Kök
62_an: Har ett Faktum-kök som jag ännu inte gjort helt klart. Bl.a. så har jag inte satt in inredningen i 57-skåpet som finns längst ner under ugnen i det höga inbyggnadskåpet. Anldningen är att delarna inte passade :| Hade från början tänkt ha två st lådor innanför dörren med specialfronterna för inbyggda lådor. Men det visar sig att lådorna är för djupa för inbyggnadsskåpet som
Gnagare i Bajenhöjden: Köpte stommar på Ikea så där var det ingen leveranstid alls. Luckor och beslag beställdes av Järfälla kök i mellandagarna, beräknad leverans var då slutet av vecka 9. På måndagen vecka 10 levererades allt så jag var helnöjd.
n_sandstrom: Tja, det kanske egentligen är en "svalare rumstemperatur" jag egentligen saknar. Jag märker att bröd, grönsaker osv börjar mögla på ett par dagar i lägenheten, medans dom lätt höll sig i över en vecka i villan. Villan brukar väl hålla runt 19-20 grader, och lägenheten 21-22. Nya lägenheten har dessutom eftermiddgas och kvällssol rakt in i köket, så den lär bli värre på den
Atom: Vi har dragit en slang under skåpen. Den ligger ca 5cm från golvet och sen avslutar med vinklat anslutning. Vid behov kan man dra ut skåpen då vi inte limmade fast dessa. P.s. utkastaren kan förkortas.Bara att dela på och såga 2 delar lika mycket.
AndersS: Jag hade skurit/sågat bort den trasiga delen av gipsskivan och sedan satt dit ny gips. Behövs bara en gipsskiva för 100:- att såga ut passbitarna från och lite skruv. Visst kan man försöka spackla det jämnt, men sådant fixande brukar sedan visa sig ta längre tid att få bra och även kunna kosta mera.
Robert 75: [citat] Fick till svar av IKEA att de slutat med kökskampanjerna men att de precis haft erbjudande på vitvarorna.
nochl: [citat] Snyggt, gör gärna det så har jag en anledning till att lära mig sketchup.
Bigfoot: Jag läste någonstans att sådana handtag som du har börjar bli eftertraktade så om dom är i bra skick kanske du ska lägga undan dom i alla fall om resten åker i containern.
smiler: Stommar är nästan aldrig riktigt i vinkel oavsett märke. Men se till att få framsidan jämn, i värsta fall får man slipa dom jämna i överkant. Tvivlar dock på att många lägger ner de extra pysslet för att få de bäst :) Använder du inte skenan så montera ihop flera skåp med varandra innan du fäster dom i väggen, lättast så :)
Sherm: Hej, tänker renovera köket i min bostadsrätt och planerar att ta färjan från Karlskrona ner och handla i Gdynia sakerna, Tänkte att någon kanske ville dela resan med mig, T&R kostar runt 3000 kr. Så om du köper en diskho i polen så har du betalat för överfarten. Om någon är intresserad så hör av er på PM. Jag bor i Helsingborg.
Music Man: Att de flesta hantverkare, VVS-gubbar verkar ogilla ikeas nya stommar pga att de är så låga :) Släng ut en förfrågan på Offerta.se oftast har de även bra rabatter om man köper det genom snickare.
pjkw: Vi är tyvärr låsta vid att ha kolfilterfläkt som mest sprider ut stekoset i lägenheten. För att ge den något bättre förutsättningar så tänkte jag byta kolfiltret eftersom det är minst ett år gammalt, men mest troligt har det aldrig bytts om jag känner tidigare ägare rätt.... Nu visar det sig att det kolfilter vår fläkt använder har slutat säljas av IKEA, det går fortfarande
imported_Benno: [citat] Det finns ingen risk för att skåpen dinglar på väggen med några kg porslin i. Dessutom sitter ju skruvfästena ofta en bit ned i stommen så delen ovanför skruven håller emot om inte väggen är extremt ojämn. Vid flera skåp sida vid sida skruvas alla ihop till en enhet som ytterligare fixerar allt. Om man bygger en reglad gipsvägg och vet vilka skåp man skall ha kan man lägga
Byggtrixx: Har fått erbjudande att bli referensperson till Crown kök och kommer därför kunna få ett fördelaktigt pris. Men jag vill ju inte köpa grisens säcken... Så finns det nån som har några erfarenheter av crown kök? Både pos som neg tas tacksamts emots!
