Kök
tank77: Mycket snyggt, precis min stil. Det turkosa kaklet piggar upp:)
MaxPax: ser inga bilder, "ogiltig bifogad fil"...
Jenny12: Här kommer lite inspirationsbilder från ett renoverat kök i 20-tals hus. Vi har försökt bevara den gamla känslan men med en modern och fräsch stil. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
perkaby: Hej, Här kommer lite inspirationsbilder på vårt kök som är under uppbyggnad. Då vi bor i ett 50-tals radhus så har vi försökt att inspireras av 50-talet, men med en modern touch. [bild] [bild] [bild] Som ni ser är köket inte riktigt färdigt ännu. Handtagen är tillfälligt monterade och ska sedan bland annat fräsas ur i underkant för att bli lite mer greppvänliga. Diskmaskinen ska
kraali: Hej tar tillfället i akt iom tävlingen just nu och visa upp vårat kök då sambon har velat ha en kitchenaid sedan vi blev klar med köket för 2års sedan. har ett hus från 1907, så ville gå på det lite äldre stuket fast i modern tappning ändå, allt är byggt med ikeas stommar, luckor, frisidor och vitvaror, på vardera sida om diskbänken har vi en inbyggnadsfrys och diskmaskin, har
trähandtag: Här kommer vårt bidrag med ett lantligt inspirerat kök i mustigare färger. Huset är större 20-talsvilla. Ytan på köket är ca 25 m2 stort. [bild] [bild] [bild]
tronen: Vaknade upp, rengjorde och nu ser det snyggt ut :) Synd bara att glaskillarna som kom och satte glas för att skydda tapeten hade mätt fel, så bara en av tre glasbitar fick plats :) Dom hade glömt att räkna bort glastjockleken på 6mm, attans...
Pära: Nej, inte jag. Men den här kunden till deras moderbolag låter inte så nöjd. Som motvikt till den negativa rösten kan man googla sig till en massa underliga bloggar som har inlägg från kunder (hrm...) som skriver vilket strålande företag det är...
injonil: [citat] Smart! Det tänkte jag också göra när jag gör om köket eftersom jag har lite sådan färg över från taket i badrummet :)
NinaE: Här kommer vårt kök som är ifrån HTH. Köket är skapat utifrån alla goda råd och erfarenheter som finns här på byggahus.se och jag vill passa på att tacka för all hjälp jag fått! Jag har även en projekttråd sen tidigare där ni kan kika på processen http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/209799-nytt-kok-i-bostadsratt.html Lite kort om köket: Det är ett litet kök på bara
ZappaF: Här kommer lite bilder på vårt kök som vi byggde i fjor. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vanadin: Det är ju en intressant aspekt som jag lovar att ta i beaktande vid fyrarätters...:D
carlsson206: Jag hade bett ett plåtslageri valsa till ett rör i rostfri plåt, som passar till spirodetaljerna!
Christoffer.L: Köket går utmärkt att använda i vardagen. Köksön är 3x1,2m och sen finns en till bänk på ca 3m. Alla lådor gör det enkelt att hålla borta maskiner etc. Från arbetsytorna. Vi försöker alltid att ha det snyggt och rent, men vi har som sagt inga barn ännu...
Eva på Västkusten: Hej, Vi hade heller inte tak de 2 första säsongerna men efter att fått massa lov från trädet och även fågelskit i maten så valde vi i år med förra årets regnande att bygga ett skärmtak. Faktiska ganska behagligt att stå där med regnet smattrande och ändå kunna laga mat och fungerar bra som solskydd i denna fantastiska sommar. Konstruktionen är gjord så att om man skruvar av
Beetleboy: Den yttre kåpan som är som ett fyrkantigt rör, dvs det som är ovanför själva fläkten brukar vara gjort av två rör som passar i varandra. På så vis blir det flexibelt för olika takhöjder genom att man kan skuva isär och ihop röret. Dvs, den övre delen bör helt enkelt gå att kapa snett i samma vinkel som ditt tak lutar. Vi gjorde liknande med vår frihängande fläkt som hamnade
steve5432: Hej! Har för tredje gången fått i uppdraga v frun att silikona den lilla springa som finns mellan diskbänk och bänkskiva. Problemet är att då man torkar fram och tillbaka flera gånger varje dag över denna skarv rycks silikonsträngen till sist upp. Jag vill minnas att det finns några tunna metallremsor med en avrundad bredare "topp" som man kan banka ner här mellan som med lite silikon
Misse: Ser verkligen fint ut! Roligt att se särskilt med tanke på att vårt hus är precis lika gammalt som ert!
KnockOnWood: [citat] Ja, vi har olika referensramar. För mig är en båt en liten tingest som man seglar omkring med på villande hav :) De större flytetygen är fartyg eller färjor. Men à propos färjor och våtrum: De stenafärjor jag rest med har haft duschar som verkar vara byggda som moduler. Ställ in duschmodulen, anslut vatten och avlopp och det är klart. Varför gör vi inte så i våra hus?
Mackan1935: Jag behöver inhandla en takfläkt. Den ska va takhängd och va gjord för extern fläktmotor. Jag tycker generellt takhängda spisfläktar är dyra, de jag hittat utan motor är ju svindyra.. Kollar man prisjakt börjar dom på knappt 11tkr. Jag handlar väldigt mycket och gärna utomlands, främst Tyskland. Men hur jag än söker och letar så hittar jag inte det jag söker. Tips?
ankirut: [bild] Vi byggde om vårt kök för tre år sedan. Då hade vi läst detta forum länge och fått massor av bra tips. Vi ville ha ett kök där man kan jobba flera tillsammans. Fönstren sitter endast 75 cm högt och vi ville inte bygga för dem med arbetsbänkar. Därför valde vi att ha en köksö som arbetsbänk, och matbordet fick flytta ut i nästa rum. En TV kombinerad med dator piggar upp
Kurtivan: I vårt ordinarie hus sitter kakel på masonit sedan -86, men det var inte jag som satte det ...Så visst går det.
Hus-kvarna: Brunnen ska bara vara för ev läckage eller om nån välter mopphinken :) Gjutet golv , lokalt fall under diskbänk och diskmaskinen får det bli. Jag har en vana att åtminstone en gång i veckan kolla vattenmätaren i källaren om nåt av hjulen snurrar när allt är avstängt. Så om jag har en liten läcka som ev skulle rinna ljudlöst i brunnen upptäcker jag det en gång i veckan :)
Charlie2: Vi har provat laminatbänkar, inbyggd ugn, piffig liten häll men detta funkar bäst. Lagar mycket mat i ugnen och vill nyttja fläkten ovanför och inte flera meter därifrån. Rostfri bänk, bara att slabba ned och torka av :thumbup: