Hej!
Får snart hem mitt nya Ikeakök som jag ska installera och har precis rivit mitt gamla. Dock så var det äldre byggt för 25 år sedan och där fanns absolut inga våtsäkra skikt. Vad säger våtrumsreglerna samt försäkringsbolagen om detta idag?
Får snart hem mitt nya Ikeakök som jag ska installera och har precis rivit mitt gamla. Dock så var det äldre byggt för 25 år sedan och där fanns absolut inga våtsäkra skikt. Vad säger våtrumsreglerna samt försäkringsbolagen om detta idag?
Det bästa svaret får du om du ringer försäkringsbolaget, men hade jag byggt nytt kök idag hade jag försökt sätta in en golvbrunn (med luktstopp) så att en havererad diskmaskin eller liknande inte orsakar en dyr vattenskada.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Golvbrunn är väl rätt värdelöst utan fall och tätskikt? Utan det lär man få fuktskador ändå, trots brunn.
Enklaste lösningen så som jag ser det är att montera en brunn under skåpet med kopplingar (diskbänken.) innanför sockeln skruvar du en 45*45 som en ram och i den handspacklar du ett fall mot golvbrunnen. Sedan avslutar du med att köpa något rollat tätskikt och ett par rörmanchetter. Så hade nog jag gjort om jag bygde nytt idag.
Efter att mina två grannar på varsin sida om mig fått stora och dyra vattenskador pga läckande kopplingar (4 år gamla) så skaffde jag ett vattenlarm från clas ohlson. Placerad under kökskran och diskmaskin.
http://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm-Dropp-stop-600/36-4719
De här vanliga baljorna/droppskyddsbricka är falsk säkerhet och ofta av så dålig kvalitet/design att de inte hjälper när de behövs. Sett så många vattenskador där man trott att man varit säker då de dessa varit installerade.
http://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm-Dropp-stop-600/36-4719
De här vanliga baljorna/droppskyddsbricka är falsk säkerhet och ofta av så dålig kvalitet/design att de inte hjälper när de behövs. Sett så många vattenskador där man trott att man varit säker då de dessa varit installerade.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Aldrig hört att det varit fel på en balja eller att det skulle vara fel på kvalitén på domtorbeno skrev:Efter att mina två grannar på varsin sida om mig fått stora och dyra vattenskador pga läckande kopplingar (4 år gamla) så skaffde jag ett vattenlarm från clas ohlson. Placerad under kökskran och diskmaskin.
[länk]
De här vanliga baljorna/droppskyddsbricka är falsk säkerhet och ofta av så dålig kvalitet/design att de inte hjälper när de behövs. Sett så många vattenskador där man trott att man varit säker då de dessa varit installerade.
De skrevar sig (skapar en glipa, perfekt för vatten att rinna under mha kapilärkraften) eller spricker eller hamnar på sniskan redan vid installation (utan att det märks, eller iaf att installatören meddelar det ...). Ibland går det av fysiska skäl inte att få till placeringen av baljorna och då "tvingas" installatören skära till dem så att de passar (gissa om det alltid blir bra). De kan lägga sig så kloss an mot kylskåpets vägg att vid ev kondens på utsidan av kylskåpet så rinner vattnet ner på utsidan av banan och sedan under den och där stannar det.Polos skrev:
Jag har sett mycket av detta.
Vilken rappakalja. ja visst kan detta ske i ett par fall av hundra, men skall vi då ignorera de hundratals fall där baljorna hjälpt och signalerat i god tid om ett droppläckage? Som att gnälla på airbags i bilar för att en person dött av att luta sig över ratten vid kollision.
Har monterat hundratals aldrig stött på problemtorbeno skrev:De skrevar sig (skapar en glipa, perfekt för vatten att rinna under mha kapilärkraften) eller spricker eller hamnar på sniskan redan vid installation (utan att det märks, eller iaf att installatören meddelar det ...). Ibland går det av fysiska skäl inte att få till placeringen av baljorna och då "tvingas" installatören skära till dem så att de passar (gissa om det alltid blir bra). De kan lägga sig så kloss an mot kylskåpets vägg att vid ev kondens på utsidan av kylskåpet så rinner vattnet ner på utsidan av banan och sedan under den och där stannar det.
Jag har sett mycket av detta.
