Jag har totalt hamnat i surdegsträsket, efter en del experimenterande så är det numera endast mjöl från Orga Kvarn, långpanna i botten på ugnen med vatten, baksten, 48 timmars jäsning och hela programm, ni fattar... Men alltså fortfarande en vanlig elspis där termostaten går till 275 C ungefär.

Men det finns små ugnar som är helt klädda med sten inuti, främst från Tyskland, 3 kW enfas, inte direkt billiga (1200 - 1800 EUR), men det finns ju värre och dyrare laster i livet än så...

Någon som har en sådan?

Annars så finns det i mitt hus, bakom en vägg, enligt hörsägen en riktig stenugn och det vore ju ett kul projekt att ta fram den, även om jag anar att det blir väldigt bökigt för vardagsbakning om man måste börja elda dagen innan!
 
3kW går ju bra på en 16A säkring, även 13A borde räcka om du säkrar upp ett 10A uttag så det ska fungera (nätt och jämnt)...

Min morfar hade stenungn, en sån riktig vedeldad och han började elda dagen före bak, ja... Det blev ett fantastiskt bröd, men jag personligen skulle inte orka hålla på så... kanske när jag blir pensionär... :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.