Kök
pjkw: vad är det för profil du vill ha? 16-18mm mdf + handöverfräs med rätt frässtål och sen låta en firma lacka den tycker jag låter som det enda vettiga.
WaldenWoods: [citat] Ursäkta, tog detta ur minnet när jag skrev, och så blev det fel. Ca 1 centimeter ska det vara. Vidare kan nämnas att stommarna som enligt specifikation är 60 cm djupa egentligen är 59 cm djupa, men blir 60 cm inklusive glipan mot väggen som upphängningsskenan skapar. Till detta mått kommer sedan dörren, dvs totalt bygger ett djupt skåp med dörr knappt 62 cm från vägg om man
idalin: Jag har letat och letat efter en heltäckande diskbänk (dvs 60 cm djup) som är mindre än 80 cm bred men bara hittat en enda (hos ikea). Är det någon som har tips? Det kan ju inte vara möjligt att BARA IKEA har en heltäckande smal diskbänk? Tacksam för all hjälp!
D09: Som nämnt har ikea ett bra köksplaneringsverktyg :) Lekt mycket med den programvaran :)
arneri68: Ikeas stommar är lika bra om inte bättre än Ballingslöv, men det finns ett antal faktorer som Ballingslövkunden betalar för. Fler val möjligheter, leverans av monterade skåp hem till dörr. Hade vi klarat oss med Ikeas moduler hade köket kostat hälften. Vi hade även ett antal reklamationer som återförsäljaren Electroluxbutiken löste exemplariskt.
Karriärmamman: Nu har jag bestämt mig, vill ha ett högskåp/garderob i ca 165 höjd + 10 cm ben med en röd dörr/lucka. Vilka leverantörer av kök eller garderober har skåp i dessa lite lägre måtten? Tack på förhand för att alla ni entusiaster hjälper mig.
Hemmakatten: Håller med Nimajneb och Misse om att inbyggda vitvaror är bäst och säkrast. Framförallt eftersom 1)ni vill ha "lantligt" stil 2)gräddvit och off white garanterat kommer att skära sig mot vitvarorna som inte brukar ha gult inblandad i färgen utan ofta helt kritvitt eller med lite svart iblandat.
Orrigen: En diskho känns så industriell, så det lutar nog åt 2st. Men tycker utseende mossigt att det är snyggare med 60 bänkskåp. Men det är säkert mer praktiskt med 80. Vi får fundera vidare på detta.
Enk Projektet: Jag har några av denna typ för öl,vin och champagne.....duger bra åt mig..... [bild]
nkls: Jag bad först om offerter på hela kök med luckor och stommar (obehandlad massiv furu) från ett antal snickerier och då låg priset mellan 31.000 - 102.000 kr. Det blev för dyrt för min sommarstuga så jag köpte stommar från Ikea som jag sen ska klä in så skåp och lådor ser ut att vara innanförliggande. Det är alltså endast luckor (ramverksluckor med slät spegel och slät ram i
Flodinn: Ta en sväng förbi din elbutik och titta runt lite. Dom flesta fläktarna kan man köpa till kolfilter i efterhand. Och nästan samtliga fläktar är justerbara i höjd. Om du surfar in på T.ex Elgiganten, Ikea, tretti.se så brukar det vara utskrivet vad maxlängden på kåpan är. OBS! Om det låter lite luddigt så är det pga 37timmar utan sömn..
