2 672 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
2 fas lägenhet med induktionshäll
Hej,
jag håller på för fullt med min renovering i lägenheten och till detta så är det största att jag skaffar ett helt nytt kök. Då snackar vi rubbet!
Jag hade i princip bestämt mig för allt med vitvaror etc när en kollega som bor i samma lägenheter upplyste mig att vi hade 2 fas i våra lägenheter och att induktionshällar var anpassade för 3 fas.
Lite smått irriterad över att jag ännu en gång stött på ett hinder (jag vet det skall många till innan det blir rätt) så kikade jag lite på specifikationerna på hällen och ugnen och det verkar som båda går på 220-240 volt. Detta om jag har förstått rätt skall då fungera med 2 fas?
Anledningen är att vitvarorna jag tänker beställa kommer från en tysk nätbutik. Jag vet inte om det är något jag kanske borde se upp med överlag men det verkar som om faktiskt en hel del beställer därifrån med tanke på att man faktiskt sparar rätt så bra med pengar.
Här kommer speccen om någon som förstår lite bättre kanske kan guida mig innan jag gör något misstag :
http://www.bobselektro.de/kochen-backen/backoefen-und-herde/siemens-eq271e2v3.html
en liten fråga till om någon har erfarenhet: hur är det med språk när det gäller vitvaror`? Är det något form av universellt språk som omfattar symboler eller kan man ställa in språk eller hur fungerar det? Jag tänker då på att jag skall köpa rubb och stubb från tyskland utan tvättmaskin och vill gärna att det inte är på tyska utan att man kan ställa in annat.
Tack på förhand,
MvH Max
jag håller på för fullt med min renovering i lägenheten och till detta så är det största att jag skaffar ett helt nytt kök. Då snackar vi rubbet!
Jag hade i princip bestämt mig för allt med vitvaror etc när en kollega som bor i samma lägenheter upplyste mig att vi hade 2 fas i våra lägenheter och att induktionshällar var anpassade för 3 fas.
Lite smått irriterad över att jag ännu en gång stött på ett hinder (jag vet det skall många till innan det blir rätt) så kikade jag lite på specifikationerna på hällen och ugnen och det verkar som båda går på 220-240 volt. Detta om jag har förstått rätt skall då fungera med 2 fas?
Anledningen är att vitvarorna jag tänker beställa kommer från en tysk nätbutik. Jag vet inte om det är något jag kanske borde se upp med överlag men det verkar som om faktiskt en hel del beställer därifrån med tanke på att man faktiskt sparar rätt så bra med pengar.
Här kommer speccen om någon som förstår lite bättre kanske kan guida mig innan jag gör något misstag :
http://www.bobselektro.de/kochen-backen/backoefen-und-herde/siemens-eq271e2v3.html
en liten fråga till om någon har erfarenhet: hur är det med språk när det gäller vitvaror`? Är det något form av universellt språk som omfattar symboler eller kan man ställa in språk eller hur fungerar det? Jag tänker då på att jag skall köpa rubb och stubb från tyskland utan tvättmaskin och vill gärna att det inte är på tyska utan att man kan ställa in annat.
Tack på förhand,
MvH Max
Jag har ett liknande paket köpt från samma ställe (samma häll, annan ugn).
Detta är en inbyggnadsspis, vilket innebär att hällen och ugnen är sammankopplade. Ugnen kopplas till elnätet och från ugnen går en kabel till hällen. Temperaturregleringen av hällen sker med rattarna på ugnen, men det visste du säkert redan?
Om jag inte minns fel så gick det att koppla in spisen med antingen 3-faser + nolla eller 2-faser + nolla. Kan dock inte dubbelkolla eftersom inkopplingsalternativen står på baksidan av ugnen.
Detta är en inbyggnadsspis, vilket innebär att hällen och ugnen är sammankopplade. Ugnen kopplas till elnätet och från ugnen går en kabel till hällen. Temperaturregleringen av hällen sker med rattarna på ugnen, men det visste du säkert redan?
Om jag inte minns fel så gick det att koppla in spisen med antingen 3-faser + nolla eller 2-faser + nolla. Kan dock inte dubbelkolla eftersom inkopplingsalternativen står på baksidan av ugnen.
