Hej, har precis flyttat in i en ny lgh och har unnat mig en diskmaskin. Eftersom köket är original från 60-talet så är ju inte måtten enligt dagens standard så det enda stället att ställa den var i städskrubben. Så jag rev ut inredningen, borrade hål och ställde dit diskmaskinen, jättebra.
Men, jag hade inte uppfattat att man inte fick någon topp till maskinen och sen så fick jag lära mig den svåra vägen att jag inte kan ha luckan öppen med massa disk för då välter hela maskinen framåt.
Min fråga är då, hur ska jag bäst gå tillväga för att "sätta fast" makinen och stoppar den från att ramla ur. Min tanke är en bänkskiva som jag sågar till och sätter in, men räcker det?
Bifogar en bild.
Tack på förhand,
E
Men, jag hade inte uppfattat att man inte fick någon topp till maskinen och sen så fick jag lära mig den svåra vägen att jag inte kan ha luckan öppen med massa disk för då välter hela maskinen framåt.
Min fråga är då, hur ska jag bäst gå tillväga för att "sätta fast" makinen och stoppar den från att ramla ur. Min tanke är en bänkskiva som jag sågar till och sätter in, men räcker det?
Bifogar en bild.
Tack på förhand,
E
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar alltså att man brukar få med vinklar när man köper diskmaskin? Det gjorde det inte här kan jag säga. Men då får det väl bära av till brägår'n imorn. De borde väl kunna hjälpa att såga till om man inte är så stadig på handen själv?
Lite osäker på vilken modell det är du har men på många nya bosch så är det tänkt att man skall skruva fast maskinen i sidorna (de gamla skulle skruvas uppåt. ) De nya har alltså ett hål i varje sida redo för detta. Du ser hålen om du öppnar luckan
Jo men de hålen har jag, problemet är att skåpet som jag stoppat in maskinen i är 55cm, maskinen är 45cm, så jag vet inte riktigt hur jag ska skruva fast den. Vill gärna ha den centrerat i skåpet och då tror jag det blir svårt / fult att skruva fast den i sidorna.
Borde finnas något hål i ovansida bakant som man kan sätta ett patentband i och skruva i väggen eller sidan på skåpet.
http://www.nords.se/shop/19970/art70/h5440/7825440-origpic-da2c98.jpg
Antagligen kan man montera en liten spikplåt i framkant mot skivan med, får nog trixa lite.
Huvudsaken är att det fästs stabilt utan att punktera plåten diskbaljan.
http://www.biltema.se/ProductImages/87/small/87-068_s.jpg
http://www.nords.se/shop/19970/art70/h5440/7825440-origpic-da2c98.jpg
Antagligen kan man montera en liten spikplåt i framkant mot skivan med, får nog trixa lite.
Huvudsaken är att det fästs stabilt utan att punktera plåten diskbaljan.
http://www.biltema.se/ProductImages/87/small/87-068_s.jpg
Det var ingen dum idé! Ska kika på det, måste ändå iväg och köpa bänkskiva så ett patentband borde vara en enkel match att få med.corre skrev:
@xdigger Tummen sitter ju bäst där
Nu, i någon faderlig desperation, fick säkerheten gå före estetiken. Makinen puttades åt ena sidan och en skruv sattes in. Hellre lite mer utrymme på sidan än att en unge får maskinen över sig.. Det ska ju klängas och pillas något förbannat på alla maskiner. Men men, ska ändå ta mig iväg och köpa en bänkskiva och försöka fästa lite bättre.
@Andy, dörren är bortplockad, var precis så djupt att man fick in maskinen, eftersom dörren är falsad eller vad det heter så "går den in" 2 cm i skåpet när man stänger... Elen ska fixas, har inte för avsikt att låta en förgreningskabel ligga och trälla på trekvart, får ju inte se fattigt ut
Men maskinen kom idag och jag var bara tvungen att premiärvisa direkt. Ett uttag ska sättas in i skåpet och även en mikro på sikt.
Tack för alla svar och åsikter, jag är nybliven "hemmafixare" - mycket vilja, lite kunskap. Så det kommer säkert mer i framtiden.
Erik
@Andy, dörren är bortplockad, var precis så djupt att man fick in maskinen, eftersom dörren är falsad eller vad det heter så "går den in" 2 cm i skåpet när man stänger... Elen ska fixas, har inte för avsikt att låta en förgreningskabel ligga och trälla på trekvart, får ju inte se fattigt ut
Tack för alla svar och åsikter, jag är nybliven "hemmafixare" - mycket vilja, lite kunskap. Så det kommer säkert mer i framtiden.
Erik
Liten uppdatering,
var och handlade bänkskiva, blev en liten skvätt över så den kommer att få fungera som hylla åt mikron som ska inhandlas.
Skivan ska sen oljas in i något teakig färg så att det passar resten av köket plus att jag nog sätter lister på insidan också, insidan av skåpet ska även målas.
Känner mig rätt så nöjd ändå med hur det blev.
var och handlade bänkskiva, blev en liten skvätt över så den kommer att få fungera som hylla åt mikron som ska inhandlas.
Skivan ska sen oljas in i något teakig färg så att det passar resten av köket plus att jag nog sätter lister på insidan också, insidan av skåpet ska även målas.
Känner mig rätt så nöjd ändå med hur det blev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken trevlig lite kaffebryggarhörna du fått nu!
En kvarn, en Rancilio och och en bryggtrattshållare kvar bara
Skänt å sido, facket på sidan bli ju en utmärkt plats för skärbrädor och någon handdukshållare nu.
En kvarn, en Rancilio och och en bryggtrattshållare kvar bara
Skänt å sido, facket på sidan bli ju en utmärkt plats för skärbrädor och någon handdukshållare nu.
Braårsta skrev:Liten uppdatering,
var och handlade bänkskiva, blev en liten skvätt över så den kommer att få fungera som hylla åt mikron som ska inhandlas.
Skivan ska sen oljas in i något teakig färg så att det passar resten av köket plus att jag nog sätter lister på insidan också, insidan av skåpet ska även målas.
Känner mig rätt så nöjd ändå med hur det blev.
[bild]
Ett sista tips är att montera ångspärren. Den skall ha funnits med i maskinen. En plåtbit som du fäster under skivan precis i framkant. Den förhindrar att vattenångan gör skivan ful av vattenångan.