Byggahus.se
Om man jämför granit vs. Silestone, vad är egentligen "bäst"? Marmor och kalksten är ursnyggt men vad jag förstått känsligt och vi vill ha något riktigt tåligt till vårt kök.
 
Rent praktiskt är det inte någon större skillnad.
Silestone är ett kompositmaterial (malet kvarts som gjuts till stora block och sågas i skivor och slipas på samma sätt som naturlig sten) och ser lite "dött" ut om man jämför med natursten.
Silstone är väsentligt dyrare än natursten.
Det har visat sig att kompositmaterialet innehåller något bakteriedödande som även påverkar maten vi hanterar på bänkarna.
Kanterna är känsligare för slag i kompositmaterialet.
 
Granit är i särklass tåligast mot både vätskor och nötning.
 
Tack för svar! Önskar att det fanns en mörkgrå granit som inte var så "spräcklig" men man får kanske titta på en svart variant i annat fall (är bara rädd för att det skall kännas väldigt "tungt" eftersom vi kommer att behöva en bänkskiva som är 4 cm tjock).
 
Jag fick information om att man inte kan ställa något varmare än 150 grader på Silestone och att ev "matta fläckar" på t.ex marmor (kan uppstå om syror kommer på stenen) kan putsas bort med t.ex ett sandpapper! Är det någon som vet om detta verkligen stämmer och hur tåligt är marmor eller kalksten mot slag, värme etc?
 
Marmor och kalksten (som är samma sak men marmor har en annan historia bakom sig) tål värme mycket bra. Om ytan endast är mattslipad tål den slitage bättre.
Det går utmärkt att slipa ytan med våtslip papper.
En skyddande impregnering är ett måste. Då slipper du att få fläckar i skivan.
Starkt färgande vätskor kan tränga ner i stenen om det får stå och torka in.
Impregneringen skall göras när skivan är torr och rumsvarm.
 
Tessok skrev:
Marmor och kalksten (som är samma sak men marmor har en annan historia bakom sig) tål värme mycket bra. Om ytan endast är mattslipad tål den slitage bättre.
Det går utmärkt att slipa ytan med våtslip papper.
En skyddande impregnering är ett måste. Då slipper du att få fläckar i skivan.
Starkt färgande vätskor kan tränga ner i stenen om det får stå och torka in.
Impregneringen skall göras när skivan är torr och rumsvarm.
Tack! Då kanske det skulle kunna fungera trots allt (och jag vet att marmor/kalksten i princip är samma sak).

Undrar bara om det kan bli hemska fläckar om man t.ex råkar spilla ut rödvin på marmor? Skall nog försöka skaffa hem en bit marmor som jag kan misshandla riktigt ordentligt med citron, ketchup, rödvin etc.
 
Ett hett tips om man är rädd för fläckar på marmo. För det kommer det bli, är Silestones nya serie som liknar kalksten eller marmor men har en skyddande yta istället. Kommer inte ihåg vad den heter nu.

Silestone tål vätska och repor bättre än natursten och det bakteriedödande "skyddet" är inget som tas upp av maten och är skadligt mot människor.

Jag tycker det är ointressant hur mycket värme olika bänkskivor tål, även en granit kan spricka vid kraftiga temperaturväxlingar. Jag brukar råda mina kunder att alltid använda grytunderlägg.

En av anledningarna till att natursten inte tål vätska lika bra som Silestone är för att Silestone är näst intill fri från porer om du jämför mot natursten. alltså om man kollar ett nära snitt rakt igenom.
 
cullberg skrev:
Ett hett tips om man är rädd för fläckar på marmo. För det kommer det bli, är Silestones nya serie som liknar kalksten eller marmor men har en skyddande yta istället. Kommer inte ihåg vad den heter nu.

Silestone tål vätska och repor bättre än natursten och det bakteriedödande "skyddet" är inget som tas upp av maten och är skadligt mot människor.

Jag tycker det är ointressant hur mycket värme olika bänkskivor tål, även en granit kan spricka vid kraftiga temperaturväxlingar. Jag brukar råda mina kunder att alltid använda grytunderlägg.

En av anledningarna till att natursten inte tål vätska lika bra som Silestone är för att Silestone är näst intill fri från porer om du jämför mot natursten. alltså om man kollar ett nära snitt rakt igenom.
Tack för svar! Vi har tittat på Silestone "lyra" (antar att det är den du syftar på). Vi har nu i alla fall varit och tittat på sten och hittade en sort, Basaltina Velontzo, som både maken och jag tyckte om så det kan nog bli den (skall få ett prov på den och vill veta att den passar till den mörkgrå spisen vi tänkt köpa). Det skall tydligen vara en slags lavasten (har hört att de skall vara väldigt känsliga) men enligt säljaren var just den här sorten i princip lika tålig som granit!
 
Vi var också intresserade av Silestone tills vi läste i en dagstidning att de använder bakteriedödande medel, silverjoner. Googla på det. Vi har nu istället hittat Okite som är samma typ av stenmaterial men ska vara fri från dessa bakteriedödande medel. Inte bestämt oss ännu fått offert både på granit och Okite.
 
Lenasv skrev:
Vi var också intresserade av Silestone tills vi läste i en dagstidning att de använder bakteriedödande medel, silverjoner. Googla på det. Vi har nu istället hittat Okite som är samma typ av stenmaterial men ska vara fri från dessa bakteriedödande medel. Inte bestämt oss ännu fått offert både på granit och Okite.
Hej Lenasv, jag pratade men säljare av Silestone och han svarade att de har slutat med det bakteriedödande medlet för länge sedan. Hur som helst alltid bra att kolla om den skivan som levereras är verkligen fritt från medlet. Silestone distribueras genom Cosentino Sverige.
 
Nä, tyvärr har Silestone inte slutat med silverjoner som bakteriedödande medel. Där var en artikel i sydsvenskan i februari läs själv på www.sydsvenskan.se . Och Okite är helt fria från dessa medel jag har kollat igen med säljaren vi köpte vår skiva av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.