Vi har hittat en ursnygg kalksten vi skulle vilja ha i köket men efter att ha "misshandlat" den ganska rejält med en citron så inser jag att den är rätt känslig. Det har blivit fula "vita" fläckar på stenen och jag funderar på om den är alltför känslig för oss. Provbiten vi fick var obehandlad men hur mycket tåligare är behandlad kalksten (tror att de pratade om att den kunde oljas)?
Hur är det annars med matt, svart granit? Hur tåligt är det (tänker på olja, syror etc)?
Silestone skall ju finnas också men jag tror inte att den går att få 4 cm tjock vilket är vad vi skall ha och jag vet inte hur tåligt det är i förhållande till t.ex kalksten.

Granit har inte alls samma problem som marmor/kalksten vad avser syror (vin ,frukt, rengöringsmedel, etc).

Men all sten har ju porer som kan suga åt sig smuts, fett, etc. som kan göra det svårt att hålla rent. Även om man har en "hård" stensort är det alltså bra att impregnera, t.ex. med granitolja.

Om du vill ha sten i ditt kök är granit alltså att föredra. Kalksten må vara snyggt, men oavsett hur mycket du än oljar in kommer du förr eller senare att få bestående märken i din bänkskiva (iaf. om köket skall användas som ett kök?).

OKITE har en sort som heter Verde Calcare som ska se ut som kalksten. Den är tålig både mot repor, syror, rengöringsmedel mm. Det är en kvartskomposit :thumbup:

• Gilla
Alfa
  • Laddar…
Rätt säker på att du kan få silestone i 4 cm tjocklek... mot ett hiskeligt prispåslag.

Tack för svar! Rent spontant så känns det som om vi allra helst vill ha natursten. Får fundera lite på matt svart granit men jag är lite rädd för att det skall kännas "tungt" med tanke på att skivan skall vara så pass tjock. Kan även tänka mig att man får putsa på den flera gånger om dagen för att den skall vara fint men det är det kanske värt?

Är det någon som vet hur mycket "tåligare" oljad kalksten är jämfört med helt obehandlad?

Kalksten oavsett behandling är för känslig att ha som bänkskiva :thumbdown:

Misse skrev:
Tack för svar! Rent spontant så känns det som om vi allra helst vill ha natursten. Får fundera lite på matt svart granit men jag är lite rädd för att det skall kännas "tungt" med tanke på att skivan skall vara så pass tjock. Kan även tänka mig att man får putsa på den flera gånger om dagen för att den skall vara fint men det är det kanske värt?

Är det någon som vet hur mycket "tåligare" oljad kalksten är jämfört med helt obehandlad?
Verkar som många på det här forumet är skeptiska till all slags kompositskivor trots att just dessa på kontinenten och även i USA har vuxit otroligt mycket i popularitet. Enda fördelen jag kan se med en stenskiva vs kvartskomposit är att den är mer värmetålig (även om man inte skall ställa heta kärl på en stenskiva heller). Annars ser jag inga direkta fördelar med sten, särskilt inte om man behöver längre skivor/hörnlösningar där det blir skarvar. Hur som helst, vi tittade på denna Silestoneskiva till vårt kök men bestämde oss till slut för ett billigare utförande. Just denna modell (Nebula Cygnus) liknar kalksten och är otroligt snygg i matt utförande (finns installerad som både bänkskiva och stänkskydd i matt utförande i ett utställningskök i Borås ifall du bor i närheten):

cygnus.jpg

Misse - Har du inte byggt klart ditt kök ännu...?! ;-) Vi gick för en grå kalksten från Kinnekulle och har haft den i ett halvt år nu. Rätt tuff miljö. Vi har inte råkat ut för några fula märken och fläckar så långt. Då har vi ändå råkat hälla ut vin på skivan samt lagat allehanda mat med och utan barn. Sen om något väl skulle fläcka skivan vet jag inte hur farligt det egentligen är då den är oerhört mönstrad i sig själv och fläckarna skulle knappast sticka ut så mkt.

anthill skrev:
Verkar som många på det här forumet är skeptiska till all slags kompositskivor trots att just dessa på kontinenten och även i USA har vuxit otroligt mycket i popularitet. Enda fördelen jag kan se med en stenskiva vs kvartskomposit är att den är mer värmetålig (även om man inte skall ställa heta kärl på en stenskiva heller). Annars ser jag inga direkta fördelar med sten, särskilt inte om man behöver längre skivor/hörnlösningar där det blir skarvar. Hur som helst, vi tittade på denna Silestoneskiva till vårt kök men bestämde oss till slut för ett billigare utförande. Just denna modell (Nebula Cygnus) liknar kalksten och är otroligt snygg i matt utförande (finns installerad som både bänkskiva och stänkskydd i matt utförande i ett utställningskök i Borås ifall du bor i närheten):

[bild]
Vi får nog titta på det igen men det gäller ju då även att få reda på hur mycket extra det kostar att få en bänkskiva som är 4 cm tjock.

