21 895 läst ·
17 svar
22k läst
17 svar
Bänkskiva hörn, blir GALEN!
Sida 1 av 2
Hej alla duktiga byggare!
Har bigproblems med mitt vinkelkök. Ska köpa ny bänkskiva i ek och vill helst ha den snesågad, 45 graders vinkel.
Mina snickarbekanta säger bara "Det är inte så man gör"!
Varför gör man inte så? Hur ska jag få till min 45 gradersvinkel? Vill absolut inte ha raka vinklar. Men om det är det enda sättet, hur gör jag?
Folk pratar om kex, lamellfräs osv osv. Att man måste fästa med diverse konstiga prylar. Min tanke är väl snarare, dra fram en cirkelsåg, såga 45 grader på varje skiva, KLART! Varför funkar inte det?
Vill även tillägga att jag är vanlig hemmapulare och har således bara de vanliga verktygen hemma.
Blir alldeles tokig på allt googlande :x Kan någon snälla hjälpa mig?
// Vajua
Har bigproblems med mitt vinkelkök. Ska köpa ny bänkskiva i ek och vill helst ha den snesågad, 45 graders vinkel.
Mina snickarbekanta säger bara "Det är inte så man gör"!
Varför gör man inte så? Hur ska jag få till min 45 gradersvinkel? Vill absolut inte ha raka vinklar. Men om det är det enda sättet, hur gör jag?
Folk pratar om kex, lamellfräs osv osv. Att man måste fästa med diverse konstiga prylar. Min tanke är väl snarare, dra fram en cirkelsåg, såga 45 grader på varje skiva, KLART! Varför funkar inte det?
Vill även tillägga att jag är vanlig hemmapulare och har således bara de vanliga verktygen hemma.
Blir alldeles tokig på allt googlande :x Kan någon snälla hjälpa mig?
// Vajua
Kan tänka mig ett antal anledningar;Vajua skrev:
1. Stort materialspill
2. Skarven blir onödigt lång
3. Om hörnet inte är exakt 90° så är det nästan omöjligt att få till en bra passning
4. Du måste göra två sågsnitt istället för noll (om hörnet är exakt 90°) eller ett.
Men det är klart att det går om det verkligen är så du vill ha det. Angående kex så handlar det ju om hur du fäster skivorna i varandra på ett vettigt sätt. Hade du tänkt att de bara skall ligga mot varandra? Limmas? Men det går ju att kexa även en 45° vinkel.
Redigerat:
Tack för svar!cpalm skrev:Kan tänka mig ett antal anledningar;
1. Stort materialspill
2. Skarven blir onödigt lång
3. Om hörnet inte är exakt 90° så är det nästan omöjligt att få till en bra passning
4. Du måste göra två sågsnitt istället för noll (om hörnet är exakt 90°) eller ett.
Men det är klart att det går om det verkligen är så du vill ha det. Angående kex så handlar det ju om hur du fäster skivorna i varandra på ett vettigt sätt. Hade du tänkt att de bara skall ligga mot varandra? Limmas? Men det går ju att kexa även en 45° vinkel.
Om vi utgår från att hörnet är exakt 90 grader, hur gör jag? Sågar bara 45 graders vinkel?
Tänkte väl bara lägga dom emot varandra och foga med silikon, limma fast skivorna i stommen
Jag tror att man måste fästa skivorna i varandra pga. att diagonalen (snittet i 45grader ) blir så långt.
Ställer du något tungt i kanten på ena skivan kanske den sviktar och sjunker ner någon mm.
Och som jag fattar använder man just kex för att fästa ihop 2st skivor.
Men det finns säkert hur många sätt som helst att förbinda skivorna.
Ställer du något tungt i kanten på ena skivan kanske den sviktar och sjunker ner någon mm.
Och som jag fattar använder man just kex för att fästa ihop 2st skivor.
Men det finns säkert hur många sätt som helst att förbinda skivorna.
Det funkar nog, men jag hade struntat i silikon och använt en fog eller nåtmassa som är slipbarVajua skrev:
lättare att få skarven snygg och hållbar då.
