12 531 läst ·
4 svar
13k läst
4 svar
Köpa och flytta gammalt kök
Hej! Vi har ett trist 90-talskök och funderar på att köpa ett gammalt funkiskök (verkar finnas en del som skänker bort eller säljer sina gamla kök för en billig penning) och sätta in det istället. Är det någon som har några erfarenheter och tips att komma med på saker man bör tänka på? Jag förstår att det kan bli problem med måtten och att bänkhöjden kan komma att behöva justeras. Är det svårt att montera ner gamla kök till exempel?
funkiskök brukar vara platsbyggda så det finns ej flytbara skåpstommar som i dagens köksmöbler. Det blir inget kök av endast luckor och de passar troligtvis inte till 90-tals stommar. Att flytta allt gammalt kan bli krångligt och resultat långt ifrån billigt och bra. Leta efter ett annat alternativ. Ej platsbyggda kök är mycket enklare att flytta.
gaia
gaia
Medlem
· Östergötland
· 84 inlägg
Vi undrar varför inte fler köper begagnade kök, det är ju hur bra som helst. Själva har vi köpt ett platsbyggt kök via Blocket, inklusive alla vitvaror. Det var inga som helst problem att montera ner, det handlar ju bara om skruvar, spikar och lim. Vissa ställen fick sågas isär men så länge köket är byggt av trä så fungerar det ju super. Tänk bara på att du får spackla och måla köket när du väl byggt upp det igen, för märken blir det.
För oss tog det en heldag att få hem köket, inklusive resor på ca 4 timmar. Vi fick ett kök som i nypris ligger på runt 250 000:- för avsevärt mindre än en tiondel av summan, och då inkluderar det att vi hyrde en lastbil och anlitade en snickare en hel arbetsdag, som hjälpte sambon med nermonteringen.
Vi skulle inte ens fått skåp på Ikea för det vi lagt ner, än mindre några vitvaror. Nu fick vi massvis med skåp som räcker inte bara till köket utan också delvis till badrum, hall och ett serveringsskåp i matrummet, dessutom ett kök i massivt trä och inte i spånskivor. Och att vitvarorna är begagnade hade inte stört oss om vi köpt ett hus där någon bott tidigare.
Dessutom är det ju helt otroligt synd att kasta alla dessa kök som folk river ut, ibland bara för att de vill ha en annan planering eller ett annat utseende. Kolla upp att de ordnat någon som monterat ner eller kopplat ur el och vatten/avlopp innan ni kommer. Håll också koll på vad som ingår, skåp, luckor, inredning, vitvaror, bänkskivor, belysning. Ta med packmateriel och något som skyddar golvet när du monterar ner och bär ut allt, du vill ju inte bli anklagad för att haft sönder något. Kör på och lycka till!
För oss tog det en heldag att få hem köket, inklusive resor på ca 4 timmar. Vi fick ett kök som i nypris ligger på runt 250 000:- för avsevärt mindre än en tiondel av summan, och då inkluderar det att vi hyrde en lastbil och anlitade en snickare en hel arbetsdag, som hjälpte sambon med nermonteringen.
Vi skulle inte ens fått skåp på Ikea för det vi lagt ner, än mindre några vitvaror. Nu fick vi massvis med skåp som räcker inte bara till köket utan också delvis till badrum, hall och ett serveringsskåp i matrummet, dessutom ett kök i massivt trä och inte i spånskivor. Och att vitvarorna är begagnade hade inte stört oss om vi köpt ett hus där någon bott tidigare.
Dessutom är det ju helt otroligt synd att kasta alla dessa kök som folk river ut, ibland bara för att de vill ha en annan planering eller ett annat utseende. Kolla upp att de ordnat någon som monterat ner eller kopplat ur el och vatten/avlopp innan ni kommer. Håll också koll på vad som ingår, skåp, luckor, inredning, vitvaror, bänkskivor, belysning. Ta med packmateriel och något som skyddar golvet när du monterar ner och bär ut allt, du vill ju inte bli anklagad för att haft sönder något. Kör på och lycka till!
Redigerat:
Är det något specifikt kök ni tittat på? Är det ett äkta funkis-kök, alltså från 30-talet, så är det nånstans 80 år gammalt. Det kan alltså vara väldigt sunkigt, om man har otur. Vatten som läckt ner under decennier, matrester som samlats i springor, musbon etc.
Det jag har plockat ner av gamla kök så tyckte jag att det var väldigt svårt att få loss delarna utan att de gick sönder. Spikat med 4"-spik på svåråtkomliga ställen, det gamla träet är vältorkat och väldigt sprött, spikarna har "växt fast".
Ett annat problem jag stött på är att inga mått stämmer. Bänkhöjden är löjligt låg, man får stå krumböjd när man lagar mat. Väggskåpen var så grunda att det inte gick att stänga dörrarna runt mina moderna tallrikar, som är lite större än vad tallrikar var på 30-talet. Pizza-tallrikar kan man bara glömma. Hyllorna gick inte att flytta, så några höga glas kunde jag inte heller förvara i skåpen.
Så det kan vara ett trevligt projekt, men man ska vara medveten om att det finns en del nackdelar.
Det jag har plockat ner av gamla kök så tyckte jag att det var väldigt svårt att få loss delarna utan att de gick sönder. Spikat med 4"-spik på svåråtkomliga ställen, det gamla träet är vältorkat och väldigt sprött, spikarna har "växt fast".
Ett annat problem jag stött på är att inga mått stämmer. Bänkhöjden är löjligt låg, man får stå krumböjd när man lagar mat. Väggskåpen var så grunda att det inte gick att stänga dörrarna runt mina moderna tallrikar, som är lite större än vad tallrikar var på 30-talet. Pizza-tallrikar kan man bara glömma. Hyllorna gick inte att flytta, så några höga glas kunde jag inte heller förvara i skåpen.
Så det kan vara ett trevligt projekt, men man ska vara medveten om att det finns en del nackdelar.
Klicka här för att svara