Vi har en kyl och en frys, 155 cm höga med 10 cm galler ovanför och två överskåp HTH på vardera enheten.
Det är nu dags att byta vitvarorna och i butiken menade man att ventilationen inte var tillräcklig för den nya skåpen utan freon. Deras tips var att dra ner bakkanten på det översta överskåpet men då måste man ta upp ett galler i luckan för att få ut luften, vilket skulle se för dj--ligt ut :eek:. Jag har aldrig hört detta problem tidigare och inte killen i butikens kollega heller.
Motivet skulle vara att de nya skåpen får jobba mycket hårdare och därmed mer värme.
Är detta verkligen riktigt?

lyg skrev:
Det är nu dags att byta vitvarorna och i butiken menade man att ventilationen inte var tillräcklig för den nya skåpen utan freon.
Öhhh... Vadå "nya skåp utan freon"?
Freon har väl varit förbjudet som köldmedium sedan 1995 (d.v.s. snart 18 år).

Hur gamla är skåpen som står där idag? Är de inte äldre än 18 år kan du lugnt utgå från att de också är freonfria.

Min känsla är att nya skåp inte alls jobbar hårdare än gamla. Detta baserar jag på det faktum att nya skåp oftast är mycket bättre isolerade än äldre. Jag har dock inte undersökt detta djupare, så du får väl ta det för vad är: en känsla. ;)

Ventilation bör man dock ha och det är lite svårt att avgöra om den är tillräcklig utifrån din beskrivning (några bilder hade varit bra). Men om dina nuvarande vitvaror har klarat sig bra under alla år, lär väl förmodligen de nya också göra det?

Redigerat:
Stämmer bra vad gäller åldern, kåken är byggd -95 så grejorna är väl sena -94:or kan man anta.
Nuvarande ventilation är vanliga standardgaller plast mellan kyl/frys och överskåp och har funkat bra genom åren.

Om du kollar monteringsanvisningarna så står det där hur stor total öppning du ska ha. Brukar vara ca 5cm. Jag har 4 men har öppen rygg på överskåpen så det blir ett galler ovanför också. Inte för att kompressorn går hårt utan det blir varmt i skåpet.

Problemet är att det inte finns plats för ventilationsgaller. HTH-överskåpen har skiva som "tak" i skåpet ovanför. Till det yttre är det 5 cm boklist och sedan taklist. M a o finns inte plats för någon ventilation.
Verkar osannolikt att man måste bygga om skåpsinredingen bara för att man gått ifrån freonet, när det finns 10 cm galler nertill och 7 cm upptill på skåpen.

Men räcker inte 7 cm uppe? eller missar jag någonting?
Annars finns kyl och frys i diverse olika höjder, du får ta ett lägre?

Om jag kommer ihåg rätt ska ventilationen ovanför en kyl eller frys vara minst 2000 cm2, så har du en passbit på 10cm, har du som mest bara 600cm2. Men ska erkänna att jag inte kommer ihåg riktigt om det var just 2000cm2 som var rätt. Men bör gå att kolla upp.

Jag kan nästan lova att det är 200cm2 vilket på 60cm bredd ger en öppning på minst 3,4cm om det är utan ventilationsgaller framför.
Det kan väl iofs skilja mellan olika tillverkare..

Hmm, kanske har du rätt, eller så var det 2000mm2. Fasen att man har minne som en guldfisk.

Paul-Staffanstorp
Det enklaste är väl ändå att kolla i monteringsanvisningarna på de nya maskinerna vad de kräver... :rolleyes:

Nya skåp kräver knappast mer ventilation än gamla. Det som behöver ventileras bort är dels värmen som köldmediet flyttat från skåpets insida till dess baksida, dels den energi som tillförs skåpet i form av elektricitet (all tillförd energi blir värme till slut).

Ett modernt skåp är bättre isolerat än ett gammalt vilket betyder att mindre värme läcker in i skåpet och därmed är mängden värme som behöver transporteras ut mindre. Det drar också betydligt mindre energi än ett gammalt skåp, med mindre spillvärme som följd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.