Man måste fixera 45 grader så att skivorna låses mot varandra. Men det behöver inte vara kex, om det finns plats undertill kan du lägga en stödbit som båda skivorna skruva och limmas mot.
Får du inte plats med stödbit så skulle jag se till att fräsa spår så man kan kexa eller med annat material fixera dem.
Och det kan även fungera att skruva och limma i stommen, beror helt på stommar och hur du lyckats på det helt plant.
Får du inte plats med stödbit så skulle jag se till att fräsa spår så man kan kexa eller med annat material fixera dem.
Och det kan även fungera att skruva och limma i stommen, beror helt på stommar och hur du lyckats på det helt plant.
Sen är det förstås alltid en frågan om vilken "finish" man vill uppnå, även i relation till arbetsinsats och kostnad.
Spontant känns det lite bakvänt att göra sig besväret att få till en 45° skarv (vilket jag utgår från är ett estetiskt önskemål) och sedan göra ett taffligt arbete med fogningen.
P.s. kan dock tipsa om att göra 45° skarven innan skivorna kapas in, så att det finns mån att justera snittet om det behövs.
Spontant känns det lite bakvänt att göra sig besväret att få till en 45° skarv (vilket jag utgår från är ett estetiskt önskemål) och sedan göra ett taffligt arbete med fogningen.
P.s. kan dock tipsa om att göra 45° skarven innan skivorna kapas in, så att det finns mån att justera snittet om det behövs.
Man brukar ju alltid spänna ihop träskivor som skall ligga mot varandra p.g.a. rörelse. Det finns färdiga beslag för detta och de går naturligtvis att använda även på en 45* skarv. Jag tycker också att det låter snyggare att göra så, speciellt när kanterna ofta är lite fasade på skivorna. Köper du skivan på t.ex. Bauhaus kan de göra detta åt dig.
Jag tror att risken är större för krympspringor med 45 snitt. Jag har en ca 70 cm bred ekskiva i mitt kök som ligger an mot en rosfridiskbänk. Under torrperioden krymper skivan 1-2 mm på bredden på bredden. Om skivorna limmas eller skruvas i stommen tror jag att du kommer få onödiga spänningar under året. Det är bara vad jag tror.
Rent sågtekniskt ser jag inga svårigheter med att göra 45 snitt och sammanfoga. Man börjar med mallar och anpassar dem så att rätt vinklar uppnås och sedan används mallarna när ekskivorna skall sågas. För sammanfogning finns speciella skruvförband. Det går förstår att fräsa med notfräs och sammanfoga med lösfjäder, men då går det inte att plocka isär skivorna.
Rent sågtekniskt ser jag inga svårigheter med att göra 45 snitt och sammanfoga. Man börjar med mallar och anpassar dem så att rätt vinklar uppnås och sedan används mallarna när ekskivorna skall sågas. För sammanfogning finns speciella skruvförband. Det går förstår att fräsa med notfräs och sammanfoga med lösfjäder, men då går det inte att plocka isär skivorna.
För att få skarven att hålla, se till att skivan har rörelsemöjlighet där den skruvas fast, dvs stora hål i materialet som skivan fixeras vid och sedan skruv med stor bricka som låter den röra på sig. Med den lösningen så belastar men inte 45 graders skarven.
Redigerat:
Tack för alla svar! Dock känns allt så invecklat. ÄR det verkligen såhär svårt att bara byta en bänkskiva? :screwy:
