8 386 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Skafferi med ventil
Hej,
Har ett skafferi i köket (60x220) modul från 1971.
Hela köket orginal från 70.
Ny är det dags för nytt kök och nya skafferiet ska stå på samma plats.
I nuvarande skafferi finns 2 ventiler ut genom fasaden. De går att stänga om man vill. Vintertid är det kallras som man känner när öppnar skåpet.
Frågan är, är det bra el dåligt med ventiler i skafferiet.?
Ska jag nyttja dem eller isolera och bygga igen?
Har ett skafferi i köket (60x220) modul från 1971.
Hela köket orginal från 70.
Ny är det dags för nytt kök och nya skafferiet ska stå på samma plats.
I nuvarande skafferi finns 2 ventiler ut genom fasaden. De går att stänga om man vill. Vintertid är det kallras som man känner när öppnar skåpet.
Frågan är, är det bra el dåligt med ventiler i skafferiet.?
Ska jag nyttja dem eller isolera och bygga igen?
Det hade man väl tidigare för "kallförvaring", typ potatis etc. som man ville att skulle stå kallt och mörkt. Det var på den tiden då kylskåpen var rätt små och drog ofantligt mycket el så ville man inte förvara något onödigt där...
Smäll igen dem du, det skulle jag ha gjort...
Smäll igen dem du, det skulle jag ha gjort...
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag skulle behålla ventilerna. Jag tycker det är perfekt att kunna ställa in rotfrukter och liknande där det är svalt och mörkt på vintern. Brukar ställa in dricka och liknande där på vintern, de håller sig väl kylda utan att jag behöver inte slösa med el för att kyla dem.
Nu tror jag inte jag sparar några större pengar, men samvetet mår bra
Nu tror jag inte jag sparar några större pengar, men samvetet mår bra
Självklart skall du behålla skafferiet med ventilation utifrån!
Vi har det, o utanför entren,personalingången som vi kallar det, skall jag dra ut rör under det nya golvet utomhus för att få in kalluft under sommaren...... alltså ventil uppe under taket o nere vid golvet det blir fin ventilation för läsk,öl,grönsaker etc.
Vi har det, o utanför entren,personalingången som vi kallar det, skall jag dra ut rör under det nya golvet utomhus för att få in kalluft under sommaren...... alltså ventil uppe under taket o nere vid golvet det blir fin ventilation för läsk,öl,grönsaker etc.
Jag skulle behållt dem. Hade sånna ventiler i en lägenhet, men tyvärr inte i huset. Saknar dem och det går inte att sätta in ventiler i det nuvarande skafferiet. (Ingen yttervägg i anslutning). Det var ett suveränt ställe att kyla pilsner på om vintern..
Klicka här för att svara