Köksrenoveringen startar idag och vi kommer att ha en vägg i köket som på ett ungefär ser ut som bilden nedan. Frågan är nu om man bara kan sätta kakel under överskåpen och bakom/runt fläkten eller om man även behöver sätta på "kortsidorna"? Jag är lite osäker på hur man i så fall kan få den avslutande kanten att bli snygg? Går det att foga på något sätt eller måste man sätta dit en metallkant (vilket jag inte vill)? Sätter man bara på den bakre väggen så borde det ju inte bli något problem...

Vägg med spis.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behovet är enbart baserat på din egen smak. Väljer du även att kakla sidorna kan du ju avsluta med en list som passar ihop med kökssnickerierna till färg o form.

Avslutningskakel (glaserad kant), trälist eller latex/silikon.

Tack för svar! Det är nog latex/silikon som blir aktuellt i så fall men går det att få det snyggt? Vi skall ha ett kakel som är lite "vågigt". En list känns inte aktuellt.

Ja det går att få snyggt men det kanske kräver lite träning.

Jag skulle inte ha kakel på sidorna såvida ni inte planerar att använda elvisp/matberedare eller utföra andra sysslor som eventuellt kan stänka på sidoväggarna. Har iofs bott på flera platser utomlands där man enbart har stänkskydd bakom spisen och "uppvikt" bänkskiva på övriga områden och det har aldrig verkat vara ett problem. Tror ibland vi tar i lite för mycket i Sverige med både hängslen och livrem när vi bygger och renoverar.

Vi hade samma funderingar i vårt kök och valde att ha kakel även på sidorna vilket vi är glada för, tycker det är snyggt. Däremot så har vi nu ett år senare fortfarande problem med hur vi ska göra på kanterna för de är ju inte så snygga. Tänkte inte alls på det förrän vi var klara...

Satte kakel i helgen och efter mycket velande fram och tillbaka så satte vi inget på sidorna. Själv var jag helt inställd på att ha det från början, antagligen p.g.a. att gamla köket hade det, men efter regimbeslut blev det utan och det blev riktigt bra. Nu slipper jag dessutom fundera ut just hur kanterna skulle ha blivit fina :D

Paul-Staffanstorp
Det har idag blivit mer och mer vanligt och modernt att inte ha kakel ut på sidorna som man nästan alltid hade förr...

Alla de kunder där jag rekommenderat att låta bli kakel på sidorna har blivit jättenöjda med att bara ha kakel på bakre väggen.

Har man dock spis eller vask nära slutet av bänken så kan det vara nödvändigt att sätta stänkskydd där men ibland har valet då fallit på en transparent plexiglasskiva istället eftersom det inte lyser upp på samma sätt som ett ofta färgglatt kakel/mosaik.

Men till slut så handlar allt om ens personliga tycke och smak ändå ;)

Tusen tack för svar! Spisen hamnar ju mitt på väggen och där kommer det att vara kakel så jag tror egentligen inte att vi behöver det på sidorna egentligen så frågan är om vi helt enkelt inte skall låta bli att sätta kakel där...

Börja utan kakel på sidorna. Ångrar ni er så går det ju sätta upp i efterhand. Det är värre om man skulle ångra sig när det redan sitter där...

Hemmakatten
Vi har målat kortsidorna med vit våtrumsfärg. Den är lite glansig,tålig och mycket lätt att torka av. Likadan färg har vi målat pannrummet och tvättstugan med. Även kortväggen på gästtoan, där handfatet sitter, har denna färg. Ett billigt och ofta snyggare alternativ till kakel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.