10 520 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Har flera problem med ugn från Samsung?
Vi har en inbyggnadsugn från Samsung som man kan dela upp i två delar. Vi upplever ett besvärande problem med kondens. Tex om jag rostar lite rotfrukter i övre delen bildas kondens som blir en pöl i botten av ugnen som man inte får glömma att torka upp annars blir det lätt en dålig lukt och kanske lite mögel eller om vi tillagar en gratäng bildas så mycket kondens att det rinner på glasluckans insida och några droppar kommer ibland ut. Inga stora mängder men med flera års användning kommer säkert skåpsluckorna under ugnen att förstöras av detta droppande. Se vårt klipp: http://youtu.be/WC0PnICehPQ
Samsung har vi varit i kontakt med flera gånger senaste 6 månaderna (använt ugnen i ca 9 månader) och de skriver till oss att vi borde förstå de fysikaliska lagarna och detta kan Samsung inte göra något åt!!! Vidare skriver de att vill vi undvika problem med vattenånga ska både den undre och övre delen i ugnen värmas upp när man tillagar mat och då får man inget problem.
Inget av detta framkommer i bruksanvisning/hemsida/produktblad utan Samsung skriver istället i sin reklamen Du kan också använda den ena ugnen men inte den andra. En liten ugn värms upp snabbare vilket sparar energi.
Finns det någon annan med liknande erfarenheter eller blir vi bara lurade?
Samsung har vi varit i kontakt med flera gånger senaste 6 månaderna (använt ugnen i ca 9 månader) och de skriver till oss att vi borde förstå de fysikaliska lagarna och detta kan Samsung inte göra något åt!!! Vidare skriver de att vill vi undvika problem med vattenånga ska både den undre och övre delen i ugnen värmas upp när man tillagar mat och då får man inget problem.
Inget av detta framkommer i bruksanvisning/hemsida/produktblad utan Samsung skriver istället i sin reklamen Du kan också använda den ena ugnen men inte den andra. En liten ugn värms upp snabbare vilket sparar energi.
Finns det någon annan med liknande erfarenheter eller blir vi bara lurade?
Redigerat:
Hej
Vi har en nästan likadan modell av Samsung, knappsatsen skiljer sig lite men annars exakt lika. Vi har otroliga problem med kondens på insidan av luckan och detta rinner ner när man öppnar luckan (precis som för er). Det sitter ju en plåt som ska samla upp vattnet längst ner under luckan men den går inte ända ut till kanterna och det är just där vattnet rinner på sidan. Vi har inte lika "tur" som er att vi har ett metallhandtag under utan bara skåpstommen och den är redan fuktskadad, den har svällt upp. Vi har använt ugnen sedan maj ungefär.
Vi har ialla fall tur att vi blev bra bemötta av Samsung och att vi har en superbra tekniker (egentligen vet jag inte vad han är, för det är ett lokalt företag här i stan som sköter Samsungs problem verkar det som). Han har iaf varit här 3gånger, första gången kollade han bara, andra gången böt han en tätningslist och tredje gången gjorde han tester med långpanna för att se själv hur det gick till när ugnen läckte och filmade och grejade. Nu har han beställt inre gångjärnsfästen och ska komma och byta dom. Det måste ju bero på att det är för tätt nånstans och kanske är det luckan som sitter fel. Vi provade att ta bort täcklisten direkt under ugnen så det kom in mer luft under men det hjälpte inte.
Nu var det ju ett tag sen du skrev, har du fått nån hjälp och i så fall vad var det som var fel?
Ville iaf skriva att du är inte ensam =)
Vi har en nästan likadan modell av Samsung, knappsatsen skiljer sig lite men annars exakt lika. Vi har otroliga problem med kondens på insidan av luckan och detta rinner ner när man öppnar luckan (precis som för er). Det sitter ju en plåt som ska samla upp vattnet längst ner under luckan men den går inte ända ut till kanterna och det är just där vattnet rinner på sidan. Vi har inte lika "tur" som er att vi har ett metallhandtag under utan bara skåpstommen och den är redan fuktskadad, den har svällt upp. Vi har använt ugnen sedan maj ungefär.
Vi har ialla fall tur att vi blev bra bemötta av Samsung och att vi har en superbra tekniker (egentligen vet jag inte vad han är, för det är ett lokalt företag här i stan som sköter Samsungs problem verkar det som). Han har iaf varit här 3gånger, första gången kollade han bara, andra gången böt han en tätningslist och tredje gången gjorde han tester med långpanna för att se själv hur det gick till när ugnen läckte och filmade och grejade. Nu har han beställt inre gångjärnsfästen och ska komma och byta dom. Det måste ju bero på att det är för tätt nånstans och kanske är det luckan som sitter fel. Vi provade att ta bort täcklisten direkt under ugnen så det kom in mer luft under men det hjälpte inte.