JonasSun skrev:
Misse - Har du inte byggt klart ditt kök ännu...?! ;-) Vi gick för en grå kalksten från Kinnekulle och har haft den i ett halvt år nu. Rätt tuff miljö. Vi har inte råkat ut för några fula märken och fläckar så långt. Då har vi ändå råkat hälla ut vin på skivan samt lagat allehanda mat med och utan barn. Sen om något väl skulle fläcka skivan vet jag inte hur farligt det egentligen är då den är oerhört mönstrad i sig själv och fläckarna skulle knappast sticka ut så mkt.
Nej, vi har inte börjat ännu men vi har faktiskt träffat kökssnickaren idag och gått igenom hur själva köket skall se ut (skall dit en gång innan han sätter igång för att titta på hur lådfronterna skall se ut etc) och vi har beställt vitvaror, köpt blandare, diskho samt lampa som skall sitta ovanför köksön. Befintligt kök rivs ut den första alternativt andra veckan i december. Kalkstenen vi tittat på är en spansk sort som påminner lite om betong fast den är lite "prickig". Jag tror att kalkstenen från Kinnekulle är lite "brokigare". Bra att veta att den verkar klara sig bra. Det är kanske varje dag man häller ut pressad citron på skivan och låter det ligga i flera timmar...

Misse skrev:
Vi får nog titta på det igen men det gäller ju då även att få reda på hur mycket extra det kostar att få en bänkskiva som är 4 cm tjock.
Vi kollade bara på på 3 cm tjocklek, men när vi diskuterade olika varianter med säljaren var slutsatsen att skivorna går att få nästan hur som helst men utöver standardmått tillkommer en ibland en betydande extrakostnad , tror t.ex. att matt yta som de kallar "leather" kostar +20% jämfört med blankpolerad skiva. Vi skall ha Silestones variant som kallas "Gris Expo" (eller "Grey Expo") och som är deras billigaste skiva:

silestone-gris-expo.jpg

Den ser ut ungefär som betong och kommer passa bra till vårt lite mer strikta och moderna kök, men det är en diskret skiva som säkerligen skulle passa även i mer traditionella kök. Nämner detta eftersom just denna skivan (som var ett av våra topp 3 val innan vi ens visste priset) var betydligt billigare än många av de andra varianterna.

Bänkskiva och stänkskydd var nog det svåraste beslutet i köket för oss. Det finns ju så många alternativ och även mycket pengar att spara på att grundligt undersöka dem alla. :banghead:

anthill skrev:
Vi kollade bara på på 3 cm tjocklek, men när vi diskuterade olika varianter med säljaren var slutsatsen att skivorna går att få nästan hur som helst men utöver standardmått tillkommer en ibland en betydande extrakostnad , tror t.ex. att matt yta som de kallar "leather" kostar +20% jämfört med blankpolerad skiva. Vi skall ha Silestones variant som kallas "Gris Expo" (eller "Grey Expo") och som är deras billigaste skiva:

[bild]

Den ser ut ungefär som betong och kommer passa bra till vårt lite mer strikta och moderna kök, men det är en diskret skiva som säkerligen skulle passa även i mer traditionella kök. Nämner detta eftersom just denna skivan (som var ett av våra topp 3 val innan vi ens visste priset) var betydligt billigare än många av de andra varianterna.

Bänkskiva och stänkskydd var nog det svåraste beslutet i köket för oss. Det finns ju så många alternativ och även mycket pengar att spara på att grundligt undersöka dem alla. :banghead:
Vi måste ha 4 cm för att det skall bli bra och passa spisen. Er bänkskiva var väldigt snygg! Jag får undersöka om Silestone kan tänkas fungera men i annat fall får det bli någon form av sten.

Kalksten och marmor ska man nog bara välja om man kan leva med lite skavanker och patina. Tycker själv att en välanvänd marmor/kalksten är bland det snyggaste man kan ha, med både repor och lite fläckar. Men förväntar man sig att skivan ska se ut som ny efter några år så bör man nog välja silestone eller liknande. Hur ser en 10 år gammal silestone ut, nån som vet?

Vi var inne på både kalksten och silestone när vi valde skivor nyligen, men slutade med matt svart granit till slut, mycket nöjda med det so far. Frugan kunde inte acceptera skavankerna och jag ville ha ett naturmaterial, nu fick vi båda som vi ville ;)

Silestone har haft, och kanske fortfarande har, bakteriedödande medel silverjoner på bänkskivorna. Så man kanske ska tänka 1 gång till innan man köper en Silestonskiva. Det finns andra tillverkare av kvartskomposit som ej använder dessa medel. Sedan kan jag inte förstå varför Silestone gjort detta då en kvartskompositskiva är helt porfri, eller deras kanske inte var det??

Misse - I ditt kök kan du inte göra annat än att sätta in något levande, fint naturmaterial. Vore annars som att typ sätta in en symaskinsmotor i en Porsche. Lite trist. Stenskivan blir verkligen "pricken över i:et"!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.