Hej,

Jag är helt klar med mitt kök sånär på en detalj. Stänkskyddet.
Hittar inte det jag söker efter.
Jag är ute efter antingen borstad rostfri plåt eller borstad aluminium (spelar ingen större roll). Måttet skall vara 3600x400mm. Tjocklek 1,5-2mm (för att det inte ska bucklas så lätt när jag limmar det).

Är detta omöjligt att få tag på?
Har varit i kontakt med Tibnor, BE Group, som hänvisar till deras återförsäljare. Dessa kan inte fixa det, utan det måste specialbeställas, och då måste ordern vara över 10 000kr.

Är det helt omöjligt att få tag på detta?
Vill inte skarva mitt i köket, skulle bara se konstigt ut.

Hjälp mig med idéer och förslag.

Finns det några andra alternativ? Vill inte ha Ikea's Fastbo plattor, alldeles för många skarvar.

Tack!!

som ett billig och skarvfri alternativ:
bord till badrumsväggmattor (vinyl) är 49cm bredda och troligen tillräckligt långa.
Kräver avslutande lister i sidor för att se snyggt ut. Rätt stort urval av färg och mönster, tycker jag. Hur de tål värme? vet ej
gaia

Jag skulle försökt med en plåtfirma, eventuellt något halvstort företag som har tillverkning med sådant material.

Vi har Silestone (en kvartskomposit) både som bänkskiva och stänkskydd i köket. Går att få i bitar upp till 3.40 iaf (vet för det har vi). Vi är supernöjda med just Silestone och den enhetliga känslan av att ha samma utseende på skiva och stänkskydd.

Redigerat:
anthill skrev:
Vi har Silestone (en kvartskomposit) både som bänkskiva och stänkskydd i köket. Går att få i bitar upp till 3.40 iaf (vet för det har vi). Vi är supernöjda med just Silestone och den enhetliga känslan av att ha samma utseende på skiva och stänkskydd.
Jag ljög. Blev så osäker att jag var tvungen att gå och mäta: vi har en skiva som täcker 70+70+60+60+60 (trodde det var 80+80).

vet inte hur du tänkt behandla plåten innan den monteras, men om ni tänkt montera en vanlig borstad plåt så testa att köpa en liten rostfri plåt först som inte är behandlad och fingra lite på den. försök sedan göra rent den (:

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Därför jag kan tänka mig borstad aluminium som är lite mer tåligt för fettfläckar. Jag vet hur jobbigt det är att putsa rostfritt. Därför söker jag i första hand ett laminat (borstad rostfri eller aluminium) som är behandlad (ofta med ett lager lack eller en plastfilm utanpå).

Gör jag en sökning på rostfritt stänkskydd så får jag massa träffar på längder över 3 meter (som det ser ut på bild). Hur har dessa personer fått tag på detta?
Tex här: http://www.byggahus.se/forum/kok/121849-rostfritt-istallet-kakel-bilder.html#post879318

Jag bestämde mig för att köra på denna vägen:
http://www.berryalloc.com/se/sv/Walls/Kitchen-Wall#1940-7250

Köpte 3st skivor, 1200mm var. Vilket blir 3600mm som är precis vad jag behöver.
Detta är dessutom laminat, så det suger inte åt sig fett och fingeravtryck som borstat rostfritt skulle göra.
1300kr för 3st skivor. Helt acceptabelt.

Slänger upp bild på resultatet i min projekttråd om någon är intresserad :)

Annars hade ett alternativ varit att köpa två 2-meterslängder och svetsat ihop. Har sett rostfria svetsade detaljer där du knappt kunnnat urskilja skarven ens om du visste var den fanns. Så, en duktig svetsare hade löst det skitsnyggt. Hade kanske inte blivit den billigaste lösningen, men snyggt!

Jocke: hoppas du köpte lim också, har provat andra limmer men det som Alloc säljer funkar bäst

Plåtslagare har vad du söker. Vi har rostfri bänkskiva och lacobel (vitmålat glas) som stänkskydd.

Glasskiva 3,7m i ett stycke..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.