26 344 läst ·
18 svar
26k läst
18 svar
Vatten rör fram till kyl
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på med en köksrenovering, och ska ha ett side-by-side kylskåp med is och vatten. Nu till min fråga jag behöver dra fram vatten till det de är ca 6m mesta delen kommer det att gå bakom skåp men på en del kommer jag lägga det bakom en sockel. Vad ska jag använda för slang/rör?? det kommer att gå igenom två väggar och behöva böjas 90grader tre gånger.
Mvh
Adam
Håller på med en köksrenovering, och ska ha ett side-by-side kylskåp med is och vatten. Nu till min fråga jag behöver dra fram vatten till det de är ca 6m mesta delen kommer det att gå bakom skåp men på en del kommer jag lägga det bakom en sockel. Vad ska jag använda för slang/rör?? det kommer att gå igenom två väggar och behöva böjas 90grader tre gånger.
Mvh
Adam
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det låter komplicerat med så många väggar och genomförningar samt 90 graders vinklar...
Har du sååååå stort kök ?
Du tar ju vattnet från vaskskåpet...
6mm transparent slang i någon form av plastmaterial brukar min vvs-kille lägga till detta för att det inte ska stå onödigt mycket vatten i slangen.
Har du sååååå stort kök ?
Du tar ju vattnet från vaskskåpet...
6mm transparent slang i någon form av plastmaterial brukar min vvs-kille lägga till detta för att det inte ska stå onödigt mycket vatten i slangen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är väl möjligtvis inte så att du som de flesta andra människor ska passa på att byta golv i köket när du ändå är i farten och i så fall kan fälla ner en 16mm slang och dra den lilla 6mm slangen i denna under golvet istället. 
Så har jag löst det på ganska många ställen vilket är mycket smidigare.
Så har jag löst det på ganska många ställen vilket är mycket smidigare.
Hej
Har skaffat electrolux kyl+frys med kolsyrat vatten o ismaskin och dessa slangar är bara ca 2meter och jag behöver dra ca 10 meter slang från disk-
bänkskåp till dessa bakom sockel hur gör jag? tänkte först dra en vanlig
pex rör i rör, ca 15mm diameter men såg inlägget om stående vatten i slangen och det vill man ju inte ha men o andra sidan är det ju en slang
med diameter 6mm från varje skåp så det är kanske är rätt dimensionering ändå eller vad tycker ni? tänkte sätta ballofix på vägg bakom överskåp kyl/frys är det rätt eller ska vatten komma ut från vägg i golvhöjd?
tänkte på skaderisk ev regler osv
Mvh
Tomas
Har skaffat electrolux kyl+frys med kolsyrat vatten o ismaskin och dessa slangar är bara ca 2meter och jag behöver dra ca 10 meter slang från disk-
bänkskåp till dessa bakom sockel hur gör jag? tänkte först dra en vanlig
pex rör i rör, ca 15mm diameter men såg inlägget om stående vatten i slangen och det vill man ju inte ha men o andra sidan är det ju en slang
med diameter 6mm från varje skåp så det är kanske är rätt dimensionering ändå eller vad tycker ni? tänkte sätta ballofix på vägg bakom överskåp kyl/frys är det rätt eller ska vatten komma ut från vägg i golvhöjd?
tänkte på skaderisk ev regler osv
Mvh
Tomas
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vi har oftast bara dragit fram en 6mm som sedan förgrenats bakom kyl/frys till båda maskinerna och detta brukar räcka.
Ballofix under vasken och en vanlig T-koppling bakom maskinerna som stripas upp i en av dem så eventuellt läckage droppar ner på underläggen...
Ballofix under vasken och en vanlig T-koppling bakom maskinerna som stripas upp i en av dem så eventuellt läckage droppar ner på underläggen...
Då kör jag så med, men t kopplingen bakom kyl/frys är det typ t nippel al´a spolarslang till bilen, fast för ändamålet eller kör man en riktig R20 t koppling
för att slippa kapa original slangarna? de blir ju ca 2meter onödigt långa men det är kanske oundvikligt för garantin skull?
för att slippa kapa original slangarna? de blir ju ca 2meter onödigt långa men det är kanske oundvikligt för garantin skull?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Rörläggaren brukar sätta en riktig gängad T-koppling och han låter originalslangen på maskinerna vara kvar med sina originalkopplingar.
Dock stripar han upp dem bak på maskinerna för att de inte ska riskera komma ikläm när man för in maskinerna.
Dock stripar han upp dem bak på maskinerna för att de inte ska riskera komma ikläm när man för in maskinerna.
Har försökt hitta 6mm pex men utan resultat, eller heter den nåt annat ? men som
sagt kollat rinkaby rör,lundagrossisten etc minsta dimension är 12mm oavsett sort
och man kan ju inte köra vad som helst med tanke på legionella o dyl av samma anledning vill jag inte helller ha för grovt rör fram (ca 10m) så att vatten blir stående
sagt kollat rinkaby rör,lundagrossisten etc minsta dimension är 12mm oavsett sort
och man kan ju inte köra vad som helst med tanke på legionella o dyl av samma anledning vill jag inte helller ha för grovt rör fram (ca 10m) så att vatten blir stående
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Följdfråga....jag kommer att ha min kyl/frys mot tvättstugeväggen, så jag har närmaste vatten i tvättstugan. Är smidigaste lösningen att ta hål i väggen och dra igenom slangarna från kyl/frys till tvättstugan (De kommer att räcka) eller ska man dra igenom vattenledningarna från tvättstugan in i köket. Är väl alltid en risksituation att dra vatten genom innervägg?