S
Vet inte om ni ser så bra på bilden men jag ska försöka förklara...
Röd kabel går direkt från proppskåp (egen säkring) till diskbänksskåpet där diskmaskinen sedan kopplas.
Grön kabel går från dosan i väggen till kyl/frys uttag som ligger i skåpet ovan kyl/frys.
Blå kabel går från dosan i väggen till en utanpåliggande kopplingsdosa för att splittas till två kablar som går vidare till vars ett kontaktuttag.
Lila kabel går från dosan i väggen till belysning under diskbänken. Detta kommer styras av en dimmerströmbrytare.
Ugn och häll kommer få matning av befintligt 3-fas uttag bakom spisen. En elektriker som var och tittade sa att hällen kunde ta sin matning därifrån, går det?
Fläkten kommer få sin matning från ett befintligt uttag i fläktskåpet.

263201272039Pb43a.jpg

Ser det bra ut eller är något tokigt? Första gången man planerar el till ett kök...
Kanske fel forumsdel men jag känner ändå att köksexperter har bättre koll på hur elen ska dras i ett kök...

Undvik flera grupper till en dosa som sen delas upp. Det är nämligen inte rekommenderat i bostäder.
Skälet är enkelt... Sven Svensson vet inte eller förstår inte att en dosa kan matas via fler än en säkring och där kan det gå illa.
Det kräver lite extra åtgärder som att man bryter alla grupper samtidigt och tydlig uppmärkning mm men enklast är att undvika det ändå. Detta var förenklat.

Rörande hur elen skall dras så kan jag nog säga att elforumet är bättre.

/Kent

S
snickarboden skrev:
Undvik flera grupper till en dosa som sen delas upp. Det är nämligen inte rekommenderat i bostäder.
Skälet är enkelt... Sven Svensson vet inte eller förstår inte att en dosa kan matas via fler än en säkring och där kan det gå illa.
Det kräver lite extra åtgärder som att man bryter alla grupper samtidigt och tydlig uppmärkning mm men enklast är att undvika det ändå. Detta var förenklat.

Rörande hur elen skall dras så kan jag nog säga att elforumet är bättre.

/Kent
Som sagt allt gick på den gruppen som är i dosan innan renoveringen men då fanns ingen diskmaskin. Nu drar jag in en ny grupp till diskmaskinen genom att dra sladd till proppskåpet direkt. Denna sladd går inte i dosan (se röd kabel).

Mikael_L
Du skulle få betydligt bättre och mer svar i elforumet, punkt ! :)

Jag tycker det verkar ganska OK.
Att splitta trefasgrupp till enfasbelastningar görs i vilket fall bäst på just det där viset, att uppdelningen sker i en kopplingsdosa (första dosan) och att det sen blir vanliga enfasgrupper av det i fortsättningen. Det blir minst problem för ev hempulande medelsvensson sen.

Visst är det lite bättre att dra två nya rör istället, men är detta väldigt knöligt så kanske man väljer att splitta trefasgrupp istället.
Har du automatsäkringscentral så kan man öka personskyddet genom att sätta en trepolig säkring för denna trefasgrupp. Dock minskar man skyddet mot att erhålla förstörda matvaror i kyl/frys då. :)

Har du porslinssäkringar så kan du (och bör/måste) sätta in JFB som också ökar graden av skydd.

Är det möjligt att dra separat rör till ugnen så är det av samma orsaker bättre än att splitta ut en fas från spismatningen. Men nu är det nästan standard att göra som du tänkt, så det är inte mycket att orda om egentligen.

Men jag tycker du ska sätta belysningen och en av uttagsgrupperna på samma grupp.
Då får du VU på två olika grupper och kan köra vattenkokare och micro samtidigt bara dom sitter i olika uttag.

S
Okej, jag provar elforumet...
Hur som helst så är väggarna av tegel och puts så några rör lär det inte bli dragna, speciellt nu när stommarna är på plats.
Saken var att jag hade fixat med elektriker... de var och tittade och jag sa vad jag ville ha och de skulle återkomma med offert. En vecka senare efter att jag frågat ett par gånger innan så meddelades jag att chefen ännu inte gjort klart offerten men att de hade en lucka öppen på måndag. Jag var almänt sur på deras långsamma process samtidigt som jag kände doften av ockerpris. Vid ett tillfälle frågade jag vad elektrikern kunde uppskatta kostnaden till och då sa han "Ja, det är två och en halv dags arbete för två man."
Jag bad dem dra åt h-lvete med lite finare ord. Ville de inte ha jobbet eller försökte de lura mig? Två man!! Ska de hålla handen när de jobbar eller? Sen att det skulle ta 2,5 dagar att sätta lite uttag och dra några sladdar i ett kök? Det gör jag själv på 4 timmar, max!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.