Ropia skrev:
Vilken rappakalja. ja visst kan detta ske i ett par fall av hundra, men skall vi då ignorera de hundratals fall där baljorna hjälpt och signalerat i god tid om ett droppläckage? Som att gnälla på airbags i bilar för att en person dött av att luta sig över ratten vid kollision.
Skall inte alls ignorera brickans funktion i de fall där den hjälper men det jag försöker få fram att att man inte är safe bara för att en är installerad. Så är nämligen den rådande uppfattningen. Jag vill höja riskmedvetandet från en låg nivå till att man tänker lite. En mus som gnager lite på avlopsslangen där den ligger längs golvet utanför brickan. Dessa slangar kan lätt skadas och en diskmaskin förbrukar 10-15 liter vatten per körning.
Utöver det jag skrev ovan så ar det rätt vanligt att man ovetande bygger för droppskyddsbrickan men en golvsockel som effektivt hämmar dess funktion. Ser ju mycket snyggare ut så. Jag har tom besökt en som kalkat in sin diskmaskin. Där behövdes en såg för att komma åt maskinen ...

Var nyligen på ett ärende på ett nybygge (Skanska, inflytt nov -14) där jag slängde ett getöga på brickan under kylskåpet. Denna hade skevat sig så att halva framkanten var ett par mm upp från golvet. Kanten linjerade mycket bra med kylskåpets kant (alltså där dörren sluter an). Visade för ägaren hur det skulle blir om det blir stopp i dräneringshålet och kondensvatten flödar över. Hennes reaktion var, hör och häpna, inte "vilken rappakalja" utan hon visade istället tacksamhet och sa att hon genast skulle åtgärda detta. Jag utgår ifrån att brickan var ok vid installationen (skånskas montörer borde vara så pass seriösa att en defekt bricka direkt kasseras) och att besiktningsmannen kontrollerade detta vid slutbesiktningen

Jag jobbade fö tidigare på Autoliv i 5 år. Jag kan informera att kvalitetskrav i utveckling, tillverkning och montering av krockkuddar ligger några snäpp över brickornas.
 
Polos skrev:
Har monterat hundratals aldrig stött på problem
och jag är på ca 100 servicejobb i månaden inom kategorin vitvaror, åldersspann: nyinstallation till 20 år.
Det är på detta jag baserar mina inlägg.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.