Hej,
jag och min sambo skall kasta ut det gamla köket och sätta in ett nytt, fräscht och förhoppningsvis inte allt för dyrt kök (pekar mot Ikea Metod) i våran bostadsrätt.
Jag har skissat upp hur vi har tänkt det, samt hur det ser ut nu:

6qhwh9R.pngGqcJlxD.png

Och här är det nya (Metod):
yyWInHP.png275riMf.png

Spisen och diskhon skall alltså vara placerad på samma ställe som innan.
Hela den där stora "komoden"/byrån skall väck (ingen bärande konstruktion) men det går lite el i den och det sitter spottar i den. Hur går man tillväga när man river något sådant? Jag är helt med på att man behöver ta in en elektriker för att fixa elen och placera om dimrar/knappar som sitter i den nu, men kan man själv försiktigt riva den och låta kablarna hänga löst tills man anlitar en elektriker?

I det gamla köket så sitter utsuget och röret till fläkten inbyggt ovanför överskåpen, vilket tar upp väldigt mycket plats. Tror ni det skulle vara några problem att försöka bygga in det i överskåpen istället så vi kan utnyttja utrymmet bättre? Jag tror röret som går där idag är ganska tjockt, dels pga isolering. Finns det några riktlinjer för hur smalt rör man kan dra eller är det helt upp till föreningen?

Som ni ser har jag även placerat diskmaskinen en bit ifrån diskhon, är det några problem att man drar vatten och avlopp ca 2 meter extra?

Tacksam för alla svar och infallsvinklar till hur man fixar detta lilla kök så bra som möjligt, vi är öppna för fler förslag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.