Kök
Almson: Japp, man kan ställa varma kastruller på Landskronas bänkar, pga den tjocka plåten och limningen av träskivan. Det var ju verkligen en stor fördel för Landskrona måste jag säga, det får bli dom. Tack för tipset Stiga! Går tydligen också att få vanlig "klassisk" propp och silbricka, bra för mig som blir tokig på de moderna silkorgarna
stiga: Skippa impregneringen och ta fram olivoljan och ge hela bänken en omgång (förutsätter att du fått ren bänken). Lägg på med hushållspapper, torka av med torr bomullstrasa alt. hushållspapper med bra sugförmåga. Klart. Då har du samma egenskaper på det du behandlat med som det som kommer att stänka ur stekpannan. På ljusa stensorter brukar man få med impregnering men till mörka
stiga: Det de pratade om är en riktig snik och skitlösning som går ut på att du borrar in eller skruvar fast vanliga dörrdämpare som lådfronten får dämpa mot. Faktiskt en kass lösning även om det dämpar en aning och inget jag skulle välja om ni kan påverka redan från start. Ta de dyrare lådorna med riktig dämpning. Ni kommer INTE att ångra er. Den punkt som samtliga av mina kunder som
stiga: Sjukt bra. Kör själv med Oras lösning som sitter direkt i blandaren. Köp säger jag!
sir_daniel: I en lägenhet vi hade tidigare så hade de över överskåpen (utrymmet mellan taket och överskåpen) skjutdörrar i "papp" 2 skenor i över och underkant samt de skjutdörrarna i "papp". nu undrar vi var kan man hitta motsv. eller samma?
Hemmakatten: Det va precis en sådan ho som byggankan har som vi först tittade på och ville ha. Men vi ändrade oss. en så liten ho kan du inte ställa ner något i, den lilla storleken begränsar användandet betydligt. Men det är så vi tycker och vi har nog alla lite olika sätt att arbeta på i köket. Man får helt enkelt tänka efter hur man kommer att använda hon. En annan anledning till att vi
JanneSjo: jag skulle nog använda väggskåp - mitt skåp ovanför fläkten är dett vanligt väggskåp och det funkar bra
Kalleboll32: Har installerat en kvarn och kan hålla med om att det är klart värt pengarna. Tyvärr så fick jag installera den i lönndom i min bostadsrättsförening. Men när skulle de kika under min diskbänk, den chansen tar jag gärna. Men det verkar finns lika många åsikter som kommuner och tyvärr verkar det finnas bakomliggande ekonomiska intressen för eller emot. I västerås till exempel så
kristofereid: Hej Skulle behöva lite tips och råd. Mitt kök innehåller en svängd vägg(?) som jag skulle vilja bygga en köksbänk utmed Söker svar på hur man bäst bygger stommen till bänken. Några förslag. Ska man platsbygga den eller är pussla med färdiga skåp från IKEA? Bänkskivan kommer nog sågas i ett stycke. TACK!
herbert: Mycket tänkvärda svar. Själv renoverade vi i våras, planerandet tog ca 6 mån, men bra blev det. Våran önskelista. -Gasspis, flaskan bredvid i ett 40-skåp. -"Sned fläkt", ger fri sikt, inget att slå huvet i. -Oömma bänkskivor på båda sidor spis, alltså i sten, vi valde marmor. -Lådor istället för dörrar i underskpen, stora sådana, vi har tre i höjd. -Många elutag, många
huggan: Långt bak och gärna i hörnet av skåpet är oftast bäst men som sagt är det lite olika beroende vad för vattenlås du har till din ho. Vi har IKEA.
