Hej!

Har redan gjutit skivan och svetsat ramen. Behöver lite tips på de småjusteringarna som ska göras nu för att snygga till allt.

Skivan vart lite ojämn då en presenning låg över för att hålla fukten. Samt så gick en bit av hörnet av när jag rev formen så tänkte runda skivan i kanterna.

1. Vad ska jag slipa skivan med för att jämna till den utan att förstöra den?
2. Finns det något jag kan måla på eller liknande för att ge den ett snyggare ytskikt?

Bordsramen är svetsad med fyrkantsrör 20x20mm. Men vill färga den svart.

3. Vad ska slipa ner den med för att få bort olja osv så färgen fäster bättre?
4. Vilken färg ska jag använda till stål?

Om jag kommer ihåg så kan jag knäppa ett kort och lägga upp här när det är klart.

Tack på förhand!
 
1. Betongslip, enklast att hyra (tillsammans med stoftavskiljare).
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7579&epslanguage=SV
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7593&epslanguage=SV

Går även att köpa en koppskiva till vinkelslipen på t.ex Jula:
http://www.jula.se/diamantslipskiva-016000
Kommer att ge en matt yta.

2. Ytskikt kan bestå av t.ex hårdvaxolja, vax, stensåpa, vattenglas eller polyuretanlack. Hårdvaxoljan är enkel att applicera och ger ett matt ytskikt. Polyuretanlacken ger bäst slitstyrka och kan fås i högblank.

3. Fyrkantsjärnen torkas först med lacknafta, avsluta sedan med t-röd för att få bort all olja. Sedan kan de slipas om så önskas eller målas direkt. Finns även färdiga rengöringsmedel typ:
http://flugger.se/Faerg/Rengoering/Metal_Pro_Cleaner%28METAL%20P%20CL%29.aspx

4. Metallackfärg eller hammarlack.
http://flugger.se/Faerg/Utomhus/Metallfaerg.aspx
http://www.hammerite.se/
 
Redigerat:
#2 oj, tusen tack! Fick alla svar jag behövde :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.