett sådant skafferi måste av praktiska skäl bli ganska grunda (för att man ska kunna gå in i det). Sätter du två vanliga högskåp med utdragbara lådor får du mycket mer plats.
För att kunna njuta av en brasa eller kamin är det bäst om du har en mer traditionell köksinredning som går längs väggarna. Då får du också plats med en soffa, t.ex en kökssoffa (heter det så) med lock och förvaringsmöjligheter under och ett litet bord framför för frukost, receptläsning eller kaffe.
Redigerat:
Jag menade alltså att man bara har högskåp (inkl kyl/frys) på väggen där kaminen är (och alltså då även att inte heller har något skafferi).Kim_Mariam skrev:
Jag håller i princip med om vad du säger men när det gäller t.ex vårt kök så innebär en mer traditionell köksinredning som går längs väggarna att vi inte får några sittplatser alls i köket. En halvö innebär att vi får in det vi vill i köket (köket som sådant påminner lite om TS kök men vi kommer att välja en lite annan planlsöning). Visst, en utbyggnad kanske hade varit det bästa men då behöver man ju en helt annan budget...Hemmakatten skrev:Jag tycker tyvärr inte att det blir bra alls vare sig med en fristående köksö eller någon slags halvö. Tycker att det berövar rummet på rymd och det känns mest som att det bara är i vägen. Det kan inte vara mer än drygt en meter mellan halvön och väggen vilket känns konstigt. När man öppnar dörren från hallen kommer man att mötas av utskjutande halvön som man måste gå runt för att nå själva köksdelen. Köket kommer att upplevas som mycket trängre än vad det är.
Jag kan inte riktigt förstå trenden med att absolut stoppa in en köksö vare sig det passar eller inte. Och det passar inte i ett vanligt köksrum om det inte är mycket stort och det är inte detta rum. Vi har själva en köksö men vår planlösning ser helt annorlunda ut.
Jag skulle inte heller sätta in ett "walk in"-skafferi som du kallar det. Faktum är att ett sådant inte är så praktiskt som man kan tro och det rymmer inte heller så mycket som man tror. Hyllorna i ett sådant skafferi måste av praktiska skäl bli ganska grunda (för att man ska kunna gå in i det). Sätter du två vanliga högskåp med utdragbara lådor får du mycket mer plats.
För att kunna njuta av en brasa eller kamin är det bäst om du har en mer traditionell köksinredning som går längs väggarna. Då får du också plats med en soffa, t.ex en kökssoffa (heter det så) med lock och förvaringsmöjligheter under och ett litet bord framför för frukost, receptläsning eller kaffe.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Misse: såg rätt så "bastant" ut, och passade dessutom dåligt med ett side-by-side skåp, kanske får kolla på fullstor kyl + frys då det får plats med ett högskåp !
Kim_Mariam: Den väggen är bara 50 bred, men nog går det att ställa dit en liten modell..! Ska rita upp en design utan köksö ikväll.
Hemmakatten: Sant, dryga metern runt halvön, inga dörrar bara öppningar i väggarna just nu, provade bredda dom till 1 meter då de är omodernt små just nu ! Många bra synpunkter i ditt svar, ska klura ihop en design utan ö senare, men har som sagt en matsal så behöver inte plats att äta middagar i köket
Sista versionen med kyl på samma vägg som kaminen får diskmaskin efter samma vägg som diskhon..!
Kim_Mariam: Den väggen är bara 50 bred, men nog går det att ställa dit en liten modell..! Ska rita upp en design utan köksö ikväll.
Hemmakatten: Sant, dryga metern runt halvön, inga dörrar bara öppningar i väggarna just nu, provade bredda dom till 1 meter då de är omodernt små just nu ! Många bra synpunkter i ditt svar, ska klura ihop en design utan ö senare, men har som sagt en matsal så behöver inte plats att äta middagar i köket
Sista versionen med kyl på samma vägg som kaminen får diskmaskin efter samma vägg som diskhon..!
Redigerat:
Det kanske du har rätt i men jag såg framför mig en lösning med helintegrerade vitvaror och då även att du plockar bort ditt skafferi.K_arlstrom skrev:Misse: såg rätt så "bastant" ut, och passade dessutom dåligt med ett side-by-side skåp, kanske får kolla på fullstor kyl + frys då det får plats med ett högskåp !
Kim_Mariam: Den väggen är bara 50 bred, men nog går det att ställa dit en liten modell..! Ska rita upp en design utan köksö ikväll.
Hemmakatten: Sant, dryga metern runt halvön, inga dörrar bara öppningar i väggarna just nu, provade bredda dom till 1 meter då de är omodernt små just nu ! Många bra synpunkter i ditt svar, ska klura ihop en design utan ö senare, men har som sagt en matsal så behöver inte plats att äta middagar i köket
Sista versionen med kyl på samma vägg som kaminen får diskmaskin efter samma vägg som diskhon..!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Misse: tar det efter träningen !
Här är iallafall den väldigt udda nuvarande lösningen.. diskho mellan spis / diskmaskin och mycket golvyta utan direkt nytta, långt till kylen och längre till frysen (i källaren)...
Här är iallafall den väldigt udda nuvarande lösningen.. diskho mellan spis / diskmaskin och mycket golvyta utan direkt nytta, långt till kylen och längre till frysen (i källaren)...
K_arlström: Vad bra att du inte tog illa upp, det var absolut inte min mening,utan jag antog att du ville ha ärliga smakråd.
En variant, som jag själv skulle vilja ha, är att du på den vägg som är till vänster om murstocken har en bänk med skåp inunder. I murstocken gör du en öppen spis vars botten ligger i nivå med bänkskivan, dvs. ca 90 cm från golv. Det är urläckert med en höjd öppen spis, har sett det i nån tidning för några år sedan. Dessutom syns elden bättre från alla håll och kommer upp en bit så att småbarn inte är där och bränner sig.
En variant, som jag själv skulle vilja ha, är att du på den vägg som är till vänster om murstocken har en bänk med skåp inunder. I murstocken gör du en öppen spis vars botten ligger i nivå med bänkskivan, dvs. ca 90 cm från golv. Det är urläckert med en höjd öppen spis, har sett det i nån tidning för några år sedan. Dessutom syns elden bättre från alla håll och kommer upp en bit så att småbarn inte är där och bränner sig.
Vi har ett litet kök men lät mura in en kamin i ett hörn. Bästa investeringen hittills! Otroligt mysigt att elda i köket. I vinter har vi eldat 6 kubik ved....
Den skall bli vitmålad, men så långt har jag inte hunnit på 6 år
Den skall bli vitmålad, men så långt har jag inte hunnit på 6 år
Klicka här för att svara



