2 417 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Velar om spotlightplacering
Vi tänkte vi skulle skaffa spotlights till vårt nya kök (bygger hus), dom ger ju en liten extra lyxkänsla eller hur man ska beskriva det. Problemet är väl att få det bra, köket är inte ens färdigt så svårt att föreställa sig hur det ska bli. Elleverantören till huset kan installera spotlights och kontakter åt oss, 750kr per spotlight (inkluderar lampa och installation/kabeldragning/osv) och 1000kr för en dimmerswitch.
Försökte göra en skiss baserat på ritningen av köket men skissen är lite gammal (vi har flyttat om, lagt till skåp osv.), men detta var min första idé; 6st spottar med ca 90cm-1m avstånd från varandra. Efter jag funderat närmare på denna design så gillade jag inte det längre. Det ska lysa ner på bänken och även lysa upp skåpdörrarna så man får den där rätta "feelisen", nu lyser det på golvet och rakt i skallen på den som står där.

Jag gjorde en variant där jag också lagt dit de ändringar vi gjort i köket. tog bort ena spotlighten och flyttade in dom över bänkarna, istället för att försöka på en jämn utplacering försökte jag centrera dom mot skåpen dom hamnar framför istället.

Vad tror ni? Jag tycker om denna design men kanske en spotlight till kunde klämmas in där vid diskhon så det inte blir för stort mellanrum? Spottarna ska inte ge den huvudsakliga belysningen i köket, vi har två taklampor och tre fönsterlampor + lysrör under skåpen.
Här är exempel med 4st spots vid ena bänken, kanske det är bättre:

Försökte göra en skiss baserat på ritningen av köket men skissen är lite gammal (vi har flyttat om, lagt till skåp osv.), men detta var min första idé; 6st spottar med ca 90cm-1m avstånd från varandra. Efter jag funderat närmare på denna design så gillade jag inte det längre. Det ska lysa ner på bänken och även lysa upp skåpdörrarna så man får den där rätta "feelisen", nu lyser det på golvet och rakt i skallen på den som står där.

Jag gjorde en variant där jag också lagt dit de ändringar vi gjort i köket. tog bort ena spotlighten och flyttade in dom över bänkarna, istället för att försöka på en jämn utplacering försökte jag centrera dom mot skåpen dom hamnar framför istället.

Vad tror ni? Jag tycker om denna design men kanske en spotlight till kunde klämmas in där vid diskhon så det inte blir för stort mellanrum? Spottarna ska inte ge den huvudsakliga belysningen i köket, vi har två taklampor och tre fönsterlampor + lysrör under skåpen.
Här är exempel med 4st spots vid ena bänken, kanske det är bättre:

Satsa på bra belysning under överskåpen som lyser upp bänkarna. och sätt spottarna i taket en bit ut.
Ha spottar i taket med en bra spridningsvinkel så dom lyser på överskåpen eller ställbara som ni kan rikta lite.
Ha spottar i taket med en bra spridningsvinkel så dom lyser på överskåpen eller ställbara som ni kan rikta lite.
Ja precis, som första bilden.
Sen kan man fundera på om man vill en spott framför varje skåpstomme eller en framför varje dörr/lucka beroende på lite hur köket är utformat.
Sen kan man fundera på om man vill en spott framför varje skåpstomme eller en framför varje dörr/lucka beroende på lite hur köket är utformat.
Hmmm jag är inte säker på det ändå.
Jag vill ju ha spottarna mest för att "accentuera" standardbelysningen i köket (som är fullgod, så spottarna behöver inte fylla annan funktion än dekorativ/mysbelysning) och det känns som dom kommer för långt ut.
Mina föräldrar har spotlights på armar som är monterade ovanpå skåperna, jag ville gå efter samma effekt fast med takmonterade spotts istället, känns som dom kommer för långt ut och jag vill inte ha riktade spotlights utan dom ska gå rakt ner och ändå belysa skåpväggarna och det som syns av bänkarna.
Kanske ett mellanting mellan den första bilden och de andra alternativen, flyttar liite längre ut, typ där bänken slutar.
Jag vill ju ha spottarna mest för att "accentuera" standardbelysningen i köket (som är fullgod, så spottarna behöver inte fylla annan funktion än dekorativ/mysbelysning) och det känns som dom kommer för långt ut.
Mina föräldrar har spotlights på armar som är monterade ovanpå skåperna, jag ville gå efter samma effekt fast med takmonterade spotts istället, känns som dom kommer för långt ut och jag vill inte ha riktade spotlights utan dom ska gå rakt ner och ändå belysa skåpväggarna och det som syns av bänkarna.
Kanske ett mellanting mellan den första bilden och de andra alternativen, flyttar liite längre ut, typ där bänken slutar.
Redigerat:
Gått igenom det lite med el-leverantören, spottarna är av följande modell
http://www.svenskeldesign.se/inset-trend-75-swing-230v
LED lampa av följande märke kan monteras i den:
http://www.airam.se/produkterna/produktsokning/product/airam-led-par16-35-dim/
Han föreslog att vi lade till extra ljus framför kylen/frysen/ugnen och gjorde det i en rak linje. Spottarna kan vinklas så den ena kan vinklas inåt mot bänken. Problemet jag har är placeringen, för jag vill ha spottarna centrerade framför kylen/frysen/ugnen och inte långt ut, men ska man ha jämn placering mellan spottarna så blir det inte rakt framför skåpet och bänkarna som kommer "högst upp".
Jag föredrar den första tror jag, kan se bra ut fast man vinklar den ena. Eller så lägger man ut alla och vinklar dom innåt, men jag tycker det är fint då det kommer rakt ner. Därför vill jag ha spottarna över bänken, så kommer inte ens huvud och skuggar heller då man står där.


http://www.svenskeldesign.se/inset-trend-75-swing-230v
LED lampa av följande märke kan monteras i den:
http://www.airam.se/produkterna/produktsokning/product/airam-led-par16-35-dim/
Han föreslog att vi lade till extra ljus framför kylen/frysen/ugnen och gjorde det i en rak linje. Spottarna kan vinklas så den ena kan vinklas inåt mot bänken. Problemet jag har är placeringen, för jag vill ha spottarna centrerade framför kylen/frysen/ugnen och inte långt ut, men ska man ha jämn placering mellan spottarna så blir det inte rakt framför skåpet och bänkarna som kommer "högst upp".
Jag föredrar den första tror jag, kan se bra ut fast man vinklar den ena. Eller så lägger man ut alla och vinklar dom innåt, men jag tycker det är fint då det kommer rakt ner. Därför vill jag ha spottarna över bänken, så kommer inte ens huvud och skuggar heller då man står där.


Klicka här för att svara