M
Micro: Den bästa biten i köket är nog ett högskåp som är utdragbart , det är lätt dra ut och att komma åt hyllorna/lådorna från sidan då det är placerat vid en vägg. Man slipper att flytta på allt i skåpet för att hitta grejorna längst in.
83 svar · 23,9k läst
·
T
ion: Jo, men det blir lite orationellt om vi inte skulle använda legeringarnas namn, även om dessa namn inget säger om vilka grundämnen som ingår. Mässing och brons finns inte heller. Det skulle då istället heta koppar-tenn och koppar-zink, ev lite mer om fler grundämnen ingick, samt åtföljt av blandningsförhållandet. Det är inte helt främmande, PNO, bland andra ger några exempel. Löd
26 svar · 14,4k läst
H
HeavyT: Testade lite snabbt nu och det går inte att få dit slangen så som jag trodde, så det är uteslutet. Ta upp ett nytt hål vill jag inte gärna göra heller, så då återstår att bygga någon sorts "box" bakom vilken jag kan gömma 1 eller 2 45gr böj(ar). Någon som har något förslag på hur dessa enklast och snyggast konstrueras? Det är ca. 120 mellan väggskåpen, ska den fylla hela
1 svar · 1,6k läst
pelpet
pelpet: Det går också utmärkt att få en häll monterad i en diskbänk. Jag tycker det verkar vara en suverän lösning - bara att torka bort att spillt och brännt slask från hällen och svepa ner i slasken.
4 svar · 1,5k läst
H
HeavyT: Hej, är i slutskedet av att bygga klart ett IKEA Faktum-kök (det numera utgångna). Idag skulle jag göra en kompletteringsbeställning på lite hyllplan och annat, och tänkte även beställa bestickslådor. Dessa var tydligen slut, och skulle inte komma in igen. De som finns idag ser på bild identiska ut, förutom annat träslag, men de skulle visst inte passa de gamla lådorna. Därför har
0 svar · 6,1k läst
J
joasag: [citat] Nej, vad jag vet är det något material (plast/papp) som är folierat med aluminium/rostfri plåt. Minns förresten inte om den kom på rulle, men den är mycket tunn och något böjbar. Vill inte skarva stänkskyddet, det skulle inte se bra ut!
2 svar · 6,2k läst
B
Baskavoda: kanske inte var så lätt att förstå av min beskrivning. Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt. Vad tror ni? [bild]
9 svar · 6,3k läst
·
B
billyby: Tack för era svar! Det ska bli spännande att se hur framflyttning och upphöjningen kommer att fungera. Jag hoppas att stommen är fastspikad och inte limmad, blir nog lite lättare då. För att svara på "Jac"s fråga så tänker jag inte behålla den gamla diskbänken utan antingen lägga sten- eller gjuta en betongskiva hela vägen och bygga in spis o diskho. på det lilla utrymmet i
3 svar · 3,1k läst
·
Wide Glide
Wide Glide: [citat] Oavsett viket lim som används så kommer det inte att fästa om det finns rester av diskmedel eller smuts/fett eller dyl. :S
5 svar · 2,1k läst
·
J
JuggeH: Vi hade exakt samma fel som Kalasclas. Dräneringshålet ut mot baksidan av skåpet var igensatt. Kondensvattnet droppade då istället ut på framsidan varje gång man öppnade dörren. Ytterst små mängder per gång, men slutresultatet blev att golvet blev totalförstört...
5 svar · 5,8k läst
anthill
anthill: Låter som en mycket bra idé. Vi har visserligen bara kyl och frys på en egen "vägg" men vi har löst det på detta sätt.
1 svar · 1,2k läst
PHermansson
PHermansson: Ja eterniten är det mest betong i, så den känner man igen. Hög densitet, svår att bryta sönder.
17 svar · 10,0k läst
W
Wilin: Nä, du har nog rätt. Bättre att göra det ordentligt och kunna sova gott sedan :)
9 svar · 3,3k läst
·
Ö
öringen: Jag har tätat liknande hål med fogskum
1 svar · 5,0k läst
·
S
seniorkonsult: I grunden ett specifikt ärende men hänvisningarna är Boverkets lagtext.
14 svar · 13,3k läst
·
E
Edvuld: Tack för svaren, nu har jag några alternativ att testa för min passbit!
6 svar · 6,9k läst
F
fredrik.an: Pratar vi bara en månad så kanske du kan leva med det? Tiden går ju väldigt fort :) Eller så målar du en skiva och bara reser framför. Det du frågar om gällande fästförmåga vågar jag inte svara på för det kan jag inte..
1 svar · 1,0k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] IKEAs stommer är väl, om jag minns rätt, rejälare än HTHs? Har själv IKEA och är inte orolig över kvaliteten, men visst, jag vet ju inte heller vad jag går miste om.. :rolleyes:
29 svar · 44,9k läst
S
seniorkonsult: Kolfilterfläkt. Värdelös. :thumbdown:
11 svar · 6,5k läst
·
K
katabol: Tänkte att det kanske skulle vara snyggt att få lite nyansskillnad mellan stomme och skåpslucka, även fast den inte är så stor. Dock så kommer det vara skillnad i glansighet mellan stomme och lucka så det blir nog bra med den brutna vita på bägge. Tack för svaret, bara att sätta på sig målarrocken och börja arbeta! :-)
2 svar · 6,4k läst
A
arkTecko: För att inte slösa bort massa plats under skåpen? Och som nämnts innan för att passa in i modulsystemet. Har monterat ett Metodkök, och jag är mycket nöjd. Mer sjå att få in det i renoveringar (på grund av sockelhöjd och modulsystem!), med det gick och var värt det. Enklare att montera, stabilare och rakare än Faktum. Har inga erfarenheter av andra tillverkare dock.
3 svar · 2,4k läst
B
Barnrikehuset: Går det inte att göra en rostfri plåt som man (en plåtslagare) lägger i mellan? Du kan låtsas att det var med meningen, passpartou ger ju lite 3D känsla. Övermonterad innebär antar jag att man sänker ner den ovanifrån.
9 svar · 1,9k läst
S
seniorkonsult: Kolfilterfläkt; Ett nytt inläggi debatten om kolfilterfläkt men gäller främst villor eftersom man ej får ansluta en kolfilterfläkt till imkanal i hyreshus/bostadsrättshus med gemensam ventilation. "Vi hoppar över argumentationen och går direkt på domslutet: ”Genom Boverkets författningssamling, 2011:6, BFS, har verket med stöd av 16 kap. 2 § 3 plan- och bygglagen (2010:900)
3 svar · 1,6k läst
·
H
hans lindquist: Tack tlundberg för högintressanta tips!
33 svar · 10,7k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: [citat] Ursäkten godtages, nu glömmer vi ditt misstag och låter tråden handla om vad den ska!
23 svar · 7,9k läst
·
B
blakkdukk: Ikea Patrull, är det hakarna du letar?
1 svar · 4,7k läst
T
thomasx: En bild hade hjälpt. Men om det "bara" är så att fogen är ojämn, så kanske du kan bredda fogen en aning och lägga på lite till ovanpå. Men om det fäster på den redan härdade fogen är jag osäker på, det får du kolla först. Eller så tar du ett rakblad och skär bort, det hade jag gjort. Det är enkelt och går på ett par minuter, var försiktig bara så du inte skär eller repar
1 svar · 3,1k läst
M
Maja78: Den enda skillnaden var insidan, d.v.s hur lådorna är placerade och lite smådetaljer på insidan. Tekniken och allt annat är samma.
2 svar · 2,5k läst
G
gaia: kakla nytt över gammalt kakel?
7 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.