Hej

Jag undrar om någon vet om det finns överskåp som är 1m breda. Dvs, ett skåp med två dörrar som är 1m brett. Jag ska ha detta över min stora elcentral.

Ikea verkar inte ha något så brett överskåp. Någon som vet?

Är det någon som har erfarenhet av att montera ihop två 60cm skåp? Dvs, ta bort sidorna mot mitten så det blir ett 120cm skåp?

Mvh Björn

Nja 1m är nog ingen standard du kommer hitta hos div köks leverantörer. Men ta och köp 2st 500mm luckor som du tycker är snygga och gångjärn till dom. Sedan bygg ett skåp i mdf eller liknande.

Borde absolut inte vara svårt att sätta ihop två skåp. Lägg dem jämte varandra, sätt en täckskiva uppe och en nere, skruva fast dem inifrån, tag sen bort antingen hela eller så mycket som behövs av "mitten väggen". Man behöver kanske inte skruva fast "mittenbitarna" utan endast ha dem som stöd under monteringen.

Eventuellt räcker det med ett skåp, men då att man byter den övre och undre mot 1 meters bitar istället, samt väljer två 50 luckor.

Redigerat:
Jag hade nog beställt två 50-luckor, sedan köpt vita hyllplan hos byggmax el dylikt (brukar vara 33 cm djupa), och byggt ihop stommen själv. Gjorde så med vårat fläktskåp som blev väldigt "custom" och det går (knappt) att se någon skillnad mot en köpt stomme. Du får borra hål för gångjärn och hyllplan själv, men det är inte svårt. Jag fogade samman hyllplanen med plugg + dyckert + trälim + 10 timmar med en tving. Sitter som berget.

Det är bara det att sådana hyllplan har en jäkla tråkig yta.

Paul-Staffanstorp
De flesta större köksleverantörer har 1000mm skåp.

Bara och ta kontakt med någon av de alla... men ofta blir det kanske lite dyrt med tanke på frakter när man bara köper ett skåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.