jdavid: Hej och tack för ditt svar! Jo Bauhaus har ju förstås en del men jag har aldrig sett kantslaget kakel där? Men jag skall kika nästa gång jag åker dit. Någon annan som vet var det finns att hitta på nätet? Är på mitt arbete på ett fartyg och försöker utnyttja dötid till att hitta det vi vill ha. Viktigt är storleken på 15x15 eller kanske 20x20. jdavid
Felde: Hej, Jag vill korrigera mitt inlägg lite :) Vi har en Tovenco Shiraz http://www.elon.se/produkt/103601 Den är märkt med 55 db (jag fick för mig att den var märkt lägre). Dock försökte vi hitta en fläkt med så lång db som möjligt med så hög luftmängd som möjligt. Då upplevde vi denna som en bra kompromiss. min upplevelse kvarstår dock. På lägsta nivån så är det behagligt
Paul-Staffanstorp: Kan också bara instämma gällande Landskrona RF... de är i en klass för sig själv. :)
Roadmaster: Har en vild idé att sätta en köksfläkt i stugan i samband med renovering av köket. Kruxet är att vi vill fortsätta ha spisen (Nu hällen) framför fönstret, detta omöjliggör en fläkt som sitter i taket eller på väggen eftersom jag vill kunna sätta den åt sidan när den inte behövs. Min brilljanta idé är att bygga en fläkt som baseras på en utsugningfläkt samma som
Ekholm82: Behandlade min med 50-50 golvolja för betong och lacknafta. Blev en bra yta och murstocken blev bara lite mörkare. Strök 2 gånger. Att tänka på är att trots att denna blandning inte luktar så starkt i burken så luktar det ordentligt när den börjar dunsta från ytan med huvudvärk och illamående som följd. Andningsmask ger en viss placeboeffekt men tvärdrag är att rekommendera. Ett
KnockOnWood: Om du har en gammaldags diskbänk med upphöjd kant runt om så är problemet med vatten och fukt väldigt litet. Såvida du inte plaskar runt något ohemult när du diskar grötkastrullen. Några droppar torkar bort snabbt. Men ja, det vanliga är att täta skarven med en silikonsträng. (Jag har själv bara petat in en silikongummi-tätningslist. En så'n som man har i fönstren.)
bjolo360: Tack för svar, jag kommer inte dra ut imkanalen genom ytterväggen, utan den går i dagsläget upp genom taket, så frågan gäller mest inomhus så att säga. (Se skiss) Men har en liten annan praktisk fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. 1) Hur skarvar man isoleringen (är det bara att försöka dra tätt så gott det går och sätta alu-tejp?) 2) Jag funderar på att ha en renslucka på
Hemmakatten: Vi har två bänkar i vitt kvalitetslaminat med planlimmade rostfria hoar sedan 6 år tillbaka. Den ena bänken är en köksö, den andra är i badrummet. Fungerar bra för och är fortfarande felfritt. Viktigt tror jag är att man har en bra kvalitet (vår skiva kostade nästan lika mycket som vår rostfria bänk) och att insättningen av hon görs av proffs (bänktillverkaren). Avrinningsyta
RRLasse: [citat] Kan visst stämma. Jag har en fläkt från Tovenco. De rekommenderar 750 mm över spis.
noh8: Om det nu bara är brummande i bänkskivan så kanske man kan leva med det. Under har jag idag en ugn 1,8 cm under skivan men den kan jag ju sänka så att jag får mer utrymme upptill hällen. Är induktionshällar mer eller mindre känsliga för värme än "vanliga" hällar? dvs hur långt emellan skulle ni tro att jag måste ha? Induktionshällarna verkar var ju någon centimeter tjockare
Kaliz: Tjena! Försöker frigöra tid i kalendern så jag äntligen kan sätta fogen i köket som kaklades för ett tag sedan. hittar ingen tid angående när fogen är tillräckligt torr så man kan städa till kaklet så att säga. har köpt PCI nanofug och har ca 4mm breda och ca 9 mm djupa fogar. rör det sig om 4h eller snarare 12h innan jag kan städa/torka kaklet? mvh Kaliz
Anonymiserad 137805: modell? kan vara att den inte tömmer ut allt vatten för att det är stop i avlopp eller vikt slang med tanke på att den tagit in vatten en gång eller om den inte fortsatte i programmet så kan vatten intaget tagit för lång tid tex för mycket gängtape på fel ställe
sulfobus: Bauhaus har rostfria plåtskivor i olika storlekar
ESSC: Tack för tipsen! :) Vasken vid spisen blir en smal variant, så där blir förhoppningsvis lagom med bänkyta emellan.
carra: Vi bor på Tenerife,har försökt köpa HG:s produkter här,tyvärr finns inte alla. Inte heller kan vi få dem levererade från Sverige eller U.K. Förhoppningsvis kan vi få det hit med våra irländska vänner som vi beställt dem av...Då förstår du hur bra de är,åtminstone enligt oss...
Misse: Jättefint kök! Lampan funderade vi faktiskt också på ett tag men då den skulle hänga över köksön där vi har diskhon etc så slutade det med att vi valde en lampa som inte hänger ner på samma sätt. Den är dock väldigt snygg tycker jag!!!!!