Tänkte montera belysning under skåpen i köken, valt IKEAs "Utrusta".
Det är LED, ser ut lie som lysrör.

Är det snyggast att sätta hela vägen under skåpen dvs ända in i hörnet och sedan ut till kanten på skåpet?

Smakråd!

Lite svårt att förstå hur du menar, men personligen skulle jag satt det så att hela bänken blir jämnt belyst men att så lite ljus som möjligt sipprar ned på golvet. Om "ända in i hörnet" betyder ända in till väggen skulle jag inte gjort så eftersom väggen skulle bli belyst onödigt mycket.

Ok tack försökt lägga upp bild lyckas ej.

Jag menar det är som en lysramp man sätter upp och på IKEA har de satt den under skåpet och att den sitter ända ut till där skåpet slutar på änden.

"Åt andra hållet" är in mot ett hörn.

maecken skrev:
Lite svårt att förstå hur du menar, men personligen skulle jag satt det så att hela bänken blir jämnt belyst men att så lite ljus som möjligt sipprar ned på golvet. Om "ända in i hörnet" betyder ända in till väggen skulle jag inte gjort så eftersom väggen skulle bli belyst onödigt mycket.
Tror du förstår vad jag menar.

Tar gärna emot fler tips.

Det kan aldrig bli för mycket ljus på bänken, så ös på. Dock skulle jag nog sluta ca 1 dm innan vägg i hörnet och samma sak på andra sidan (öppet/ingen avslutande vägg?). Hur nära kanten man kan gå beror på ljuskällans spridningsvinkel längs med sig själv. (Tror det är ungefär samma sak som maecken menade mot innervägg.)

Skulle också välja att ha den en dm innanför framkanten och lika stort avstånd till sidokant och vägg. Borde bli snyggast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.