31 418 läst ·
21 svar
31k läst
21 svar
230v spis på 400v uttag
Jag noterade också att kabeln var klämd. Det är otroligt förvånande att elektrikern som gjorde installationen dels tjuvkopplade på spisuttaget till att börja med, men inte noterade (eller sket i ) att jordkabeln var blottad.TeroM skrev:Skall inte uttala mig om effektbehovet mer än att maximala effekt behovet blir bara när diskmaskinen värmer vatten eller torkar vilket är under en begränsad tid.
Däremot, du behöver kolla avlastningen av kablarna in i din dosa, du har haft tur att det är jorden som har fått isoleringen sönderklämd, den till diskmaskinen, och inte så att du fick en av faserna hopklämd med locket med ett strömförande lock som resultat. Är alt i metall och jordklämman i dosan kopplad till dosan skulle förmodligen en propp löst men du behöver få detta fixat så du inte har skadad isolering eller skadar isoleringen på de andra ledarna.
Tyvärr visste jag inte tillräckligt mycket om el för att kunna ifrågasätta arbetet då.
Kabeln som mynnar ut i diskmaskinsuttaget är 2.5mm2 från elcentralen till spis-plats, men sista kabelbiten ser helt klart klenare ut på bilden. Är det ett problem? Diskmaskinen kommer aldrig dra mer än den behöver, så det borde inte bli kabelbrand från spisuttaget till diskmaskinsuttaget. Menar du att kretsen i sin helhet (i förlängning till diskmaskinsuttaget) måste vara 2.5mm även den sista skarven?Nimajneb skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej det behöver du inte. Precis som du säger begränsar DM strömmen i denna kabel så säkringen utgör endast kortslutningsskydd. Det hade varit annorlunda om kabeln till DM matade ett uttag som man kan proppa fullt med vattenkokare, köttkvarnar och riskokare. Kabeln, 1.5 mm², skulle för övrigt troligen fungera även i detta fall pga att det är en fritt förlagd kabel med normal kylning.
Optimalt är givetvis en egen grupp till DM som nämnts. Man brukar inte nalla ström från spisgruppen, men i detta fall är det alltså stora svårigheter att dra fram en ny gruppledning?
Effekten skulle sannolikt räcka även med endast två faser till spisen. Ni kommer knappast att nyttja alla 10 kW längre tid än det tar att koka upp två liter vatten.
Optimalt är givetvis en egen grupp till DM som nämnts. Man brukar inte nalla ström från spisgruppen, men i detta fall är det alltså stora svårigheter att dra fram en ny gruppledning?
Effekten skulle sannolikt räcka även med endast två faser till spisen. Ni kommer knappast att nyttja alla 10 kW längre tid än det tar att koka upp två liter vatten.
Spisen kan dra full effekt under så lång tid som du kokar pasta på alla plattor samtidigt som ugnen är på snabbuppvärmningsläget med öppen lucka. Har du gjort det någon gång? Två faser räcker sannolikt utmärkt till spisen, och skulle det någon gång inte räcka så är det inget mer än säkringen som går sönder.
Jag är ingen expert, men enligt min elektriker får man inte sätta en 16A-säkring till ett vanligt uttag. Som tidigare sagts, behöver de inte 10kW till din spis om du inte ska nyttja hela spisen för fullt. En platta brukar sällan dra mer än 3kW. Detta anges nästan alltid i manualen, så läs den, kolla vad ugn och plattor drar. Installera spisen på 2-fas 16A och se till att inte nyttja mer än så på en gång. Att blanda diskmaskin och spis tror jag inte längre är tillåtet/rekommenderat. När vi gjorde köket för ett par månader sedan var elektrikern väldigt tydlig med att varje vattenansluten enhet skulle säkras av med en egen säkring.
Nu har jag beställt spisen och installation av elgiganten, efter att ha pratat med personal i butiken som försäkrade mig att de kommer lösa inkopplingen förutsatt att "alla ledare finns framdragna".
Tittade även på spisens baksida och den gick att koppla in med 1N, 2N eller 3N, så två faser ska inte vara något problem.
Återkommer med rapport hur det blev nästa vecka.
Tittade även på spisens baksida och den gick att koppla in med 1N, 2N eller 3N, så två faser ska inte vara något problem.
Återkommer med rapport hur det blev nästa vecka.
Då var det klart!
Kabeln som satt mellan vägg och gammal spis innehöll alla tre faserna, nolla och jord, så de flyttade bara över kabeln till den nya spisen och anslöt alla ledare.
Ena killen grymtade lite när han såg man kedjekopplat diskmaskinen till en fas och tyckte att de bara skulle ansluta spisen till en fas pga detta. Som tur var höll inte den andra killen (eller jag) med, så det blev precis som jag hade hoppats.
Nu återstår det att se ifall proppen kommer gå framöver, men jag tror faktiskt inte det. Den gamla 400v var visst ansluten till alla tre faserna (och jord), så jag har redan kört dubbelt i flera år utan att veta om det utan att något har hänt.
För helheten så beställde jag följande spis: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/HCE778353U/bosch-spis-hce778353u
Och tog tillägg, hemkörning och installation. Jag är väldigt nöjd med hur det hela löste sig.
Kabeln som satt mellan vägg och gammal spis innehöll alla tre faserna, nolla och jord, så de flyttade bara över kabeln till den nya spisen och anslöt alla ledare.
Ena killen grymtade lite när han såg man kedjekopplat diskmaskinen till en fas och tyckte att de bara skulle ansluta spisen till en fas pga detta. Som tur var höll inte den andra killen (eller jag) med, så det blev precis som jag hade hoppats.
Nu återstår det att se ifall proppen kommer gå framöver, men jag tror faktiskt inte det. Den gamla 400v var visst ansluten till alla tre faserna (och jord), så jag har redan kört dubbelt i flera år utan att veta om det utan att något har hänt.
För helheten så beställde jag följande spis: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/HCE778353U/bosch-spis-hce778353u
Och tog tillägg, hemkörning och installation. Jag är väldigt nöjd med hur det hela löste sig.
Klicka här för att svara
