P
Jag har en köksö med en 2x3 m stor granitskiva i ett stycke. Den väger säker 500-600kg. Den är lagd över vanliga skåpstommar från HTH. Det blir ca 50 kg belastning på varje stomme. Jag har dock ångest för att det förr eller senare brakar ihop. Blir det en vattenläcka och stommarna blir våta, så är jag övertygad om att det brakar. Min tanke är att ställa något stativ eller annat centrerat under som kan ge mer bärighet. Har ni något förslag?

räcker förmodligen bra med bara skåpstommarna. om du är orolig för fuktskada så kanske en fuktsensor/fuktlarm under skåpen passa bra.

Har svårt att tro att vikten skulle vara något problem. Kollar man på bärigheten på vanliga utdragslådor så är det ju ofta 30 kg per låda. Har man tre sådana lådor så blir det lägg uppemot 50-60 kilo på en vanlig stomme och då ligger lasten på ett fåtal skruvar i stommen. En bänkskiva borde vara en mycket gynsammare last.

Ring och kolla med HTH, säger de att det inte är något problem så kan du garanterat sova gott.

Stommarna håller, det är benen eller sockeln som kan vara svaga länken...

P
Jag hör att det håller, men jag känner mig inte tryggare för det. Hjälp mig stötta upp skivan. Hur?

En eller flera stående MDF-skivor mellan skåpen borde kunna styva upp det hela.

P
Det funkar inte, kan inte lyfta bort skivan.

Det finns bordsben i metall med justerbar höjd i de flesta välsorterade järnaffärer.

Skicka en bild så ska vi skingra dina oroliga tankar.
Spontant tror jag att EN skåpstomme tål 500 KG.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.