25 710 läst ·
4 svar
26k läst
4 svar
Diskmaskin som inte öppnar luckan till "tvättabletten"
Hej,
Min diskmaskin har fungerat galant tills för två dagar sedan. Då spottade maskinen ut smutsig disk och jag såg att luckan till tvättabletten inte hade öppnats under diskningens gång. När jag öppnade luckan till tvättabletten låg tabletten hel och fuktig där inuti.
Det sprutas in varmt vatten i maskinen. Ingenting blockerar luckan från att öppnas. Ingenting ligger och blockerar spolarmarnas rotation. Spolarmarna är inte täppta med smuts.
Ändå efter en diskning på 45 minuter är luckan till tvättabletten oöppnad när jag tar ut disken.
Någon som vet vad jag kan göra? Har testat att diska 3 gånger men samma resultat återstår. Jag vet inte ens vad det är som öppnar luckan under diskningen, så vet egentligen inte ens vart jag skall börja någonstans..
Tack på förhand!
Min diskmaskin har fungerat galant tills för två dagar sedan. Då spottade maskinen ut smutsig disk och jag såg att luckan till tvättabletten inte hade öppnats under diskningens gång. När jag öppnade luckan till tvättabletten låg tabletten hel och fuktig där inuti.
Det sprutas in varmt vatten i maskinen. Ingenting blockerar luckan från att öppnas. Ingenting ligger och blockerar spolarmarnas rotation. Spolarmarna är inte täppta med smuts.
Ändå efter en diskning på 45 minuter är luckan till tvättabletten oöppnad när jag tar ut disken.
Någon som vet vad jag kan göra? Har testat att diska 3 gånger men samma resultat återstår. Jag vet inte ens vad det är som öppnar luckan under diskningen, så vet egentligen inte ens vart jag skall börja någonstans..
Tack på förhand!
Om det inte är en ny maskin skulle jag bara lägga tabletten lös någonstans centralt i diskmaskinen. Vi gjorde det på vår gamla diskmaskin efter att luckan slutade öppnas efter 12 år och det fungerade utan problem.
Tack för svaret Anthill!
Modellen är för övrigt Whirlpool ADG 7650 så är inte så gammal.
Jag skall testa att lägga tabletten löst i maskinen då och se om det fungerar. Är bland besticken ett bra ställe eller? Om det är någon annan som tror sig veta varför luckan till tabletten inte öppnas får ni ändå gärna skriva vad ni tror. Återkopplar efter att maskinen fyllts på och jag testkört igen.
Tack!
Modellen är för övrigt Whirlpool ADG 7650 så är inte så gammal.
Jag skall testa att lägga tabletten löst i maskinen då och se om det fungerar. Är bland besticken ett bra ställe eller? Om det är någon annan som tror sig veta varför luckan till tabletten inte öppnas får ni ändå gärna skriva vad ni tror. Återkopplar efter att maskinen fyllts på och jag testkört igen.
Tack!
Kör utan fördisk så funkar det bra att bara lägga diskmedlet direkt i maskinen (för om man kör fördisk åker diskmedlet ut innan själva diskningen börjar). Det brukar sitta en elektromagnet inne i frontluckan som öppnar diskmedelsfacket. Kanske har elektromagneten gått sönder, mekaniken havererat, kabeln gått av eller också har programverket gått sönder så den inte ger ström till elektromagneten.
Klicka här för att svara