Gällande språket så kan jag meddela att menyerna på vår ugn gick att ställa in till svenska trots att den modellen inte säljs i sverige. Jag kollade upp det via manualerna från Siemens tyska hemsida, där det stod att man kunde byta språk.
Manualerna som följer med det paket du ska köpa är troligtvis enbart på tyska. Det går dock att hitta svenska manualer till häll och ugn som liknar de som ingår i paketet.
Manualerna som följer med det paket du ska köpa är troligtvis enbart på tyska. Det går dock att hitta svenska manualer till häll och ugn som liknar de som ingår i paketet.
Vad roligt att du nästan hade samma paket. Är du nöjd med det eller hade du i efterhand kanske velat ha separat häll och ugn? Är det någon skillnad förövrigt med att ha det tillsammans så eller att ha det separat?
Jag är överlag nöjd med paketet, tycker dock att hällen ibland surrar lite mycket på de höga effekterna. Har testat många olika kastruller som alla surrar på ett liknande sätt. Men man vänjer sig och jag har inte så mycket att jämföra med så det är säkert normalt. Min sambo stör sig inte på ljudet så jag är säkert lite väl känslig!
Kör man gjutjärn så är den dock tyst.
Den är även lite lurig om man har för små kastruller. Varje zon består ju av 2 mindre zoner och tanken är att man ska centrera kastrullen över båda småzonerna vid normal användning. Har man dock en kastrull under 13 cm så ska man centrera den över en av de mindre zonerna, enligt manualen. Detta hade jag missat och när jag då körde den mindre kastrullen så hände det rätt ofta att enbart halva kastrullen blev varm.
Annars tycker jag det är väldigt smidigt att justera värmen med rattarna på ugnen. Mycket bättre än touchkontroller på hällen tycker jag. Däremot så kan man ju inte placera ugnen på något annat ställe än just i skåpet under hällen.
Detta paket köpte vi:
http://www.bobselektro.de/kochen-backen/backoefen-und-herde/siemens-eq740ed101.html
Gällande beställningen så var det inga konstigheter. Jag skickade först en förfrågan via mail om vilka produkter jag skulle köpa och hur mycket frakten skulle kosta till Sverige. När jag fick svar så gjorde jag en beställning via hemsidan. Efter beställningen så skedde betalningen via en banköverföring.
Kör man gjutjärn så är den dock tyst.
Den är även lite lurig om man har för små kastruller. Varje zon består ju av 2 mindre zoner och tanken är att man ska centrera kastrullen över båda småzonerna vid normal användning. Har man dock en kastrull under 13 cm så ska man centrera den över en av de mindre zonerna, enligt manualen. Detta hade jag missat och när jag då körde den mindre kastrullen så hände det rätt ofta att enbart halva kastrullen blev varm.
Annars tycker jag det är väldigt smidigt att justera värmen med rattarna på ugnen. Mycket bättre än touchkontroller på hällen tycker jag. Däremot så kan man ju inte placera ugnen på något annat ställe än just i skåpet under hällen.
Detta paket köpte vi:
http://www.bobselektro.de/kochen-backen/backoefen-und-herde/siemens-eq740ed101.html
Gällande beställningen så var det inga konstigheter. Jag skickade först en förfrågan via mail om vilka produkter jag skulle köpa och hur mycket frakten skulle kosta till Sverige. När jag fick svar så gjorde jag en beställning via hemsidan. Efter beställningen så skedde betalningen via en banköverföring.
Vad gick frakten på därifrån?perkaby skrev:Gällande beställningen så var det inga konstigheter. Jag skickade först en förfrågan via mail om vilka produkter jag skulle köpa och hur mycket frakten skulle kosta till Sverige. När jag fick svar så gjorde jag en beställning via hemsidan. Efter beställningen så skedde betalningen via en banköverföring.
De flesta spisar/hällar går att koppla 1-fas (230V) och/eller 2-fas och 3-fas (400V). Vid inkopplingsluckan brukar det sitta en beskrivning på hur det ska kopplas och ev byglas.
2-fas är inte ovanligt lägenheter men det är betydligt vanligare med 1 eller 3 faser.
2-fas är inte ovanligt lägenheter men det är betydligt vanligare med 1 eller 3 faser.
Klicka här för att svara