6 009 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Kan man pruta? hur sänka priset?
Hej!
Läste en intressant tråd där dem kom in på prutandet av kök.
Jag var på ett köksmöte hos Sentens i helgen, och kommer att träffa HTH imorgon efter jobbet för att höra vad dem har att erbjuda. Tänker också träffa Marbodal, Ballingslöv och Myresjö.
Om man nu inte blandar in IKEA eller Kvänum, borde man inte kunna ställa offerter från de vanligaste köksåterförsäljarna mot varandra?
Har ni några tips?
Läste en intressant tråd där dem kom in på prutandet av kök.
Tänkte ta upp ämnet då jag tror att det är fler än jag som är intresserade av hur man kan få ned priset på sitt framtida drömkök.DarrenB skrev:Dessa är mina bästa pruttips enligt erfarenhet från att ha köpt flera bilar och att själv jobba inom sälj. Allt nedan förutsätter att du bestämt dig för en kökslösning, bestämt luckor mm samt redan strippat bort allt du inte behöver. Att byta från lådhurtsar till skåp är inte att pruta.
1. Ta reda på om bolaget överhuvudtaget har en rabatt-policy. IKEA kan man ju tex inte pruta på.
I detta fall verkar det gå att pruta på KVIK med tanke på gratis diskmaskiner och bänkskivor. Det är mellan 5 och 10 % rabatt bara där.
2. Gå till fler leverantörer med så lika produkter som möjligt och få offerter på likadana kök. Jämför dock inte IKEA med Ballingslöv. Väljer man tex ett vitt högglanskök som vi tänker göra utan konstigheter kan alla leverantörer erbjuda kök som i stort sätt inte går att skilja från varandra.
3. Avvakta med att ta med mellandyra saker i beställningen så som blandare, avfallskvarn, belysning, mikro eller liknande lullull. Dessa "småsaker" kan man med lite tur få säljaren att krydda offerten med när ni närmar er en affär och han vill lägga in den "sista stöten" för att få dig som kund.
4. Visa runt offerternas innehåll samt totalpris för de olika leverantörerna och säg att du hittat en annan leverantör som kan leverera ett likvärdigt kök för lite billigare peng och fråga om de kan slå den andre leverantören. Du kan gärna namnge leverantören. Men tänk på att det måste vara någon i samma prisklass som anses som konkurrent. Du behöver inte heller visa exakt vilka komponenter som kostar vad. Be inte säljaren att "matcha" erbjudandet för då gör de just det. Säg någonting i stil med att "vi har tittat en del på <konkurrentens> lösningar och de kan leverera snabbare (eller något annat som inte den aktuella säljaren kan lösa) och för att det ska vara värt för oss att gå med er behöver det nog bli lite billigare".
...och kanske en självklarhet men lossas inte att du har andra offerter utan ta dig tid och skaffa riktiga offerter.
5. Ta reda på alla svagheter som tex leveranstid och lyft fram det för säljaren som ett problem. Om konkurrenten kan leverera ett kök på hälften av tiden så måste säljaren bli mycket kreativ med priset för att ni ska vilja vänta så länge!
6. Ovanstående process upprepas till att säljaren säger att han inte kan matcha konkurrentens pris. På detta sätt behöver man bara låta offerterna ställas mot varandra och man behöver inte stå där i butiken och spela tuff förhandlare. Man kan dessutom ha en ganska ödmjuk inställning också eftersom alla inblandade vet att den billigaste leverantören får kunden. Du behöver inte spela ointresserad eller köra några andra loppis-prut-trick!
7. När några leverantörer har hoppat av och du har två kvar som "slåss" mot varandra meddela detta för säljarna så att de förstår att det är nära en affär och be dem om det lägsta möjliga priset. Självklart kan du behöva göra det några gånger också.
8. När du till sist fått den siste leverantören att backa ur och du bestämt dig återkom till vinnaren och säg att "om han bara kan lägga till en avfallskvarn eller lådbelysning för 5000SEK så är affären hans".
9. Ibland kanske leverantörerna har bra marginaler på vissa saker i sortimentet. Det kan vara lättare för dem att bjuda på vissa saker än att bara dra ner totalpriset.
10. Gå inte på säljarens snack om att deras aktuella kampanj ska räknas med i rabatten. Alla leverantörer kör med kampanjer. Det är bara ett marknadsföringsknep.
Enligt förhandlingsboken ska man skapa sk win-win-situationer där varje krav möts av ett motkrav för att båda parter ska bli nöjda. I detta fall då man har fler leverantörer att välja mellan kan man strunta i det. Du är kunden som ska bli nöjd och din motprestation är att du köper ett kök för 150-300K.
Tänk dock på att inte bli förälskad i någon leverantör för då är det kört. Om du har drömt om Ballingslöv men HTH blir klart billigare köp HTH!
En brasklapp dock: Jag har aldrig köpt kök förut med ovanstående metoder men jag tror att detta kan fungera ändå!
//D
Jag var på ett köksmöte hos Sentens i helgen, och kommer att träffa HTH imorgon efter jobbet för att höra vad dem har att erbjuda. Tänker också träffa Marbodal, Ballingslöv och Myresjö.
Om man nu inte blandar in IKEA eller Kvänum, borde man inte kunna ställa offerter från de vanligaste köksåterförsäljarna mot varandra?
Har ni några tips?
Det är väl bra tips ovan, men #4 är inte tillrådligt, offerter brukar vara konfidentiella.
En kund som kommer och visar en konkurrents offert skulle jag inte ge några bra priser då han säkert skulle göra samma sak med min offert.
En kund som kommer och visar en konkurrents offert skulle jag inte ge några bra priser då han säkert skulle göra samma sak med min offert.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara hålla med dig... det är ett mycket fult tillvägagångssätt och ses inte med goda ögon från några köksleverantörer.mycke_nu skrev:
Lika fult är det att gå in och utnyttja de som har servicen att sitta ner med dig och lägga en massa tid på dig och göra fina ritningar och sen pissar du på dem genom att gå till Ikea och knåpa ihop något halvdant med hjälp av ritningarna...
Tycker det är mycket låg nivå.
Att springa runt och be om offert på ett kök är som att spotta i Vänern, om man jämför med alla trådar och inlägg som handlar om hur man skall införskaffa offerter för om eller tillbyggnader. Vilket avkrävs småbyggare som inte har råd med anställda som enbart sitter vid sina datorer och plockar ihop moduler i något köksplaneringsprogram.Dessutom skall byggarna speca ner till varje spik för att frågeställaren skall bli nöjd.
Däremot så är det som b.la. mycke_nu säger ang. hur man beter sig.
Däremot så är det som b.la. mycke_nu säger ang. hur man beter sig.
Klicka här för att svara