Nu var det ju ett tag sen du skrev, har du fått nån hjälp och i så fall vad var det som var fel?
Ville iaf skriva att du är inte ensam =)
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Förvisso gäller detta inte en Samsung spis,men ändå:Köpte förra året en Electrolux spis med dubbla ugnar.Fick precis samma fel ni har med kondens på glaset i den mindre ugnen så att det till slut inte gick att se in i ugnen.Tekniker var här tre(3!) gånger men kunde inte hitta var felet var.Till slut kom dom och tog tillbaka spisen och jag fick pengarna tillbaka.Frågade var dom skulle göra med spisen när dom hämtade den?
"Kör den på soptippen" fick jag till svar!
"Kör den på soptippen" fick jag till svar!
Jodå Hubbabulle, det har hänt lite sedan inlägget. Efter ganska många hembesök av tekniker (ej Samsungs utan lokal leverantör i Malmö) och flera motargument från oss mot de mest konstiga felrapporter som tex att felorsaken var att vi har golvvärme i köket fick vi till slut en lösning. Eftersom all kondens/fukt gjorde att jordfelsbrytaren i huset utlöstes när ugnens lampa tändes blev ugnen obrukbar, efter 3 veckors väntan byttes ugnen ut till en annan Samsung-modell. Vi har även lite kondens i denna men inte i närheten av den gamla ugnen... dessutom så håller lister etc tätt och det kommer inte ut några vatten droppar under ugnsluckan. Visserligen har skåpsluckan under ugnen redan dragit till sig fukt i någon osynlig skarv och denna fick vi byta på egen bekostnad ( så en känga till kökstillverkare - Varför kan man inte hitta ett annat material än MDF-skivor som sväller upp direkt efter minsta vattendroppe!!! )
I vår nya ugn har vi valt att ta bort plattan som delar ugnen och använder bara hela ugnen och därefter har vi aldrig haft någon kondens eller fukt. Annars fungerar den bra och barnen älskar funktionen med det roterande grillspettet för revben eller kyckling som blir fantastiskt gott. Tycker ugnen är prisvärd och känns bra men rekommenderar alla att inte använda plattan som delar upp ugnen i två delar.
I vår nya ugn har vi valt att ta bort plattan som delar ugnen och använder bara hela ugnen och därefter har vi aldrig haft någon kondens eller fukt. Annars fungerar den bra och barnen älskar funktionen med det roterande grillspettet för revben eller kyckling som blir fantastiskt gott. Tycker ugnen är prisvärd och känns bra men rekommenderar alla att inte använda plattan som delar upp ugnen i två delar.
Redigerat:
Vad bra att det löst sig för dig! Jag har aldrig haft nån platta som delar upp ugnen, så det kan det ju inte vara då. Men att det ska vara så här nu för tiden, jag måste säga att jag tycker allt nytt är snyggt o så (jag menar ugnar, hällar, fläktar etc) men det är så bräckligt nu för tiden, allt går sönder, funkerar sådär, blir skitigt utan att man tillslut kan göra något åt det =( detta gäller ju även nya telefoner, datorer m.m m.m. Det är ju inte ens garanterat att alla iphones klarar temperaturerna det kan bli i sverige på vintern. Jaja nog om det.
Samsung sa att om vi monterat ugnen rätt (vilket vi gjort och teknikern bekräftat) så skulle de bekosta ny skåpstomme och utbyte av denna. Vi får väl se hur det går.
Samsung sa att om vi monterat ugnen rätt (vilket vi gjort och teknikern bekräftat) så skulle de bekosta ny skåpstomme och utbyte av denna. Vi får väl se hur det går.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Man skall tydligen aldrig skriva någonting när man är nöjd i forum... idag så löste jordfelsbrytaren ut när frun öppnade ugnsluckan (med ugnsstekt kyckling i ugnen) och det var repeterbart flera gånger.Team Karlsson skrev:
Hmm... jag som var nöjd...
=( Fan vad surt!! Jag tycker aldrig man ska vara nöjd med något som fungerar sådär, det ska ju ändå hålla i x antal år och det är dyra grejer så se till att få hjälp med den eller få den utbytt. Tråkigt för er. Hoppas inte vårt kondens orsakar nå skit med elen.DIY_freak skrev:
Uppstår bara kondensproblemet när ni kör med delad ugn? Eller även om ni plockar ur mittendelen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden