Hej, Går det / får man fälla in en spishäll i en rostfri diskbänk ?

Jag är i planeringsfasen för en köksrenovering på en förskola.
Förskolan är kooperativ så den här sortens uppdrag landar på icke-proffs, alltså mig.
Idéen är att ha en klassisk rostfri diskbänk med sin överlägsna funktionalitet, och nu följd-idéen att fälla in en spishäll i denna. Tippar det en halv kastrull så är det enklast möjligt att göra rent, och förhoppningsvis inget spill på golvet.
Dessutom skall just denna diskbänk ha en diskho som klarar en ugnsplåt.
Men eftersom stål är stål och väldigt ledande vad gäller elektricitet så dyker frågeställningen upp.
Får man / bör man ?
( Jobbet att fälla in den överlåter jag om det är ok på tillverkaren av diskbänken, den blir special ändå.)

Finns väl inget som hindrar det om det inte finns specialregler för förskolor etc.Det finns ju så kallade trinett kök med spisplattor på diskbänken med kylskåp under.

Redigerat:
Om jag bygger om köket någon gång så kommer jag absolut att fälla in hällen i en rostfri diskbänk. Det måste ju vara hur bra som helst - bara att raka ner allt smuts från hällen till slasken.

Ser väl heller inget egentligt hinder, förutom att om man sågar hål i en rostfri bänk som inte är gjord för det, så kan den kanske bli sladdrig. Beträffande elen så vet jag inte om det är ok, men en spis är ju tillverkad av stål.

Helt ok att fälla in häll. Pratade precis med Marbodal om denna lösningen idag då vi vill ha hel rostfri med sarg.

Jag hade min häll infälld i min lägenhet jag hade och det var både praktiskt och snyggt. Men det bör nog vara av den sorten som är måttanpassad då dessa limmas mot spånskiva e.dyl. Den klassiska rostfria blir för sladdrig och de har väl oftast en svag lutning mot hoarna vilket inte blir optimalt om man vill steka pannkakor.

Jag har snokat runt lite.
Försökte få information från både Ikeas köks -nånting och Electrolux. Totalstopp.
Ett av svaren från Ikea " Vi har inte det i vårt sortiment så vi rekommenderar inte det".
En annan fin kommentar " Vi rekommenderar inte att man fäller in en häll i en plåt för det blir varmt".
Båda informatörerna var på nivån att veta att spishällar är blanka på översidan och blir varma när strömmen är på, sen är kunskaperna slut.

Bollade frågan med en kollega istället.
Han tipsade om att se till att bänken tillverkas av omagnetiskt rostfritt. då kan den inte ta del av eventuella läckor i magnetfältet från hällen.
Se till att det finns en anslutningspunkt för en skyddsjord. Skulle "worst case scenario" inträffa så är bänken jordad. ( Och att det finns jordfelsbrytare.)
Se till att det finns en underlimmad spånskiva för styvheten runt hällen. Firman i länken ovan har det som standard.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.