Anders, på VVS-kylcenter har jag sett att de har nån form av fog rengöring "Fog-rent" eller nåt sånt hette det, kan vara värt ett försök. Annars hett vatten, klorin och rotborste...
 
OK. Tack Matti, skall kolla på VVS Kylcenter ;) Har skrubbat och skurat med klorin i kväll :P
 
Prova med "allrengöringsmedlet" citronsyra (konc lösning). Verkar funka på allt från kalkfläckar till järnutfällning.
 
Ställer denna fråga i denna gamla tråd...

Vilka medel kan skada den underliggande fuktspärren?

Jörgen
 
Testade två medel från biltema. Dels Kalk-Fett-Rostlösare och den funkade inget vidare. Det hjälpte men blev inte som nytt igen.
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Kalk-fett-rostlosare-363901/

Testade också 36-0001 som annonseras som fästmassa på hemsidan vilket är fel. Bilden stämmer däremot med verkligheten... Den var grym och fogen blev som ny (tog ett sprey munstycke från en annan flaska för att kunna fördela jämnt, körde med konc. lösning)!

http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Vattentat-fast--och-fogmassa-360001/
 
josa100 skrev:
Testade två medel från biltema. Dels Kalk-Fett-Rostlösare och den funkade inget vidare. Det hjälpte men blev inte som nytt igen.
[länk]

Testade också 36-0001 som annonseras som fästmassa på hemsidan vilket är fel. Bilden stämmer däremot med verkligheten... Den var grym och fogen blev som ny (tog ett sprey munstycke från en annan flaska för att kunna fördela jämnt, körde med konc. lösning)!

[länk]
36-001 på biltema är Fälgförsegling
Är det det du använde?
 
nissenhj skrev:
36-001 på biltema är Fälgförsegling
Är det det du använde?
36-0001 var det.... :-)
 
Jag undrar om någon testat vanlig målartvätt? Det brukar ju ta bort alger... Men kan det skada fogarna?
 
Någon som provat detta?

http://www.youtube.com/watch?v=4eUeLgBh8yI

Rengöringsmedlen funkar om man är beredd att gneta som tusan. Killen i denna video kör med en "multimaster" med en borste på och det går mycket snabbt med endast vatten.

Testade även med en roto jet tvätt till en kärcher högtryckstvätt men det tar bort även färgen på fogen. Den gick från grå till gulaktig. Dessutom stänker det ju som tusan att köra med högtryck inomhus :)
 
josa100 skrev:
Någon som provat detta?

[länk]

Rengöringsmedlen funkar om man är beredd att gneta som tusan. Killen i denna video kör med en "multimaster" med en borste på och det går mycket snabbt med endast vatten.

Testade även med en roto jet tvätt till en kärcher högtryckstvätt men det tar bort även färgen på fogen. Den gick från grå till gulaktig. Dessutom stänker det ju som tusan att köra med högtryck inomhus :)
4:08 in i videon ser man att han borde göra rent HELA plattan, inte bara fogen. För övrigt verkar ju en eltandborste på steroider vara the shit :)
 
Nu har jag byggt en själv! Tog en diskborste från ikea och sågade av skaftet och borrade ett hål och satte på en ett bosch multiverktyg. Grymt effektivt till kakefogar men även till att rengöra diskbänken (blir brunaktig beläggning) och spisen!!!

CAM00036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joel.I.A och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.