JonasSun skrev:
Misse - I ditt kök kan du inte göra annat än att sätta in något levande, fint naturmaterial. Vore annars som att typ sätta in en symaskinsmotor i en Porsche. Lite trist. Stenskivan blir verkligen "pricken över i:et"!
Du har förmodligen rätt! Just nu funderar jag på svart matt granit men jag tror att maken föredrar kalkstenen och tycker att jag misshandlat den lite väl hårt.

Sileston är nu i princip uteslutet- det skulle bli fruktansvärt dyrt då den inte finns i 4 cm tjocklek och måste specialtillverkas på något sätt. När det gäller kalksten så har oerhört många avrått oss från det samtidigt att den del säger att den bara är att "slipa till" om man skulle få en fläck. Matt granit skall tydligen också vara "känslig" i jämförelse med högblank och en oljad matt svart granitskiva skall tydligen bli "blank". Jag hade aldrig kunnat tro att det här skulle vara så svårt!

Man skulle ju kunna titta på corian också förstås men vi har ett matsalsbord med skiva i vit corian och jag är alltid lite rädd att den skall förstöras så jag vet inte riktigt hur bra det skulle vara i ett kök och det känns på något sätt som att sten passar bäst i vårt kök.

Vi har lite tid fortfarande på oss innan vi måste bestämma oss men nuvarande kök börjar rivas ut på måndag i nästa vecka!

Vi har en mörk granit som är matt och är väldigt nöjda. Det är 3 år sedan vi renoverade köket och skivorna är som nya. Valet av matt granit är vi också nöjda med eftersom högblank reflekterar ljuset från spotlighten som kan vara irriterande.
Ingen skötsel alls och de är behandlade med något som är godkänt för matlagning.
Lite info om matt sten. http://cgksten.se/produktblad.pdf Vi har 30 mm men det finns även 40 mm tjocklek.
Vi var rädda för tyngden av 40 mm så vi valde 30 mm.

Wide Glide skrev:
Vi har en mörk granit som är matt och är väldigt nöjda. Det är 3 år sedan vi renoverade köket och skivorna är som nya. Valet av matt granit är vi också nöjda med eftersom högblank reflekterar ljuset från spotlighten som kan vara irriterande.
Ingen skötsel alls och de är behandlade med något som är godkänt för matlagning.
Lite info om matt sten. [länk] Vi har 30 mm men det finns även 40 mm tjocklek.
Vi var rädda för tyngden av 40 mm så vi valde 30 mm.
Tack för svar. Det låter bra. Vi var och tittade på sten idag (igen!) och funderar nu på en svart granit (tror den hette Nero Assoluto) och den hade en lite ojämn yta som föll oss båda i smaken. Får se om det blir den eller den vanliga matta (skall be byggföretaget om prisuppgift på måndag då renoveringen startar).

Hemmakatten
När räknar ni med att köket ska vara färdigt? Inte till jul hoppas jag. Att beställa och få en bänkskiva levererad brukar ta många veckor.

Vad jag inte förstår är varför ni köpt en Blanco diskho (läste i din tråd om den) innan ni vet vad ni ska ha för bänkskiva. Infästningen av en diskho ser olika ut beroende på bänkskivematerialet och diskhon finns i olika varianter just för olika material. Infästningen är inget man gör själv utan det görs av bänkleverantören och man brukar beställa diskhon av bänkleverantören. Och jag förstår inte heller varför ni skall köpa bänkskivan av byggföretaget när ni köpte diskhon själva. Just en bänkskiva tjänar man nog ganska bra på att köpa själv.

Om du har ett byggföretag som kommer på måndag för att riva och bygga nytt kök så måste ni väl lkångt tidigare ha en planering och överlämnat ritningar och kommit överens om hur allt ska se ut och utföras och vilka produkter som skall in och dessutom se till att de finns på plats. För mig låter det hela konstigt.

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
När räknar ni med att köket ska vara färdigt? Inte till jul hoppas jag. Att beställa och få en bänkskiva levererad brukar ta många veckor.

Vad jag inte förstår är varför ni köpt en Blanco diskho (läste i din tråd om den) innan ni vet vad ni ska ha för bänkskiva. Infästningen av en diskho ser olika ut beroende på bänkskivematerialet och diskhon finns i olika varianter just för olika material. Infästningen är inget man gör själv utan det görs av bänkleverantören och man brukar beställa diskhon av bänkleverantören. Och jag förstår inte heller varför ni skall köpa bänkskivan av byggföretaget när ni köpte diskhon själva. Just en bänkskiva tjänar man nog ganska bra på att köpa själv.

Om du har ett byggföretag som kommer på måndag för att riva och bygga nytt kök så måste ni väl lkångt tidigare ha en planering och överlämnat ritningar och kommit överens om hur allt ska se ut och utföras och vilka produkter som skall in och dessutom se till att de finns på plats. För mig låter det hela konstigt.
För att svara på dina frågor: Köket kommer självklart inte att vara klart till jul och vi har kommit långt i planeringen och vet precis hur köket kommer att se ut. Det är vissa val kvar dock så som att köpa kakel, bestämma vilken typ av spotlights som skall installeras etc men det finns ju i dagsläget varken innerväggar eller innertak varför vi inte behöver bestämma detta just nu. Bänkskivans exakta mått vet vi först då stommarna etc är på plats och det är då bänkskivan kan mätas upp varför vi i dagsläget har viss flexibilitet att fortfarande kunna välja sten. Vi räknar med att kunna få bänkskivan levererad 1-2 veckor efter att man varit här och mätt förutsatt att stenen finns i lager. Diskho skall vi kunna tillhandahålla själva och den variant som vi köpt är avsedd för en viss typ av montering som vi vill ha. Är det så att det finns helt olika varianter beroende på om diskhon skall användas till kalksten, granit eller vulkansten så kanske vi har gått på en nit men varken stenföretaget, byggföretaget eller Blanco själva har sagt något om det skulle vara så varför vi hoppas att vi har läget under kontroll.