Isabelle84: Det blir 93 lägre går ej pga avloppsrören tyvärr men jag tror det går bra! Det måste det göra ;-)
eobet: Uppdatering från trådskaparen: Orginalinstallatörerna från Electrolux skulle ha 42000kr (efter mycket tjat om att få en offert på förhand, vilket de nu förnekar att vi frågat om... suck). Egenföretagande hantverkare skulle ha 24000kr. Annan köksförsäljare skulle ha 18000kr. Gissa vem vi tog? (Samtliga priser innan ROT och med moms såklart.) (Och den andra köksförsäljaren har
Hårdrockarn: Jag provar att skaka liv i den här nästan 1år gamla tråden. Det är så att jag har skaffat mig en diskmaskin som ska stå under diskbänken i det lilla utrymmet en 45cm slimmad maskin. Problemet är att jag bor i en gammal lägenhet med endast 10A säkringar i skåpet & dom enda jordade uttag som finns är nåt enstaka i köket men ingen jordfelsbrytare. Det är bara spisen som går på 3
Alfredo: OK ett lite speciellt hus då antar jag. Då låter det begripligare. Tack.
DanielEklund: Hej på er, Nu har jag och frugan äntligen slagit till, ett Trivselhus är beställt! d^_^b Nu kommer man till många val som ska göras, och jag undrar om någon har bilder på Ekkök med vita bänksivor? Tanken är, skåpen i oljad ek och bänkskivor i vit silestone (högblankt) /Daniel
Suhagg: Är det någon som har erfarenhet av Storsjökök? Nyfiken på prisklasser och kvalitet. Jämförbart med något annat märke?
mackan845: Det svaret tackar jag för. Ska skrapa bort resterna som blir kvar när jag har tagit bort det gamla kaklet. De sitter inte så hårt så det blir nog inte så svårt att få bort underlaget. En annan fråga. Bör jag vara extremt försiktig angående asbestrisken (skyddsmask osv) med tanke på att lägenheten är byggd 1973??
Lolle: Vi har haft en variant av detta och ska ha likadant i nuvarande huset. Vi hade en 3 meters vägg med skåp underst, bänkskiva och sen öppna hyllor ovanpå. Ca 1 meter var dedikerat bakområde med de sakerna i skåpen och sen på bänken på resterande 2 meter stod övriga hushållsapparater inkopplade o klara istället för att behöva plocka fram o undan hela tiden. Detta var maskiner som
morsan: Upp genom golvet och ut genom väggen vid taket i skafferiet borde väl fungera?
misingen: [citat] En sådan har vi installerat i vårt minimala kök på ca 6m2. Den är helt ok estetiskt och funkar alldeles utmärkt. Vi bor permanent i ett torp på ca 60+30 kvm, så hos oss är den stora utmaningen att utnyttja ytorna maximalt. Vi tog upp hål in mot köket från utrymmet under trappan och klämde in kombinerad kyl och frys samt en diskmaskin där , vilket vi är mycket glada för. De
thomasx: Det man ska tänka på är "arbetstriangeln" i köket, avstånden mellan diskho, spis och kyl/frys. Samtidigt vill man gärna ha kylen nära matbordet, så man lätt kan flytta ut och in saker till och från bordet vi varje måltid. Med L-varianten blir det långt mellan kyl och matbord, kan bli jobbigt vid frukost t.ex. Kanske L-köket med en omplacering av kyl/frys.
nad robban: Det är mest jag som är amatör, jag fösöker förklara för honom vad han ska säkra upp så jag får väl byta ut mig själv :)
pinebar: Vi har två P11 och byter drygt en gång i halvåret. Här finns massor att läsa om regler. Troligen är det inte OK att gräva ner flaskorna i marken eftersom ett gasolskåp ska ha ventliationen i botten eftersom läckande gas är tung. Det är orsaken till att man inte får ha dem i källaren och det blir ju samma problem i en grop. Men det finns ju gasolskåp att köpa eller så kan man bygga
pojoel: [citat] Och därför finns det Mcdrive, om man inte har elbil också![/QUOTE] Å där vareen Ståkkålmare såm svara, sö! Vii dårå, såm har närmsta McDrive tre miil bort hartente så jaala lett asså typ dårå sö! :cool: