Kök
daugaard: det brukar funka fint utan ben om man använder bänken normalt.
MMR: Jag har själv ett Ikea-kök och är verkligen inte anti Ikea, men deras bänksskivor har ju alltid varit ett sorgebarn. Polaren byggde komplett ikeakök för ca 4 år sen han också, men det tog bara 4 gånger och ca 3 månader innan alla bänkskivorna var på plats korrekt. Jag avstod Ikeas skivor och köpte laminatskiva på hornbach, de sågade och gerade och jag hämtade och monterade.
basmannen: Hej Nonkan! Det kan vara Marbodal!? Luckorna är tillverkade av massiv ek, ej faner. Dock är täcksidor,ljusrampslist oa fanér.
Paul-Staffanstorp: Tror den håller jättebra och jag tror även det är den som är lättast att hålla ren faktiskt :)
gaffa: Superbump. Vill bara avråda från att köpa dessa minikök. Företaget var då det begav sig helt ovilliga att hjälpa till på något sätt, de vägrade till och med koppla till en tekniker för en konsultation vilket brukar ge klarhet i allting på 30 sekunder. Efter otroligt mycket egna efterforskningar fick jag tag på tillverkaren av termostaten vilken en elektriker konstaterade var dålig,
seniorkonsult: Glöm det. Lägg en cementbaserad fog, montera glaset och lägg sedan en snygg fpg mot glasets underkant. Tyvärr blir alla dessa fogar fula efter ett tag., t ex med små svarta mögelpricker el smuts. En snygg kakellist kanske? Det finns 1/4-runda som nog kan monteras mot glasskivan. Kanske finns det ofärgade?
Vidar: Det tog en stund att skriva ihop men nu har jag lagt en liten byggbeskrivning på Instructables http://www.instructables.com/id/Some-thoughts-about-making-kitchen-interior/ Hoppas få se fler som vågar bygga själva!
isolde: Tänk på att det även finns Low Density Laminate. Bauhaus har nog Resopal som leverantör. [bild]
bravia: Jodå, där var alla sladdar framdragna, så det gick utmärkt. Tack för hjälpen.
AndersS: [citat] Skruvskallen dras så att den ligger precis plant med stommens yta. Nja, inte i alla lägen. När jag köpte dessa, har ju haft dem några år, och monterade i mitt första kök så var det pinngångjärn som gällde och då fanns inget att dölja dem med annat än hyllplan. Har även varit så att man fått två handtagssidor mot varandra som saknar gångjärn. Finns även andra stommar,
verktygsgurun: [citat] Ja det skall vara 600mm.
miss_sunlight: Tack Pyro! Fick lite nya vinklar att se saker på! Fred vom jupiter: vi hade just tänkt så att klinker borde inte va ngt att själv köpa de man vill ha, men restens får de använda de som de är vana vid.
öckeröinka: Vi har också tänkt beställa rangemaster spis och kylskåp men det har försenats av att vi har haft problem att hitta någon som vill frakta åt en privatperson. När jag ringde Schenker resp DHL i Göteborg så tog de bara emot företagskunder - gick det bra i Helsingborg, eller har du företagskonto ? "..Frakten ordnade jag via Schenker som även de var väldigt hjälpsamma. (Mats, Schenker
Chrismeh: Hej! Har ett kök från nordbo sim har några år på nacken. Ska nu förnya det lite genom att byta ut luckorna. Nu undrar jag om Ikeas köksluckor passar? Tack på förhand!
Palm54: [citat] Är det samma märke och beteckning på den nya? Varför låter den mindre? /från en till som är besviken
Johan Gunverth: Velco-ventilen fungerar ungefär som du tänkt dig. Ring och fråga dem. De kan säkert bygga ihop en annars.
Fred vom Jupiter: Elon och Elgiganten låg bra till i pris och jag gillar att ha en fysisk butik att gå till. Ballingslöv förespråkade fläkt från Fjäråskupan som skulle vara så himla bra. Den kostade 19 500 kr.
tronen: [citat] Köpte du den? Vi funderar på en liknande från WITT.
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja, från min sida var det så eftersom inte alla är berättigade till rotavdraget... Därför anger jag alltid priser före rotavdrag. :) Räknat typ: 32tim x 450:- = 14400:- Körningar ca = 1600:- Moms = 4000:- TOTALT = 20000:-
Pysslarn: [citat] Enda skillnaden är att i jämförelse är herpes som en kär och efterlängtad gammal vän. Subtilis, Nu är jag – och många andra med mig – trött på dig och dina dumheter. Du hävdar att jag inte tillför diskussionen något nytt; jag hävdar att det har du inte gjort sedan ditt första inlägg i den här tråden. Det är bara ett meningslöst bjäbbande och jonglerande
lomo saltado: lite sent inlägg, men undrade om TS har köpt den här hällen (AEG HK654200FB) till slut? I så fall skulle jag vara mycket tacksam om han kunde dela med sig av sina erfarenheter.
Wide Glide: I första hand är det väl bra om man hittar någon diskho man gillar i form och kvalité som passar till skåpbredden. Diskhoarna finns ofta i flera utförande. Ovanpå, undertill och planmontering. Blandaren sitter stadigast om den sitter i granitskivan. Man kan förstärka plåten genom att limma en 2-3 cm tjock trä/komposit bit under plåten som stagar upp blandaren. Om blandaren är av en
nikasp: Jag med men de fanns inte listade på Myresjökök så de har nog slutat. Det är ju inte så att Fredells är någon pluttfirma de missat att ta med kan man tycka. Nåja, Bromma blir nära och bra. [citat]
MathiasS: Jag har alltid använt rå kallpressad linolja på allt trä i huset som ska oljas, inomhus som utomhus. Verkar fungera utmärkt och blir aldrig kladdig. Dock har jag blivit lite nyfiken på Osmo-oljan för att se om man kan få lite mer glans på den oljade ytan, så den ska jag nog prova nästa gång. För den som vill testa linoljan, tänk på att det är skillnad på linolja och linolja samt
ewe_lindberg: Hejsan! Tänkte bara meddela att det går finfint att köpa nobilia kök i Tyskland! Allt fungerade som det skulle och allt va med enligt beställningsordern. Vad som däremot kan vara värt att tänka på är att just detta varuhuset moebel-akut inte tar VISA-kort. Vilket resulterade i lite krånglande med kontanter. Vi är supernöjda och rekommederar andra att göra samma sak! Mvh Evelina
gt98mbj: Kvik kök hittade en lösning på inbyggnad i köksön och ugn med pyrolys och utdragbara skenor är beställt. Känns riktigt bra. :)
stiga: Svartsikaflex eller vanligt svart silikon hade jag själv kört med.