Har köpt ikea kök med laminat skiva och lyckades strula till det. när jag monterade ihop bänkskivan så trycktes tätningsmassan i skarven upp,vilket jag sen torkade bort med en trasa med lite lacknafta på. Ingen bra ide`.Lacknaftan tog bort ytbehandlingen som gör den blank och det blev en tydlig skillnad. Skulle behöva lite tips om vad man kan göra åt det,ifall det är nån jag som gjort samma grej. Väldigt tacksam för hjälp,frugan kommer tvinga mig att köpa en ny om jag inte fixar det här:)

Är du säker på att det är ytan som försvann? Låter lite otroligt att laminatskivans yta skulle lösas upp av lacknafta för det var väl lacknafta du använde.

Är det inte istället en tunn hinna av tätningsmassan som ligger på ytan och möjligen har torkat in. Denna bör du kunna gnugga bort försiktigt isåfall.

hmmm kan det va så?måste prova imorrn.återkommer med resultat:)

Paul-Staffanstorp
Brukar sen många år använda spolarvätska till detta... :)

Men det kan vara för sent kanske...

Jag har mycket svårt att tro att lacknafta skulle förstöra en laminatskiva. Tror mest på att du har kvar rester av fogmassa och eller lacknafta. Jag skulle prova att tvätta med T-sprit, eller som nämnts spolarvätska.

Japp, tvätta med T-sprit. Blir det inte bra, testa att vaxa skivan för att få upp lystern igen.
/CC

Akahigi
Var det thinner och inte lacknafta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.