Jag bor i en 40-talslägenhet med gammalt platsbyggt kök och har där fått byta ut en del gamla trasiga plankor efter slitage, rotrenoveringar m.m. byggt ett nytt skåp på samma sätt som de gamla samt lagt fiskbensparkett har jag har äntligen börjat komma till finliret i köket med bänkskivor och sånt.
Nu funderar jag dock på vad jag ska ha för kant på skivan. Köket är funkisinspererat med god funktion som mål, mycket som behållts med 40-talskänsla samtidigt som engreppsplandare, induktionshäll m.m. är självklarheter.
Golvet är i valnöt, som sagt fiskbenslagt, bänkskivan är 40 mm tjock och av ek, dels för att bryta av mot golvet men framförallt för hårdheten. Jag köpte idag ett radiefrässtål med radien 8.5 mm men blev strax efter köpet väldigt fundersam över mitt val, ska jag istället ha en fasad kant? Det blir ju lite mer känsligt, men kanske mer "funkis"? Ser det konstigt ut med en så tjock skiva med en liten fas på?
Jag ber om ursäkt om ett eventuellt lite rörigt inlägg, skrivet från mobilen under bilfärd. (inte förare)
Vad är en tråd utan bilder? Bifogar två bilder på sidan av köket där ugnarna och hällen ska stå, det är den sidan som är mest klar. Mitt emot kommer diskmaskin diskbänk och större delen av arbetsytan vara. Det kommer bli en kakelplatta bredare åt båda håll och en uppåt, dock lyckades inte inte kakelleverantören leverera rätt bred på de plattorna med en glasserad kant så väntar på en korrekt leverans där. De jag fick var för breda och gick inte alls få att passa (cc Höganäs ändå)