Hur får man upp en 4m lång ( ek)bänkskiva till 3 våningen. Såga isär?
Anlita en firma som kan lyfta in den, kranbil misstänker jag.Och vad skulle en sådan operation kosta.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter.

Häls. Tänkte inte på det.
 
Rep ut genom fönster, två som står uppe å drar och en/två som står nere och styr.
 
Var glad att den inte är 4cm tjock marmor. :D
 
Se till att dra lika mycket om ni följer Demmpas råd ,så inte skivan glider ur något rep och ni tappar den.
Det vore inte roligt för dom som står på backen om skivan kommer ner i en jäkla fart.:eek:
 
Jag bodde en gång i ett litet hus med mycket trång trappa mellan första och andra våningen.

Vi fick ta upp både soffa och sängar över en balkong. Inga problem.

Det är alltid lättare att få ned grejerna sen när man flyttar ut :)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Micro skrev:
Se till att dra lika mycket om ni följer Demmpas råd ,så inte skivan glider ur något rep och ni tappar den.
Det vore inte roligt för dom som står på backen om skivan kommer ner i en jäkla fart.:eek:
Självklart knyter man repen runt alla kanter så att det inte kan glida någonting.
 
Vi utförde ett sådant moment förra helgen på en fyra meter lång skiva.
Sätt spännband runt skivan med papp som skydd och knyt sedan repen i spännbanden. Det eliminerar glidrisken.
Se till att de som drar på balkongen kan låsa av repen vid behov.
Vi hade fördelen att kunna dra från våning fem och ta in skivan på våning fyra.

Lycka till!
 
Jag har gjort det 5 trappor och då blev det en kranbil som löste det på 5 minuter och kostade 1500 - 2000kr om jag minns rätt.
 
Du ska i alla fall inte såga den i två delar även om det är enklare, men snyggast blir ju att få upp den hel. Kranbil är väl lättast, rep är gratis...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.