Hej,

Har precis renoverat mitt kök och ska montera upp köksfläkten imorgon.
Är dock väldigt fundersam över en sak.

Har på väggen kakel som sitter på en betongvägg.
Hur går jag till väga för att borra i detta?
Börja med kakelborr (utan slag med maskinen) och sedan gå över till en vanlig betongborr?
Ska jag slå på slagborren när jag är igenom kaklet eller fortsätta utan och låta borren få jobba sakta?

Är rädd för att kaklet ska spricka om jag kör för hårt med slagborren...

Hej och välkommen!
Jag brukar borra genom kaklet med en lite större kakelborr än vad jag ska borra med i betongväggen så att jag har frigång i kaklet. Kaklet har aldrig spruckit för mig när jag gör så.

S
cadforall skrev:
Vid borrning klinker se till att använda en borr som har en variabel hastighet , som kan ställas in för att rotera mycket långsamt . Borra mindre ström är lämplig för detta ändamål.

Du måste använda en borrmaskin med en hård spets för borrning keramik . Metallborr är lämpliga för detta ändamål eftersom de inte kan borra genom den hårda ytan glasyr plattor. De byggvaruhus , kan du hitta en liknande övning . Om du är osäker , kontakta återförsäljaren , de är oftast väldigt skickliga i sådana butiker .

Ta två bitar av maskeringstejp och klistra in dem på keramiska plattor på "X" mönster , där du vill smita från plattan . Detta kommer att hjälpa till att stoppa borren glider på den hala ytan av plattan vid borrning . Använd en borrmaskin med variabel hastighet och börja mycket långsamt tills du bryta igenom ytfinish . Jag gillar att borra mycket långsamt fram till slutet av gånger , om jag inte är säker på att det kommer att fungera bra.

När du känner att borren rörde väggen , var försiktig och sakta ner borrning för att säkerställa en ren utgång på baksidan av plattan . När du probišili helt genom plattan , ändrar borret och använda lämpliga material, som var placerad platta. Du kommer förmodligen att behöva borra eller betong eller mindre för trä eller metall .

När jag gör ett hål i keramiska plattor , personligen jag nästan aldrig inte borra ett litet testhål . Men jag vet att vissa människor råd att göra det . Jag gillar att vara mycket opreznan och börja borra mycket långsamt för att se till att jag hade rätt och inte dra av de inställda hålen . Undantaget är om du har ett stort hål i fråga , men det är verkligen ovanligt
[bild]
dont use google translate. write in english. sentences becomes strange

S
237 tipsar bra. även cadforall fast menningarna blir konstiga

Tejpa kryss där du ska borra och borra i mitten, sätt inte hålet i fogen mellan 2 plattor då är det större risk att det spricker.
Det går att borra i kakel med en bra betongborr.
Borra utan slag och i låg hastighet, när du kommer till betongen så kan du slå på slagfunktionen.

http://www.hobbyman.se/hur-borrar-man-i-kakel/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.