Har ingen aning om gipsen håller, men med en expander gissar jag att det inte är några problem.
Annars får du väl sätta det i samma träpinnar som gipsen sitter i.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Ja, det är en tanke. Problemet är att avståndet mellan takreglarna inte stämmer så det blir isåfall bara i trät på ena sidan...
 
Googlade lite snabbt och på det takgips jag hittade var det 20Kg/skruv under förutsättning att skruvarna satt med minst 20cm mellanrum.
 
sblixten skrev:
Googlade lite snabbt och på det takgips jag hittade var det 20Kg/skruv under förutsättning att skruvarna satt med minst 20cm mellanrum.
Sen är det ju också jävligt nervöst att råka gå för djupt, med tanke på att tätskiktet ligger precis ovan gipset och det vill man ogärna råka göra hål i...
 
D
Volatyle skrev:
Sen är det ju också jävligt nervöst att råka gå för djupt, med tanke på att tätskiktet ligger precis ovan gipset och det vill man ogärna råka göra hål i...
Tätskikt?till badrum ovanför?
 
Fnurpen skrev:
Tätskikt?till badrum ovanför?
Jag ber om ursäkt för mitt ofackmannamässiga språk :-) Uppenbarligen heter det inte så... Ovan takgipset ligger ett plastskikt som huset är inkapslat i... Vet att elektrikerna var supernoga med att tejpa igen hålen runt spottar och sånt för att det ska vara helt tätt... Det vore mao inte kul att råka dra igenom en skruv..

Vol
 
D
Om du är orolig över det vilket du nig inte ska vara så är det bara att borra igenom så att du precis kommer igenom gipset, sen petar du ju bara upp expanderpluggen och sen skruvar den så att den förankrar. Det ska nog inte ta hål på byggplasten.
 
Fnurpen skrev:
Om du är orolig över det vilket du nig inte ska vara så är det bara att borra igenom så att du precis kommer igenom gipset, sen petar du ju bara upp expanderpluggen och sen skruvar den så att den förankrar. Det ska nog inte ta hål på byggplasten.
Men tror du verkligen takgipset klarar påfrestningen? Det är inte helt säkert jag har möjlighet att fästa i träreglarna och om vi ponerar att jag hittar plugg som förankrar ordentligt i gipsskivan, håller verkligen skivan som sådan då? Det blir ju kraft rakt "ner" så att säga, på fyra punkter... Känns som hela skivan kommer gå i tur spontant...
 
Hur tunga kastruller mm har du egentligen.
Även om jag hänger upp min 40-liters gryta, min största gjutjärnspanna, stekgryta mm, så bör det hålla.
Annars får du limma en träskiva mot gipsen som du skruvar i.
Och om det ändå inte håller så visst blir det jobbigt, men ingen katastrof att byta skiva i taket.
 
D
Volatyle skrev:
Men tror du verkligen takgipset klarar påfrestningen? Det är inte helt säkert jag har möjlighet att fästa i träreglarna och om vi ponerar att jag hittar plugg som förankrar ordentligt i gipsskivan, håller verkligen skivan som sådan då? Det blir ju kraft rakt "ner" så att säga, på fyra punkter... Känns som hela skivan kommer gå i tur spontant...
Du nojar något enormt. Får du in två i reglarna, två i gipset så vore det helt otroligt om det inte höll såvida du inte tänkt hängmöra en hel ko i ställningen.
 
  • Gilla
renhan och 2 till
  • Laddar…
Har du barn?

Det kan vara käckt om även småvuxna når kastrullerna.
Och dessutom kan hantera tyngden över huvudhöjd.

För det är väl inge restaurangkök du har i åtanke?
 
002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär gjorde jag.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Kan tipsa om ICA:s fina grillpanna i gjutjärn för 249:- som skulle göra sig bra hängande ; )
 
Herre jösses! Kiviks marknad i taket! :D
 
  • Gilla
carlbanan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.