Kök
mlkjhr: Det finns ju evighetsfilter i spunnet stål som passar. Går att diska i diskmaskin. Rekommenderas!
bigbula: köp inget på ahlsell om ditt företag inte har minst 80% rabatt. blir så lurad. titta runt i stället på byggbutiker, köksäljare, nätet. ahlsell är bara en grossist som lägger på minst 50%. många varor kommer från samma tillverkare. köpte bla. avloppskopplingar på biltema, från samma tillverkare. såg stämplar när jag var på ahlsell. 10 år sen. har lärt mig. finns massor av
KnockOnWood: Jag har en liknande konstruktion, men fönstret sitter inte så lågt, men är utsatt för vattenskvätt alldeles bakom vasken. 300 mm hög 2 mm polykarbonatskiva (dvs lexan) fixade det. Hållbarare än glas, och lätt att borra och skruva i.
JuggeH: 65cm låter högt :-) I vår lägenhet, byggd 2001, så har vi en frihängande fläkt på ca 50cm höjd från spisen. Tog ett tag innan man vande sig.... Nu tycker jag det är helt OK. Man ser ovansidan på kastruller även på de bortersta plattorna. Men visst, om jag gjorde om fläkt-upphängningen så skulle jag nog tycka att 65 cm var rätt OK...
seniorkonsult: Vet inte. Varför inte fråga IKEAs inredare? Du kan säkert få hänvisning.
hempularen: Prata med en stenfirma, inte köksleverantör. Nu är det några år sedan, men vi handlade då på Valter Eklund (nära Vällingby), en annan skapligt stor stenfirma med bra sortiment är Bror Törner som hade (har??) utställningslokal på Norr Mälarstrand (vid macken). Annars finns de i Danderyd. Båda de firmorna är stora och har egen produktion. Betydligt billigare än att handla via
Paul-Staffanstorp: Fördelen med målat eller filmat glas är ju att man inte ser skiten som annars tar sig in bakom glaset om man inte får det tätt ;)
Moki: Alla ugnar ser mer eller mindre lika ut, dock skiljer det hur listen är fastsatt, ibland finns det små "stift" som man enkelt trycker i hål som sitter i kanten under listen. Ibland "klämmer" du bara fast den. Hela listen går att ta bort för att kunna rengöra den, och det enklaste är ju om den har dessa stift för att få fast den. Kolla om det finns stift på den list finns i din ugn, och
Apocalypsen: Vi valde att behålla det gamla köket och måla luckorna och modernisera dem med nya handtag. Nya bänkskivor och ny vask. Fick ett helt nytt kök och rekommenderar nog att om man har ett äldre kök av god kvalité så kan man komma långt med bara lätta ändringar och kosmetisk renovering.
mångstekta: el ska nog gå i ett skilt rör dit fläkten ska sitta... jag förberedde för båda i vårt nya hus bara för att vara på den säkra sidan... :)
gaia: [citat] tack för recensionen! Tycker också att den hällen har allt man har nytta av i köket och priset är helt ok :). gaia
Paul-Staffanstorp: Drömhus förklaring avser de nyare ikeaköken med hettichlådor... Videon är bra och visar de äldre och vanligaste från Blum...
gaia: det går alltid att få smulor ner i vasken men har man haft en gång det bästa som finns så nöjer man sej inte med limmade halvbra lösningar :). Konstig att folk vill gärna ha rostfritt på vitvaror där plåten gör ingen nytta och slänger heltäckande bänkplåt där den verkligen gör nytta. Kimpaann, bytt inte din gamla diskbänk mot ett ho i träskiva för jag kan garantera dej att du
johan_inline: Hej, ja, jag läste i uponors dokument och kom fram till att jag inte behövde mer avluftning än som finns idag. Brädbiten till höger i bild sitter det en rörklammer på, sedan är det en meter fram till anslutningen ungefär, men annars har satt ungefär så som det står i uponors anvisningar angående fasta punkter och rörliga upphängningar i form av metall-hålband. Jag får väl byta
Tornhill 2: Jag köpte kranar från USA, 1/8 del av priset. Samma anslutningar, om det är någon skillnad så är det på kvaliten som inte syns förän efter mer än fyra år (så länge har jag haft dem). Så, om alla går sönder i morgon och alla svenskköpta håller mer än 32 år, så har jag förlorat på det, dvs om man inte räknar med räntan, då måste de svenskköpta hålla ännu längre. KÖP,
Paul-Staffanstorp: Den dagen du ska byta köket är det kanske grundare sockeldjup på det nya köket och då räcker inte golvet till. ;)
Lancer: Hej, Är på jakt efter en köksfläkt. På taket sitter en TKS 300 (eller 400). Vilka modeller passar till den? Rostfri modern design. Mvh L
Paul-Staffanstorp: Ja, kostnaden för arbetet är näst intill att jämställa med kostnaden för att montera upp ett helt kök då det är mycket jobbigare att bara byta kakel och bänkskiva än att göra allting...
Lolle: [citat] Inga vitvaror utan kyl, frys, diskmaskin, spis och fläkt är exklusive de pengarna. Plus att blandaren är inte inräknad då den hade kunnat köpas mkt billigare om vi inte prompt skulle ha borstat istället för kromat. Det var perfekt budgetrenovering så man fick känna in sig i huset och nu några år senare så kan vi göra om på riktigt. Då har tid och pengar tills dess kunnat
jonmo: Hmm. Jag fuckade tydligen upp här. Mod får gärna flytta tråden till Badrum eller VVS-forumet.
Fredrik.engdahl: Man kan använda en vanligt men får kapa ner den. Antingen gör man det själv eller lämna den till en firma som håller på med rostfritt
Paul-Staffanstorp: Det är ju en trolig orsak men de fogarna går ju inte att skrapa bort något av för de är väl så att säga i godset ;) Dock ljusnar de nog mer och mer... :)
anders07: Jag gjorde samma sak... Skruva först fast "beslagen" (jag hade långa plastbitar) i diskmaskinen och stäng luckan. Sen mäter du mellan fästena (=skruvhålen) på luckan när fästena sitter där CC måttet och så hur långt från övre- eller ndre-kant det sitter. Min maskin var så gjord att man skruvade fast plastbitarna, hängde på luckan på diskmaskinen och sen öppnade luckan helt så
Paul-Staffanstorp: Så är det i princip alltid att just dörren hamnar utanför skåpsstommarna och i de absolut allra flesta fall behövs detta för att de ska gå och öppna tillräckligt mycket för att t.ex kunna dra ut backar och liknande. :) Bara å vänja sig... :)
Anonymiserad 138940: Ingen som har mallen som man ska använda för att markera hålen för diskamskinfronten på RENGÖRA integrerad? Hittar den ingenstans!
mångstekta: ett snickeri av den bättre sorten har garanterat någon sorts kopierfräs som fixar det där
Davidw: [citat] Var det CGK som var från Polen? Eller vart/hur fick ni tag på den och vad kostade den? Lite läskigt om den pajar på vägen? Men pris är ju superviktigt. Har en kompis i Warsawa.
joasag: Hej! Det är snart dags för mig att skaffa ett kök till lägenheten. Tittar på Ikea och Epoq. Finns inte mycket bilder på dessa kök på tex. Styleroom. Någon som har ett Epoq Integra kök? Har ni möjlighet att visa lite bilder? Detta köket: http://www.epoq.se/vara-kok/sortimentlista/malade-luckor/integra-vit/ Vet ni vilken leverantör av bänkskivor som Epoq har? Är sugen på