VARFÖR sitter blandarens vred på höger sida på nästan alla blandare som har det på sidan?
Finns det ngn speciell anledning till detta. För mig som är högerhänt (vilket merparten av alla människor är 70-90%) så känns det mer naturligt att hålla ex. en tillbringare eller kastrull med höger hand och vrida på kranen med vänster. NEJ då är kranh.... placerad på "fel sida"
Vore intressant om ngn hade en bra förklaring och teori om detta?...

Känns som du själv har svarat på frågan.. Är du högerhänt har du bättre precision i höger hand och att justera rätt temperatur med vänster hand skulle nog inte vara så enkelt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S
tycker att man(iallafall jag) håller panna å kastrull med vänstern, ska jag flippa pannkakor blir det ju dock högern.

agaton sax skrev:
Känns som du själv har svarat på frågan.. Är du högerhänt har du bättre precision i höger hand och att justera rätt temperatur med vänster hand skulle nog inte vara så enkelt.
Nej..... Jag är som högerhänt starkare i höger och varför skulle jag då vilja hålla en stor tillbringare eller stor kastrull som skall fyllas med vatten med vänstern. Sedan är det ju inte direkt ngn precisionsjustering på en blandare så det borde man ju klara med vänstern.

S
vi är ju alla olika.

ullberg
Värt att kolla upp om det går att vända den bak och fram kanske? två potentiella problem är 1) om pipen har en svängbegränsare och 2) diskmaskinsanslutning.

för 1) så brukar man ofta kunna ta bort den begränsningen, och på en del kranar går den att justera (min förra mora var "fritt justerbar 360 grader") så det går ofta att ordna.

Sitter diskmaskinsavstängningen på framsidan kan det ju bli lite strul, men egentligen, vore det inte skönt att slippa se den? bara den får plats bakåt så undrar jag om jag inte hade föredragit att ha den bakåt...

Sen kommer ju slangarna på undersidan i omvänd ordning. Men det går ju alltid att lösa.

• Gilla
asppie
  • Laddar…
Jag är högerhänt och bär nästan alltid saker med vänsterhanden. Då har jag högerhanden ledig att öppna dörrar/lådor/skåp och även vrida på kranen med. Att göra så simpla saker som att hålla en kastrull under en kran det är ju knappast något man behöver sin primära hand till.

Byt blandare...

images

• Gilla
asppie och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.