DejvidK: Jag har en sprucken platta över köksbänken(som jag har för avsikt att byta i samband med omfogning, när det nu blir av..). Jag testade att med en tunn pensel "måla" i lite emaljfärg som jag råkade ha liggande. Resultatet är under omständigheterna helt ok och vet man inte om sprickan så passerar den obemärkt.
Tomas J: Glömde säga att vi bor i ett gammalt hus med självdrag och eldar i vedspis som inte har tilluft utifrån, innebär det problem om man drar imkanal?
Tomas J: Tack så mycket för svaret Gnagaren, det kom annat emellan därav min sena respons.
ivarssonivar: Finns ju några olika typer av 2-kupiga betongpannor men i länken är det färdiga till dom vanligaste: http://www.benders.se/sortiment/tak/ventilation-genomforing/
AndersS: Inget svar men en reaktion på trådens namn, motsatsen till bra brukar vara dålig. Eller är det bara jag som är konservativ med språkbruk och utifrån vad som låter mindre trevligt ;)
peroande: Rengöringstabletterna brukar bestå av någon syra (t.ex. citronsyra) för avkalkning (mycket skit sitter fast med kalken också), diskmedel (löser fett) och parfym (får det att verka renare än det är). Citronsyra och diskmaskinsmedel är ett billigare sätt att få samma sak.
vickan11: Tack för alla tips och råd! De var till stor hjälp när jag botaniserade bland kranar. En uppgift som visade sig vara mycket mer besvärlig än jag hade tänkt mig. Höga köksblandare är idag verkligen är jättehöga. De kom för nära överskåpen. Så de flesta höga kranar gick bort bara därför. Och var de inte för höga så var de för låga. Eller så gick de inte att vrida mer än
ESSC: [citat] Köpte nya (inte ikea) i samband med bytet av häll, just för att de gamla inte skulle skada.
thomas33: Jo, lite virke skadar inte, för hålet är väldigt stort. Var bara lite försiktig, när du sprutar fogskummet, för det expanderar ordentligt. Bättre att spruta i ett par omgångar med en tio minuters paus, så får du mer koll. Det som sen pyst över, kan du skära loss några dagar senare med en kniv om du vill ha det prydligare inne i skåpet,
Ramnemark: Jag har köpt hide-a-lite ledlist. Finns på elbutik.se bl.a. Finns i olika färger 2600k-6000k beroende på hur gult/vitt/blått ljus du vill ha (2700k motsvarar färgen på en vanlig glödlampa). Det är svårt att säga avstånd från skåpet för spotten. Det beror på vilken spridning det är på ljuset från den. I den inredningen jag har sitter de såhär: [bild]
Enk Projektet: Behåll det själv i stället :) Kanske byta bänkskiva och knoppar bara.
Gnagare i Bajenhöjden: Om du vill vara konsekvent med den lite äldre stilen på luckorna och beslagen ska du absolut inte köra på ljusgrå fog. Du behöver inte köra svart heller, men en lite mörkare grå skulle bli snyggt.
MRAnonymus: Om ingen säger emot blir det 45 höga reglar. Blir ju enkelt om diskmaskinen osv ska upp också.
Knerten: [citat] Absolut, blir nog bättre! 2300kr för en rostfri fläkt tycker jag var billigt ändå, då passar det filtret du länkade! Tackar för tipset.
verktygsgurun: Kan du inte bara säkra upp beslagen med en extra skruv alternativt borra ett nytt hål så är saken ur världen ? Ibland e det enklare än o hålla på o bråka med bångstyriga företag.