Kök
Karin.e.a: I vårat kök lagas ofta massor av mat, inte sällan ihop med kompisarna. Här svänger vi ihop en åtta rätters 1700-talsmåltid till resten av gänget som väntar i vardagsrummet. [bild] [bild] Dagen efter är köket härligt stökigt. Bäst att ta en kopp te och stärka sig innan man tar itu med det. Och filosoferar lite... fantastiskt välplanerat kök från -58 som dessutom materialmässigt
Charlie2: Kök med mycket arbetsyta och öppen planlösning ihop med matplats och vardagsrum. Detta hus byggde vi 2012, men sålde nu i augusti och fick göra ännu ett kök (som syns i ett annat inlägg). [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gurkan_1963: Jo det kan du lita på. Med tre "barn" mellan 20 och 10 så bor vi mer eller mindre i köket.
AuntArctica: Tusen tack för ett tydligt och utförligt svar, nu känner jag mig mycket klokare! :) Vår vägg är inte helt hundra rak så jag misstänker att en tjockare skiva är att föredra här. Vad gäller infästningsmetoden så verkar de som om de endast brukar sätta silikonfog runt om, utan några skruvar eller profiler.
ullberg: Jag anande nästan att det hängde ihop med ved(spisen), så hade jag gjort själv...
Hallå Ja: Fläkten fungerar mycket bra. Träffande beskrivning när det gäller sockeln. Vi börjar dock sakna sockeluttaget till centraldammsugaren så det är väl dags att ta tag i sockeln snart. Spritgömman är mer fågel än fisk.
Eva på Västkusten: Eftersom huset är byggt 1945 tyckte vi att det inte får bli alltför modernt. Vi har blandat lite gammalt och nytt och tycker att det är hemtrevligt. Skåpluckorna är av massiv ek och köksön en extra skiva som man kan fälla upp och därmed en stor arbetsyta. Kryddskåpet är platsbyggt och fläktkåpan är även den hemsnickrad. Sista 2 bilderna är från första julen 2011 då vi ännu
AuntArctica: Ja, det kan man fundera på hur det kommer sig att de inte säljer sådant idag, det borde ju gå åt som smör i solsken? :D Tack så mycket! :)
Spikarna: [citat] Hehe, låter som ett grymt bra golv 😄
isolde: [citat] Den är som en lösningsmedelbaserad färg. Ja, det luktar ordentligt tills lösningsmedlet dunstar bort. Räkna med en dag. Skyddsmask är ett måste. Tror nog det vore enklare för din del att leja bort jobbet. Hör med någon lackverkstad i närheten.
thomasx: Ja, jag gillar verkligen Mieles handtag. Så jag tänkte att jag köper ett par sådana löst och sätter på. Men, host host, de kostade, host, ca 2000:- st att köpa som reservdel. Så det blev inga sådana Jag har förstått på en del forum att fjädrarna i Mieles dörrhandtag ger upp med tiden. Ingen rolig utgift för de kylskåpsägarna. Miele får se upp så de inte får dåligt rykte där.
Kyleman: Hej alla husintresserade, Bidrag till kökstävlingen! [bild] [bild] [bild] [bild]
Jajjan: Om en ritning inte är måttsatt får man väl mäta på ritningen. Om det var satt ett mått på 720 trots att det är ritat lägre är det annan sak.
stoif: Har en 5.5m lång Decosteel i mitt kök. Grymt nöjd! Snygg finish, känns stabil.
Amatörsnickaren: Vore tacksam för förslag på en bra köksfläkt med motor på vinden - helst till rimlig kostnad (jag förstår faktiskt inte varför många sådana fläktar är så dyra?). Ett fabrikat jag tittat på har möjlighet att sätta dit en låda som gör att man kan ställa om den till kolfilterrening då det är som kallast (för att inte blåsa ut för mycket värmd luft) - någon som har
Pysselmia: Egentligen inte. Vi har kvar en transformator och en puck. Och om man kopplar den oanvända pucken till en "gammal" transformator så lyser den också svagt. Kopplar man en "gammal" puck till nya transformatorn så lyser den svagt i den. Det hela är riktigt märkligt!
lordi: [citat] Det går fint, förutsatt att du har en R15 gänga (1/2"), som ska proppas.
biggles12: Google på företag som fraktar pallar mellan England och Sverige. Ring runt till dem. Se till att ha upphämtningsadress med postnummer redo och självklart din leveransadress. Räkna med att du får betala en packningsavgift hos den du köper av då de måste packa in den på pall. Vi löste det för ca 1500:- istället för 6000:- när vi skulle frakta hem två handfat. OT KnockOnWoods
13th Marine: Jepp, jag fick putsa upp väggarna igen efter att ha knackat ner det gamla kaklet, de hade byggt en del med fixet när de satte upp kaklet. Lägger till en bild på det, bara för att jag kan =) Värt att tänka på till andra som tänker göra ett liknande projekt, man kan få denna typ av "överraskningar" när man börjar riva, att behöva putsa upp en rak vägg tar någon dag extra, och jag
Mikael C: Vet ej om detta blir bra men här är mitt kök! Egen designcompactliving. Blandat gammalt och nytt. Köksskivan har en vän till mig gjutit i betong sen har vi vaxat den så att den ska bli mörk, kranen är en begagnad från England. Golvet är ett franskt cafégolv lagt efter ett restparti. Har använt ett gammalt köksskåp från 40-talet som mina vänner slängde ut, en billackeringsfirma
mariatherese: Förslag nr 2 är snygga helt klart. Det finns liknande men med helt raka kanter i ett gammalt kök. Däremot så gillar jag inte den där typen av fogar, det skall se rustikt ut, men för mig ser det alltid lite kladdigt ut. Rött är inte ett alternativ. Bänkskivorna är inte så mörka som de ser ut på bilden, de är av ek med en hårdvaxad yta. Kommer att plocka upp blått även i tapeten
Marlen Eskilsson: Tess, glöm inte att lägga länken till den här tråden i tvävlingstråden, så att du är med i tävlingen ordentligt.
oceanis: Ide´n med att försöka koppla in en diskmaskin i en sådan här vinklad modell av ballofix verkar inte direkt som om den är fackmässig..... Men till det stora felet är ju att diskmaskinen inte får kopplas så utan ska kopplas till en anslutning som har avstängning ovanpå diskbänken. så antingen borde man kapa kopparröret ovanför ballofixen och gå upp med ett rör till en separat
Martina Andersson: Hej! här kommer det en länk till mina bilder på mitt kök! hoppas vi är med i tävlingen! http://www.byggahus.se/forum/kok/221077-mitt-inspirerande-kok.html
oceanis: Planslip låter bra! Men om du har en dålig planslip så kan plattan där pappret sitter vara konkavt vilket medför att pappret bara trycker i ytterändorna och slipeffekten uteblir. Prova gärna en med liten platta om du har möjlighet. Om du vill återskapa luckornas ursprungsstil så har dom nog haft lucklås som var lite speciella men sådana finns att hitta hos Byggfabriken men kräver nog
Linska: Kan det inte vara så att det är ett lager kakel under det nuvarande kaklet?