jag limmade på 18mm plywoodremor under och klämde fast hällen i dessa.

saturnus skrev:
att inte montera hällen med de bifogade hållarna, är slarv och okunnighet. Då gör ni kanske likadant med den nedfällda diskhon. Nej detta blir inte godkänt vid en besikning: OM NU BESIKTNINGS MANNEN UPPTÄCKER DET, man kan även undra vad elektikern anser om detta, att hällen skall upp och ned varje gång man skall torka av kring hällen. Ni som får ert kök monterat bör se upp med detta skojeri, att inte montera hällen enligt anvisningar. Det händer ibland att det kokar över, är hällen inte fastspänd, kommer detta att rinna ned på ungnen, och vem skall då tvätta rent här med en fuktig trasa.
Deltar inte längre i denna tråd, med en undran, om hur era köksbyggen ser ut egentligen
Hällen är tung och ligger på en packning som tätar. Man kan inte dra åt mycket hårdare än så även om man använder beslag, en glashäll utan kant kan tvärtom knäckas. Varför skulle det rinna förbi packningen om det kokar över?

Hällen ligger alldeles utmärkt av sin egen tyngd.

saturnus skrev:
att inte montera hällen med de bifogade hållarna, är slarv och okunnighet. Då gör ni kanske likadant med den nedfällda diskhon.
Nedfälld diskho är definitivt okunnighet. ;)

• Gilla
Hus-kvarna
  • Laddar…
Jag har lagt min häll löst på min kompaktlaminat. Det funkar hur bra som helst så jag ska inte lägga tid på att montera hällen med hållarna.

Induktionshällar läggs endast på bänkskivan, spänns ej fast underifrån, finns absolut ingen anledning till detta. Hällen ligger på plats av sin tyngd och listen runt hällkanten tätar.

Paul-Staffanstorp
saturnus skrev:
att inte montera hällen med de bifogade hållarna, är slarv och okunnighet. Då gör ni kanske likadant med den nedfällda diskhon. Nej detta blir inte godkänt vid en besikning: OM NU BESIKTNINGS MANNEN UPPTÄCKER DET, man kan även undra vad elektikern anser om detta, att hällen skall upp och ned varje gång man skall torka av kring hällen. Ni som får ert kök monterat bör se upp med detta skojeri, att inte montera hällen enligt anvisningar. Det händer ibland att det kokar över, är hällen inte fastspänd, kommer detta att rinna ned på ungnen, och vem skall då tvätta rent här med en fuktig trasa.
Deltar inte längre i denna tråd, med en undran, om hur era köksbyggen ser ut egentligen
Har ju fullständigt missat detta inlägg och måste ju bara svara...

Inte för jag vet vem du är och vad du har för några färdigheter i livet, men köksmontage och montage av hällar verkar du ju inte veta så mycket om iaf... ;)

Finns INGEN besiktningsman som skulle klanka ner på detta tillvägagångssätt då det endast är ett fåtal hällar som det medföljer skenor till och dessa skenor går som sagt inte att fästa om det handlar om granit heller.
De fyller ingen funktion eftersom tätningslisten tätar lika bra utan dessa skenor och detta är väl en anledning till att de flesta inte skickar med dessa skenor längre.

VAD skulle elektrikern bry sig om ifall man lyfter sin häll för att rengöra kanten runt den...
Troligtvis lika lite som han skall bry sig om man drar fram kylen för att rengöra bakom denna... ;)

En spishäll "spänns" inte fast då det är glas som då riskerar spricka... !!!
Uselt av dig att ens lägga fram den dåliga jämförelsen med en nedfälld diskho !

Våra köksbyggen ser alldeles formidabla ut och är proffsigt monterade p.g.a att vi har kunskap om vad vi gör. ;)

Ditt inlägg visar dock på att du i detta fallet mest är ute och cyklar och inte har kunskap i ämnet ! :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Har ju fullständigt missat detta inlägg och måste ju bara svara...

Inte för jag vet vem du är och vad du har för några färdigheter i livet, men köksmontage och montage av hällar verkar du ju inte veta så mycket om iaf... ;)

Finns INGEN besiktningsman som skulle klanka ner på detta tillvägagångssätt då det endast är ett fåtal hällar som det medföljer skenor till och dessa skenor går som sagt inte att fästa om det handlar om granit heller.
De fyller ingen funktion eftersom tätningslisten tätar lika bra utan dessa skenor och detta är väl en anledning till att de flesta inte skickar med dessa skenor längre.

VAD skulle elektrikern bry sig om ifall man lyfter sin häll för att rengöra kanten runt den...
Troligtvis lika lite som han skall bry sig om man drar fram kylen för att rengöra bakom denna... ;)

En spishäll "spänns" inte fast då det är glas som då riskerar spricka... !!!
Uselt av dig att ens lägga fram den dåliga jämförelsen med en nedfälld diskho !

Våra köksbyggen ser alldeles formidabla ut och är proffsigt monterade p.g.a att vi har kunskap om vad vi gör. ;)

Ditt inlägg visar dock på att du i detta fallet mest är ute och cyklar och inte har kunskap i ämnet ! :rolleyes:
Saturnus kanske har lärt sig med tiden? Det var ju trots allt ett år sedan han skrev inlägget ! :)

Paul-Staffanstorp
verktygsgurun skrev:
Saturnus kanske har lärt sig med tiden? Det var ju trots allt ett år sedan han skrev inlägget ! :)
Ha ha... det missade jag.... fick för mig det var nu i november... :o

Tack vare kungcocos som drog upp tråden till ytan igen ;)

(måste ju skylla på nån) hehe

En aspekt med dessa skenor är att de avlastar glaset som ska bära upp både häll och kanske 4-5 grytor med mat- vatten mm. Det blir ganska tungt. En del tillverkare kräver att dessa ska användas så att spisen bärs upp av metallramen och tätas men listen under glaset. Det tar en minut att skruva dit. Tillverkaren skickar väl inte med extra delar för att det är kul ?

Hus-kvarna skrev:
En aspekt med dessa skenor är att de avlastar glaset som ska bära upp både häll och kanske 4-5 grytor med mat- vatten mm. Det blir ganska tungt. En del tillverkare kräver att dessa ska användas så att spisen bärs upp av metallramen och tätas men listen under glaset. Det tar en minut att skruva dit. Tillverkaren skickar väl inte med extra delar för att det är kul ?
Och en annan aspekt är att om hällen monteras på dessa skenor kommer frun/mannen i huset aldrig lyfta upp för att rengöra under. Hällen sitter så hårt att få vågar använda den kraft som behövs.
Jag har lyft på många hällar, fördelningen är rätt lika vad det gäller skenor eller ej.
Har inte varit med om att glaset knäckts pga tyngden från kastruller. Glasskador beror nästan alltid av nedfallande objekt från fläkten (typ kryddburkar)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.