Har en fläktkåpa som vi inte har satt upp.

Kåpan ser (som vanligt?) ut som ett C i genomskärning och är i två delar.
Fläkten är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136467
eller någon snarlik variant av den.

Ut ur denna går det ett rör (som ett upp-och-ner-vänt L, typ) som går ut ur lgh och in i husets ventilationssystem. (och det är ok)

Hur som helst - det jag behöver göra nu är att göra ett hål där detta röret går ut, så att jag kan sätta dit kåpan. (och det kommer bli snyggt, men vi bryr oss bara om att sätta dit kåpan nu :))

Det jag blev tipsad om då är en "nibbler" som tydligen äter sig genom rostfritt som smör. Låter ju jättebra, men jag kan inte hitta någon till ett rimligt pris för ett engångsjobb, och kan inte hitta någon som hyr ut i gbg-området.

Fråga 1: Tips om nibbler?

Fråga 2-6: Eftersom det rör sig om två eller tre snitt (det behöver inte vara runt och fint) funderar jag på om jag kan såga det med bågfilen?
Klarar en "normal" bågfil rostfritt?
Eller kommer hela grejen börja flexa alldeles för mycket ändå - jag kommer ju få såga i änden av C:et, så att säga?
Funkar en "normal" plåtsax till att trimma till smådelar?
Funkar en dremelkopia för att fixa till detaljer?

Paul-Staffanstorp
Jag förstår inte riktigt hur du ska ha gjort hål i den men det går att såga med sticksåg och metallblad utan problem men ett tips är att tejpa upp runt där det sågas...

PÅ kursen i verkstadsteknik på gymnasiet använde vi en nibblingssax, liknande en sådan som finns manuell på Jula och visst det är inte samma känsla av att skära i smör som med en elektrisk eller luftdriven men man får ganska bra precision

Om jag fattar dig rätt är det ventilationsröret som ska ut ur lägenheten som behöver ett hål i den rostfria skorstensdelen ovanför kåpan? Det vertikala rostfria röret gissar jag att du kan klippa hål i med en vanlig plåtsax. Så gjorde iaf jag med min frihängande Thermex.

Okej, jag var nog otydlig. MathiasS verkar ha hajat. Se bifogade bilder, en av de blir det.
Plåtsax ska alltså kunna funka helt och hållet?

Och jag antar att det var denna:
http://www.jula.se/platnibbler-for-borrmaskin-050045
som du menar cjnilsson? Var ju ganska överkomligt pris, faktiskt.

Och även sticksåg ska fungera?
Där tycker jag det verkligen känns som att hela plåten kommer stå och hoppa...
Eller har ni något bra förslag på hur man spänner fast något med den formen utan en vettig verkstad?

• fläkt-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fläkt-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur tjock plåt gorenje har men Thermex rör i rostfritt går iaf utmärkt att klippa med en bra plåtsax. Helt klart mitt förstaval.

Paul-Staffanstorp
Jag har sågat av många skorstenar med sticksågen när det behövts på höjden och det har aldrig varit några problem så det bör gå lika bra så som du menar och som jag med tolkade din förklaring :)

Okej, tackar! Gorenje och Thermex ligger väl ungefär i samma klass som jag har förstått det, åtminstone i låg/mellanbudget så det är nog samma nivå på det.

Planen blir då:
Mäta upp.
Gör några provklipp med plåtsaxen.
Funkar inte det (eller kanske ändå om det känns långsamt), gör en provsågning med sticksågen (har en billig, lånad b&d, så jag har inga jätteförhoppningar.)
Funkar inte det heller skaffar jag nibblingssaxen.

Med ett bra (åk till k-ruta och köp ett "märkesblad") blad och ingen pendling på sågen så går det säkert utmärkt att kapa även med en billig såg.

Med en far och en bror som plåtslagare så säger jag att det går prima med en plåtsax - Plåten brukar vara 0.7mm i dessa och det klipper man enkelt med en bra sax. Tänk på att inte använda en RAK sax utan en Höger eller Vänster sax så du kan svänga om hålet skall vara runt.
En annan sak som min far slagit in i skallen på mig är att ALDRIG klippa ut saxen, dvs, inte stänga käften helt då det blir ett hack i plåten. Tejpa runt och rita på tejpen innan så slipper du repor.
En nibbler är även det utmärkt och ger ett snyggt snitt, lite svårare att få tag på dock och kostar mer än en sax.
Tänk på att rostfritt blir sylvasst vid klippning och såren har en förmåga att läka långsamt.
Faktiskt aldrig provat sticksågen på så tunn plåt men räknar med att det borde gå bra även det, som tidigare nämnt - stäng av pendlingen om det går på din maskin.
Du kan även passa på att tejpa plattan på sågen för att förhindra repor ytterligare.

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.