1. Vad är det för beslag man kan köpa utan att behöva kexa? Och vart köper man det? Har inte tillgång till sådan maskin.
2. Vilket verktyg använder man för att kapa skivorna? Cirkelsåg?
Får tuppjuck av allt det här, förstår nu varför man går utbildning
1. Vad är det för beslag man kan köpa utan att behöva kexa? Och vart köper man det? Har inte tillgång till sådan maskin.
2. Vilket verktyg använder man för att kapa skivorna? Cirkelsåg?
Får tuppjuck av allt det här, förstår nu varför man går utbildning
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
http://www.vedum.se/kok/tillbehor/tillbehor-till-bankskivor/392011-skarvbeslag-bankskivor-(3-kpl)
Se sidan 3 i den här monteringsanvisningen:
http://www.vedum.se/storage/ma/1897...4955ac0a48440b6/pdf/-5/BänkskivorTrä39271.pdf
Se sidan 3 i den här monteringsanvisningen:
http://www.vedum.se/storage/ma/1897...4955ac0a48440b6/pdf/-5/BänkskivorTrä39271.pdf
Att sätta kapa in en vinklad bänkskiva i 45 grader och få den helt tät i skarven utan att fuska med fogmassa är nog bland de svårare momenten i att sätta ett kök och det som direkt syns om man inte får det bra. Så du har uppfattat budskapet i tråden riktigt, det är svårt.Vajua skrev:Tack för alla svar! Dock känns allt så invecklat. ÄR det verkligen såhär svårt att bara byta en bänkskiva? :screwy:
1. Vad är det för beslag man kan köpa utan att behöva kexa? Och vart köper man det? Har inte tillgång till sådan maskin.
2. Vilket verktyg använder man för att kapa skivorna? Cirkelsåg?
Får tuppjuck av allt det här, förstår nu varför man går utbildning![]()
Saknar man dessutom erfarenhet och kanske rätt maskin, tja det kan bli en dyr erfarenhet.
Sedan är allt beroende av vad du kan acceptera i finish och det vet du bara själv.
Redigerat:
Tack för svar allihop!
Har nu varit på Bauhaus för att köpa skivorna, där tar dem ca 4K för en bänkskiva och 1200 minst för att såga vinkel inkl kex och fäste. Ska bara ha "provisoriskt" så kände att 5K var lite väl för bara bänkskiva.
Kör på raka kanter istället och hoppas på det bästa!
Har nu varit på Bauhaus för att köpa skivorna, där tar dem ca 4K för en bänkskiva och 1200 minst för att såga vinkel inkl kex och fäste. Ska bara ha "provisoriskt" så kände att 5K var lite väl för bara bänkskiva.
Kör på raka kanter istället och hoppas på det bästa!
För 6 månader sedan byggde jag kök och gjorde just 2 st 45-graders (nästan) hörn. Då jag gjorde två stycken kunde spillet minimeras.
I mitt fall var väggen inte exakt 90 grader så jag gjorde en enkel mall av board för att få exakt rätt vinkel på snitten och kapade dessa med en ny klinga. Gjorde ett par styrningar för att få höjden 100% rätt med hjälp av pluggar/domino och sedan två spännbeslag för att kunna dra ihop skarven rejält. Längs fogen vanligt vattenbeständigt trälim.
Slipade av skarv och bänkskiva med 320-papper och vaxade med osmo. Perfekt resultat och inga problem med rörelse under vinter, vår eller sommar. Skarven är 100% tät.
Tid:
Åtgång en kväll
Verktyg:
Såg med vass klinga
Domino för pluggar, borde gå att borra för vanlig plugg eller kex eller fräsa spår för att lägga en styrremsa.
Fräs för spännbeslagen, funkar med borr och stämjärn.
Slipmaskin.
Trälim
Special:
Spännbeslag
I mitt fall var väggen inte exakt 90 grader så jag gjorde en enkel mall av board för att få exakt rätt vinkel på snitten och kapade dessa med en ny klinga. Gjorde ett par styrningar för att få höjden 100% rätt med hjälp av pluggar/domino och sedan två spännbeslag för att kunna dra ihop skarven rejält. Längs fogen vanligt vattenbeständigt trälim.
Slipade av skarv och bänkskiva med 320-papper och vaxade med osmo. Perfekt resultat och inga problem med rörelse under vinter, vår eller sommar. Skarven är 100% tät.
Tid:
Åtgång en kväll
Verktyg:
Såg med vass klinga
Domino för pluggar, borde gå att borra för vanlig plugg eller kex eller fräsa spår för att lägga en styrremsa.
Fräs för spännbeslagen, funkar med borr och stämjärn.
Slipmaskin.
Trälim
Special:
Spännbeslag