Tar tacksamt emot även dina synpunkter på kalksten vs. granit och inte bara på vår köksrenovering och planeringen av denna.

Hemmakatten
Jo visst ska du få min erfarenhet av kalksten. Vi har kalksten på golvet i hallen/hallarna och i gästtoan. Tänkte från början även ha det i badrummet tänkte om just pga att kalken inte tål sura rengöringsmedel. Till viss del går bra men över en längre tid får kalkstenen en del små "gropar".

Kalk är känsligt för sura livsmedel som rödbetsspad och rödvin. Även smör som får ligga kvar ett tag ger fettfläckar. Å andra sidan så har alla material vissa nackdelar.

Det är också skillnad på kalksten och kalksten. Kalksten från Sverige är tätare och inte lika porös dom kalksten från Spanien. Jag har sett både kalksten o marmor som bänkskivor. Båda var mkt gamla. Minst 60 år. Båda såg fina ut. Med fina menar jag att man kan se tidens tand. Kalkstensskivan hade en liten, ca 1 - 2 mm grop drygt en halvmeter lång och hade några missfärgningar här o där. Jag tyckte skivan var vacker.

Granit däremot associerar jag till alls dessa svulstiga (och fula) kök jag sett i US. Och alla svenska kök som nu sätts upp med vita skåp, svart, blank bänkskiva och grått eller vitt kakel känns redan väldigt passe.

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Jo visst ska du få min erfarenhet av kalksten. Vi har kalksten på golvet i hallen/hallarna och i gästtoan. Tänkte från början även ha det i badrummet tänkte om just pga att kalken inte tål sura rengöringsmedel. Till viss del går bra men över en längre tid får kalkstenen en del små "gropar".

Kalk är känsligt för sura livsmedel som rödbetsspad och rödvin. Även smör som får ligga kvar ett tag ger fettfläckar. Å andra sidan så har alla material vissa nackdelar.

Det är också skillnad på kalksten och kalksten. Kalksten från Sverige är tätare och inte lika porös dom kalksten från Spanien. Jag har sett både kalksten o marmor som bänkskivor. Båda var mkt gamla. Minst 60 år. Båda såg fina ut. Med fina menar jag att man kan se tidens tand. Kalkstensskivan hade en liten, ca 1 - 2 mm grop drygt en halvmeter lång och hade några missfärgningar här o där. Jag tyckte skivan var vacker.

Granit däremot associerar jag till alls dessa svulstiga (och fula) kök jag sett i US. Och alla svenska kök som nu sätts upp med vita skåp, svart, blank bänkskiva och grått eller vitt kakel känns redan väldigt passe.
Tack för svar!

Vi var idag och tittade på stenskivor igen och vi kommer att få ett sådant där kök som du tycker känns passé; vita skåp , vitt kakel och sedan har vi nu bestämt oss för svart granit (dock inte blank utan matt). Det kommer dock att passa oss och vårt hus och det är ju det viktigaste.

Det känns helt underbart att som Hemmakatten har sån koll på vad som känns passé! Jag håller på dig Misse. Kommer säkert bli supersnyggt! Jag älskar min svenska kalksten, men granit kan vara precis lika rätt.

Jag lever en stor del av mitt liv i "US" och inte jämställer jag deras kök och stil med svart granit.... Sånt är det oerhört ont om "over there" kan jag lova. Däremot gott om dålig smak.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
JonasSun skrev:
Det känns helt underbart att som Hemmakatten har sån koll på vad som känns passé! Jag håller på dig Misse. Kommer säkert bli supersnyggt! Jag älskar min svenska kalksten, men granit kan vara precis lika rätt.

Jag lever en stor del av mitt liv i "US" och inte jämställer jag deras kök och stil med svart granit.... Sånt är det oerhört ont om "over there" kan jag lova. Däremot gott om dålig smak.
Kalksten är det snyggaste tycker jag men jag skulle vara nervös varje dag för att den skulle bli förstörd och då känns det som om granit (tror varianten vi tittat på heter Nero Assoluto) passar oss bättre.

När vårt hus byggdes 1926/27 så satte man vitt kakel (15x15 cm) i köket i halvförband (snickarna hittade det nu när de började riva). Vi kommer visserligen att ha ett annat format på vårt kakel (6,5x13 cm) men vitt kakel känns helt rätt liksom ett vitt kök så skulle det vara passé så gärna för mig!

OM du nu vill ha kalksten tror jag inte att du behöver vara så orolig. Känner att jag upprepar mig från tidigare, men vi har då inte fått ett enda märke i våra skivor och de har vi haft sen i april eller nåt sånt. Vi är då inte överdrivet försiktiga. Skulle olyckan vara framme så skulle det nog inte synas så mkt ändå då vi har en väldigt "brokig" sten.
sten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JonasSun skrev:
OM du nu vill ha kalksten tror jag inte att du behöver vara så orolig. Känner att jag upprepar mig från tidigare, men vi har då inte fått ett enda märke i våra skivor och de har vi haft sen i april eller nåt sånt. Vi är då inte överdrivet försiktiga. Skulle olyckan vara framme så skulle det nog inte synas så mkt ändå då vi har en väldigt "brokig" sten.
[bild]
Kalkstensskivan vi fastnat för var ljusare och inte alls lika "brokig" och jag tror att den var bra mycket mer känslig än den sten ni valt. Oavsett, kalksten är väldigt snyggt men jag tror att granit blir bra för oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.