M
morr: Vet att jag har sett minst en tillverkare, kommer tyvärr inte ihåg var (köksleverantörskatalog?). Jag tyckte det var alldeles för dyrt och köpte begagnat på blocket istället.
2 svar · 964 läst
M
morr: Går att sortera på ljudnivå på prisjakt.
2 svar · 1,3k läst
S
soffan86: Nu är 1/3 uppe och det går fint! Tack för alla tips!
11 svar · 3,8k läst
·
Mattias L.
Mattias L.: [citat] Köp olika sorters tabletter kika in i maskinen när den fördiskat. Den det finns mest kvar av då är den som funkar bäst. Antagligen den billigaste...
5 svar · 14,7k läst
R
RichiB: [citat] Har liknande problem med min läskkyl... du skulle inte kunna skicka en bild på termostatgivaren? eller beskriva var den sitter på termostaten? :-)
7 svar · 13,1k läst
pelpet
pelpet: [citat] 1) Beror på vad du gör på bänkskivan. Om du har kaffebryggare, ångkokare och köksmaskin där så borde det som mest bli något enstaka stänk. Tycker att spisen är det som stänker mest. Stavmixer kan stänka lite också. 2) Ja men jag tror inte det blir snyggt, Du behöver nog ha någon kant i baksidan så att du inte tappar ner något i trappan. 3) Japp sätt den på gummiklossar
17 svar · 5,3k läst
·
M
minchione: Jaha okej. Ja jag får testa. Tack för alla tipsen
4 svar · 25,7k läst
F
fredrik.an: Ritar du ut vinkeln och lägger skenan utefter den så bör det väl inte vara några problem alls. Det är din nogranhet som avgör om det blir bra eller inte. Men hur har IKEA gjort i mötet mellan två skivor? Många gör ju ingen 45-gradare. Det kan ju bli skevt och då kanske det är snyggare att inte ha en 45:a och istället en rak kant. Men det är ju en smaksak...
1 svar · 7,8k läst
M
minchione: Problemet är nu åtgärdat. Jag lossade "munstycket" och liksom vickade lite på själva plattan. Sedan dess har det fungerar kanonbra. Det var tillverkaren som sade det, att på IGS spisar kan man behöva vicka lite på plattorna för det kan glappa ibland. Tack för alla svar
6 svar · 18,0k läst
Flodinn
Flodinn: Då det inte är någon sviktmån i stenen så ska den bäras på högkant hela vägen på plats. Om ni har urtag för häll/diskho och bär den liggandes är risken väldigt stor att skivan går sönder. Ni börjar sedan med att vinkla in den så att långsidan mot väggen går mot bänkskåpen först.
1 svar · 3,0k läst
7310070025302
7310070025302: Tyvärr verkar 45 cm breda bänkdiskmaskiner vara på väg ut. De var annars ganska enkla att få plats med i ett köksskåp. Det var så jag gjorde i ett 51 cm brett skåp under diskbänken: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=27424&stc=1&d=1239030728 (Ventilationshålen ovanför diskmaskinen är skrovgenomföringar från en båtaffär.) Det går i och för sig att hitta
3 svar · 19,4k läst
·
M
Micro: Köksskåpen kan väl ni skruva ihop med hjälp av svärmor och förvara i ett annat rum.;) Det brukar ta ca 40-60min att skruva 1skåp om man är lat som mig.:p
6 svar · 4,0k läst
F
fredrik.an: Du ska i alla fall inte såga den i två delar även om det är enklare, men snyggast blir ju att få upp den hel. Kranbil är väl lättast, rep är gratis...
8 svar · 7,6k läst
A
AnnelieG: Hej! En fråga bara, har du täcksidor på sidan av högskåpet med ugn & micro i?
13 svar · 13,3k läst
·
J
JFrisk: Jag bor i en 40-talslägenhet med gammalt platsbyggt kök och har där fått byta ut en del gamla trasiga plankor efter slitage, rotrenoveringar m.m. byggt ett nytt skåp på samma sätt som de gamla samt lagt fiskbensparkett har jag har äntligen börjat komma till finliret i köket med bänkskivor och sånt. Nu funderar jag dock på vad jag ska ha för kant på skivan. Köket är
0 svar · 1,3k läst
·
S
Schwein-Erik: Uppstår bara kondensproblemet när ni kör med delad ugn? Eller även om ni plockar ur mittendelen?
