Hejsan,
Har precis flyttat till en lägenhet med gasspis.
Hela gasspisen fungerar kanon, förutom en platta - Den största.

Den tänds på bara någon sekund, men efter allt från 5sek till 2min så släcks lågan. Och den släcks om och om igen....

Någon som vet hur jag kan åtgärda detta? Som sagt den fortsätter och brinna ett tag även när jag inte trycker in knappen för att släppa ut gasen, och efter det så slocknar den. Själv har jag ingen aning om vad felet är...

Tusen tack för svar!
MVH

S
hyresrätt eller ej?
är det. så ring till fastighetsskötseln.

kolla annars om du kan lossa "plattan" och gör rent alla delar.
och köp läcksprej så att du ej har läckande gas i din lägenhet

Redigerat av moderator:
Sitter det inte en mojäng som stoppar gasen om inte brännaren blir varm = slocknat.

Protte

Det är ingen hyresrätt, så jag har ingen att kontakta.
Jag tror att gasen stryps om lågan av någon anledning skulle slockna, spisen är ca. 6-7 år gammal så skall ha denna funktion.

Okej skall testa att ta loss delarna och göra rent nu, så får vi se om det hjälper. Tack för svaren så länge!

Hej igen,
Har tagit isär de översta delarna (som redan var rena) och rengjort dom ytterligare, men problemet återstår.
Någon som har någon annan idè än att rengöra? Eller kanske något annat som behöver rengöras? Är tacksam för alla seriösa svar som trillar in!

MVH!

Redigerat:
  • Gilla
Billebyggden
  • Laddar…
Det är tändsäkringen som strular. Det bör sitta en liten metallpinne som ska befinna sig inne i lågan. Gör den inte det så slår den ifrån gasen. Prova att bocka in denna metallbit så den hamnar inne i lågan.

Problemet är nu åtgärdat.
Jag lossade "munstycket" och liksom vickade lite på själva plattan. Sedan dess har det fungerar kanonbra. Det var tillverkaren som sade det, att på IGS spisar kan man behöva vicka lite på plattorna för det kan glappa ibland.

Tack för alla svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.