Hej!
Får snart hem mitt nya Ikeakök som jag ska installera och har precis rivit mitt gamla. Dock så var det äldre byggt för 25 år sedan och där fanns absolut inga våtsäkra skikt. Vad säger våtrumsreglerna samt försäkringsbolagen om detta idag?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser mitt "kök" ut just nu. Har precis rivit ut allt och pluggat rören.
 
Baljor under kyl och frys och under diskmaskin , sen brukar man ha en balja i skåp under köksho . Och om du tex har kopplingar under sparksockel kan man ett larm som reagerar på vatten
 
Det bästa svaret får du om du ringer försäkringsbolaget, men hade jag byggt nytt kök idag hade jag försökt sätta in en golvbrunn (med luktstopp) så att en havererad diskmaskin eller liknande inte orsakar en dyr vattenskada.
 
sätter man in golvbrunn så måste man väl bygga med våtrumsregler med allt vad det innebär? då skenar det ju lätt iväg i prislapp. fall mot brunnen, ccmått på reglar, elklassning, godkända ytskikt mm.
 
Vad jag vet så ställer golvbrunn inga krav på att man ska bygga våtrum i övrigt.
 
Golvbrunn är väl rätt värdelöst utan fall och tätskikt? Utan det lär man få fuktskador ändå, trots brunn.
 
Enklaste lösningen så som jag ser det är att montera en brunn under skåpet med kopplingar (diskbänken.) innanför sockeln skruvar du en 45*45 som en ram och i den handspacklar du ett fall mot golvbrunnen. Sedan avslutar du med att köpa något rollat tätskikt och ett par rörmanchetter. Så hade nog jag gjort om jag bygde nytt idag.
 
T
Som svar på TS fråga så nej det behövs inget tätskikt, inte på golv eller vägg. Endast baljor under vitvarorna.........
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Efter att mina två grannar på varsin sida om mig fått stora och dyra vattenskador pga läckande kopplingar (4 år gamla) så skaffde jag ett vattenlarm från clas ohlson. Placerad under kökskran och diskmaskin.
http://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm-Dropp-stop-600/36-4719

De här vanliga baljorna/droppskyddsbricka är falsk säkerhet och ofta av så dålig kvalitet/design att de inte hjälper när de behövs. Sett så många vattenskador där man trott att man varit säker då de dessa varit installerade.
 
torbeno skrev:
Efter att mina två grannar på varsin sida om mig fått stora och dyra vattenskador pga läckande kopplingar (4 år gamla) så skaffde jag ett vattenlarm från clas ohlson. Placerad under kökskran och diskmaskin.
[länk]

De här vanliga baljorna/droppskyddsbricka är falsk säkerhet och ofta av så dålig kvalitet/design att de inte hjälper när de behövs. Sett så många vattenskador där man trott att man varit säker då de dessa varit installerade.
Aldrig hört att det varit fel på en balja eller att det skulle vara fel på kvalitén på dom
 
Polos skrev:
Aldrig hört att det varit fel på en balja eller att det skulle vara fel på kvalitén på dom
De skrevar sig (skapar en glipa, perfekt för vatten att rinna under mha kapilärkraften) eller spricker eller hamnar på sniskan redan vid installation (utan att det märks, eller iaf att installatören meddelar det ...). Ibland går det av fysiska skäl inte att få till placeringen av baljorna och då "tvingas" installatören skära till dem så att de passar (gissa om det alltid blir bra). De kan lägga sig så kloss an mot kylskåpets vägg att vid ev kondens på utsidan av kylskåpet så rinner vattnet ner på utsidan av banan och sedan under den och där stannar det.
Jag har sett mycket av detta.
 
Vilken rappakalja. ja visst kan detta ske i ett par fall av hundra, men skall vi då ignorera de hundratals fall där baljorna hjälpt och signalerat i god tid om ett droppläckage? Som att gnälla på airbags i bilar för att en person dött av att luta sig över ratten vid kollision.
 
torbeno skrev:
De skrevar sig (skapar en glipa, perfekt för vatten att rinna under mha kapilärkraften) eller spricker eller hamnar på sniskan redan vid installation (utan att det märks, eller iaf att installatören meddelar det ...). Ibland går det av fysiska skäl inte att få till placeringen av baljorna och då "tvingas" installatören skära till dem så att de passar (gissa om det alltid blir bra). De kan lägga sig så kloss an mot kylskåpets vägg att vid ev kondens på utsidan av kylskåpet så rinner vattnet ner på utsidan av banan och sedan under den och där stannar det.
Jag har sett mycket av detta.
Har monterat hundratals aldrig stött på problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.