9 svar · 10,5k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: De flesta spisar/hällar går att koppla 1-fas (230V) och/eller 2-fas och 3-fas (400V). Vid inkopplingsluckan brukar det sitta en beskrivning på hur det ska kopplas och ev byglas. 2-fas är inte ovanligt lägenheter men det är betydligt vanligare med 1 eller 3 faser.
11 svar · 2,7k läst
cederbusch
cederbusch: [citat] Enkelt: jag skulle inte göra om det. Jag är väldigt nöjd med den lösning vi valde, Visst, coolare med hemmabyggda ramverk, men alla som ser köket tycker det ser platsbyggt ut. Och hur det ser ut är ju viktigare än att det är massivt rakt igenom. Anser jag iaf.
26 svar · 15,4k läst
·
F
fredrik.an: Jag hade kört med en sänksåg som går på skena. Finns en rad olika sänksågar på marknaden och man får väl lite vad man betalar för.
1 svar · 1,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Är det någon här som är sugen på att moderera delforumet Kök? Söker alltså någon som har lust att hjälpa till och hålla ordning här. Det passar den som ändå är inne här ofta och läser, och kan tänka sig att få lite extra knappar och kunna radera, flytta inlägg, döpa om trådar och lite sådant som en moderator sysslar med. Skicka pm till mig om du är intresserad, så
0 svar · 1,1k läst
P
piggy_man: Tack för svaren! pelpet: Det är skruvar som ska dras åt för att fästa hon i undersidan av bänksivan. Vi tänker införskaffa en hylsmejsel i dag, och räcker det inte med bara den så blir det nog till att såga ut delar av stommen för att komma åt. Hoppas att det inte medför några problem, då det som sagt är en ganska stor bit som redan är bortsågad på motsatt sida. Kan inte se
3 svar · 1,8k läst
N
norrsundsbo: #2 oj, tusen tack! Fick alla svar jag behövde :)
2 svar · 4,2k läst
J
JOW: Tredje gången gillt.... Limmade tillbaka igår kväll, fick ihop skarven tätt, men det blev ojämnt i framkant trots 19mm mdf skruvad under skarven. Så, nu gjorde jag om det igen. Den kortare skivan är böjd, hänger ner på mitten och när jag skruvade fast bakkanten så pressades innerhörnet ned. Jag har inte förvarat dem stående, så den är nog levererad så... Vilket som, jag fick
7 svar · 11,3k läst
·
B
Baloba: Jag misstänkte det. Gick inte direkt att jobba med smulorna :)
8 svar · 4,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Samt att kyl- och frysarna är väl konstruerade för att fungera i ett visst temperaturintervall. Blir det för kallt i det ventilerade utrymmet på baksidan slutar de kanske att fungera.
3 svar · 3,5k läst
Lolle
Lolle: [citat] Ikea har hitills varit väldigt generösa med öppenhet angående sina kampanjer. När vi frågat kundtjänst tidigare så har de svarat ärligt med veckonummer för olika kampanjer (bad, sovrum etc). Med nya metod är det tveksamt om det finns någon planerad kökskampanj just nu
2 svar · 2,5k läst
A
andersmc: Är det något specifikt kök ni tittat på? Är det ett äkta funkis-kök, alltså från 30-talet, så är det nånstans 80 år gammalt. Det kan alltså vara väldigt sunkigt, om man har otur. Vatten som läckt ner under decennier, matrester som samlats i springor, musbon etc. Det jag har plockat ner av gamla kök så tyckte jag att det var väldigt svårt att få loss delarna utan att de gick
4 svar · 12,5k läst
Locke
Locke: Det går säkert att byggga upp en ny kaka med Gypsum men jag hade försökt bilat bort resterna i kanterna, reglat upp en stomme och klätt med gipsskiva.
2 svar · 8,2k läst
·
pelpet
pelpet: [citat] Finns det någon undo-knapp? Mitt inlägg var ju inte ett följdinlägg till reklamen utan mestadels fristånde.
7 svar · 3,0k läst
T
tank77: Yes, överlapp!
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.